بیمارستان دامپزشکی درین

پوکی استخوان لاکپشت

پوکی استخوان لاکپشت

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان لاکپشتی بودیم که برای پوکی استخوان لاکپشت به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط آقای امیر پورمحمدیان رودسری دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۱۰ دانشگاه آزاد شبستر که به عنوان کارآموز بخش داخلی با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: لاک پشت
  • نژاد: برکه ایی اروپایی
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : آو لاکو
  • وزن: ۵.۴ گرم
  • سن: یک الی دو ماه از آغاز نگهداری
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

سرپرست لاکپشت بیان کرد که لاکپشت از ظرف نگهداری خود بیرون خزیده و از روی سکو به پایین پرت شده. بعد از این اتفاق برخلاف گذشته اشتهای خوبی ندارد؛ بیشتر غذا را لقمه اندازی می کند و اگر هم چیزی بخورد آن وعده را درسته قورت می دهد. همچنین هنگام مشاهده آب خوردن حیوان متوجه شده که انگار حیوان در ناحیه ی گلو، درد دارد.

تاریخچه و معاینه :

طبق گفته ی سرپرست حیوان، جیره حیوان در ابتدا میگو بوده ولی پس از مدتی از نگهداری تقریبا به صورت کامل از گوشت چرخ کرده تغذیه شده است. در آخر سرپرست حیوان بیان کرد که از ابتدا وقتی جلوی لاکپشت کاهو و سبزیجات می گذاشت، حیوان به آن لب نمی زد.

دکتر با معاینات دستی و با احتیاط صورت، دهان، اندام های حرکتی و لاک حیوان و با نوراندازی و چراغ، چشمان حیوان را بررسی کردند.

تشخیص :

دکتر در معاینات دستی متوجه شدند که فک پایین حیوان دچار شکستگی شده پس حیوان بابت همین مسئله در خوردن غذا مشکل دارد. دکتر همچنین تشخیص لاک شدیدا نرم و نازک و پوکی استخوان را دادند چون گوشت قرمز که تنها جیره غذایی حیوان است فاقد کلسیم مورد نیاز حیوان و دارای مقادیر بالایی فسفر است، پس تعادل کلسیم و فسفر بدن حیوان به هم ریخته شده و چون حیوان در طول روز در معرض آفتاب قرار نمی گیرد بنابراین در بدنش ویتامین D ساخته نمی شود. در نهایت بیان کردند که جز درد حاصل از شکستگی فک، درد های دیگر در حیوان می تواند به خاطر پوکی استخوان حیوان باشد.

روش درمان پوکی استخوان لاکپشت :

  • ۱. سرم رینگر برای کمک به تقویت حیوان تزریق شد
  • ۲. آنتی بیوتیک تراپی برای جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه فک انجام شد
  • ۳. تغییر جیره به جیره پیشنهادی و مناسب حیوان
    جیره ی پیشنهادی: ۱. میگو تازه یا ۲. میگو خشک با پودر دریا یا ۳. mealworm خیس خورده یا ۴. ماهی کیلکا چرخ شده یا ۵. غذای کنسروی مخصوص گربه له شده
  • ۴. غذای حیوان به صورت قل قلی در آورده شود و کنار ناحیه ی دهان و زبان گذاشته شود
  • ۵. فراهم کردن یک جایگاه و محل زندگی مناسب برای حیوان

جایگاه این لاکپشت دارای یک قسمت آبی و یک قسمت خشکی متشکل از شن ماسه بادی یا سنگ درشت رودخانه ای باشد. همچنین محیطش با یک چراغ مطالعه یا لامپ فلورسنت پوشیده شده با فویل گرم شود تا حیوان در دو طیف گرم و سرد قرار بگیرد و قدرت انتخاب محیطش را داشته باشد.

حیوان برای زندگی خود نیاز به نور طبیعی خورشید دارد پس بهتر است در یک محیط با تابش نیمه آفتاب (نیم سایه) و با قرار دادن یک توری یا حفاظ قرار بگیرد

  • ۶. ارجاع لاکپشت به بخش جراحی پس از تقویت و بهبودی حال عمومی

 

پوکی استخوان لاکپشت

پوکی استخوان لاکپشت

لاکپشت برکه ای اروپایی :

لاکپشت برکه ای اروپایی از گونه های بومی ایران است. زیستگاه این حیوان، شمال ایران در آب های شیرین مانند برکه ها است و محلیان به آن «آو لاکو» یا دختر آب می گویند. جیره این حیوان تماما از گوشت تشکیل شده است. در واقع حیوان تقریبا در تمام مراحل زندگی خود گوشت حیواناتی مانند مار، قورباغه، کرم خاکی، عنکبوت و… را می خورد. در کشور ما این گونه مورد حفاظت قرار گرفته و خرید و فروش آن ممنوع است ولی در سال های اخیر به علت قاچاق و خرید و فروش حیات وحش، محیط زیست کشورمان در معرض آسیب و نابودی قرار گرفته که یکی از نتایج این پدیده ورود این حیوان از طبیعت به خانه های ما است. بنابراین کار مسئولانه و اخلاقی، رهاسازی حیوان پس از بهبودی در محیط زیست خود در ماه هایی مانند شهریور است.
گزارش توسط  برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید.

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.