بیمارستان دامپزشکی درین

مشکلات اداری در گربه‌ها و بیماری FLUTD

مشکلات اداری در گربه‌ها و بیماری FLUTD

مشکلات اداری در گربه‌ها و بیماری FLUTD

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی مشکلات اداری در گربه‌ها و بیماری FLUTD پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

مشکلات اداری و بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه (FLUTD)

بیماری دستگاه ادراری تحتانی (LUTD) طیف وسیعی از اختلالات از خفیف تا جدی را در بر می گیرد. علائم LUTD معمولاً به عنوان علائم دستگاه ادراری تحتانی یا LUTS شناخته می شوند.

‏LUTD شامل ناهنجاری هایی در ساختار و عملکرد مثانه و پیشابراه است.

این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما معمولاً در گربه های میانسال و دارای اضافه وزن مشاهده می شود و گربه هایی که دسترسی کمی به فضای باز دارند و یا اصلا رژیم غذایی ندارند و فقط غذای خشک می خورند.

عواملی مانند استرس عاطفی یا محیطی و تغییرات ناگهانی در برنامه روزانه نیز ممکن است خطر ابتلا به FLUTD را در گربه ها افزایش دهد.

‎️علائم اصلی بیماری ادراری تحتانی گربه عبارتند از:

  • ‎ادرار به مقدار کم
  • تلاش مکرر و یا طولانی مدت برای ادرار کردن
  • فریاد هنگام ادرار کردن
  • ‎لیس زدن بیش از حد ناحیه تناسلی
  • خارج از ظرف خاک ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار

‎️توجه داشته باشید که گربه های مبتلا به انسداد مجرای ادرار (انسداد مجرای ادرار ، که لوله ای است که ادرار را از مثانه و بدن تخلیه می کند) نیز این علائم را نشان می دهند ، اما ادرار کمی دارند یا اصلا ادرار نمی کنند. انسداد مجاری ادراری به دلیل تنگ شدن مجرای ادراری در گربه های نر بیشتر از ماده شایع است. انسداد مجرای ادراری یک شرایط اورژانسی است و نیاز به درمان فوری دارد.

️تشخیص بیماری :

بسته به علائم گربه شما ، دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و به احتمال زیاد یک آزمایش ادرار برای ارزیابی pH و غلظت ادرار و وجود کریستال ، خونریزی ، التهاب و عفونت انجام می دهد. اگر علت آن هنوز مشخص نیست ، آزمایش هایی مانند کشت ادرار ، اشعه ایکس ، آزمایش خون و آزمایش های اضافی ادرار توصیه می شود.

️دلایل بیماری :

۱- سنگ کلیه ( سنگ های ادراری)

عواملی مانند استرس عاطفی یا محیطی ، تغییرات ناگهانی در برنامه روزانه نیز ممکن است خطر ابتلا به FLUTD را در گربه ها افزایش دهند.

۲-عفونت مجاری ادراری

۳.انسداد مجرای ادراری

۴. علل دیگر مانند:

  • ‎سیستیت ایدیوپاتیک گربه
  • ‎سنگ کلیه
  • ‎شاخه های مجاری ادراری
  • ‎عفونت مجاری ادراری
  • ‎نئوپلازی
  • ‎نقص های آناتومیک مادرزادی (به عنوان مثال ، تنگی مجرای ادرار ، بقایای دهانی)
  • ‎ضربه
  • ‎اختلالات عصبی به عنوان مثال ، رفلکس
  • ‎اختلالات رفتاری

بیماری هایی مانند دیابت و پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش از حد فعال) می تواند باعث ایجاد بیماری مجاری ادراری تحتانی در گربه ها شود.

‎️علائم بالینی

‎بیماریهای دستگاه ادراری تحتانی می توانند غیر انسدادی یا انسدادی باشند.گربه های مبتلا ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را نشان دهند. علائم بالینی انسداد مجرای ادراری با طول مدت انسداد متفاوت است. انسداد در گربه های نر به دلیل قطر مجرای ادرار شایع تر است

بیشتر گربه های مبتلا به FLUTD بین ۱ تا ۱۰ سال سن دارند. در گربه های زیر ۱۰ سال ، سیستیت گربه ایدیوپاتیک (FIC) شایع ترین علت (۵۵ تا ۶۳)) است ، و بعد از آن سنگ کلیه (۱۵ تا ۲۲). ) و دوشاخه مجرای ادراری (۱۰ تا ۲۱ درصد). نئوپلاسم ها (کمتر از ۱ تا ۲) و عفونت های مجاری ادراری (UTI ها ؛ کمتر از ۱ تا ۸) شایع نیستند.

️فرایند تشخیص

حداقل ، تجزیه و تحلیل کامل ادرار ، از جمله بررسی رسوب ، و بررسی رادیوگرافی شکم باید برای همه گربه ها با علائم FLUTD انجام شود .برای یک گربه بزرگسال کمتر از ۱۰ سال با علائم حاد ، FIC و سنگ کلیه اولین تفاوت هستند ، بنابراین تجزیه و تحلیل رادیوگرافی و ادرار به طور معمول کافی است. اگر گربه در هنگام ارائه ۱۰ سال یا بیشتر باشد ، تفاوتهای دیگر شامل UTI یا نئوپلازی است ، بنابراین با کشت کمی ادرار نشان داده می شود و سونوگرافی شکم باید در نظر گرفته شود. اگر گربه دارای علائم مکرر یا مزمن و مداوم است ، تفاوتها باید شامل FIC ، سنگ کلیه ، UTI و مشکلات رفتاری باشد ، بنابراین ارزیابی تشخیصی کامل نشان داده می شود ، حتی اگر بیمار گربه مسن نباشد.

️مراحل به حداقل رساندن FLUTD:

۱.وعده های غذایی کوچک را به طور مکرر تغذیه کنید.

۲.وزن را به درستی مدیریت کنید.

۳.برای گربه هایی با سابقه تشکیل استروویت ، از رژیم های غذایی که دارای مقدار کمی منیزیم هستند و اسیدی شدن ادرار را افزایش می دهند ، تغذیه کنید. از افزودن چنین رژیم هایی با اسیدی کننده های اضافی ادرار خودداری کنید ، زیرا اسیدی شدن بیش از حد می تواند باعث اسیدوز متابولیک ، اختلال در عملکرد کلیه و عدم تعادل مواد معدنی شود.

۴.آب تمیز و شیرین را همیشه ارائه دهید.

۵.تعداد کافی ظرف خاک (معمولاً یک عدد بیشتر از تعداد گربه های خانه) تهیه کنید.

۶.ظرف خاک را در مناطق آرام و امن قرار دهید و همیشه تمیز نگه دارید.

۷.تغییرات عمده در برنامه روتین را به حداقل برسانید.

گردآورنده: شیدا محسنی، دانشجوی ترم ۵ دکترای دامپزشکی دانشگاه علوم و تحقیقات

 

 

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.