بیمارستان دامپزشکی درین

بی حالی و سر گیجه پرنده

بی حالی و سر گیجه در پرنده

بی حالی و سر گیجه پرنده

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان یک عروس هلندی بودیم که به علت مشاهده بی حالی و سر گیجه پرنده به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط محمد مهدی قنادها دانشجوی دکتری حرفه دامپزشکی دانشگاه علوم تحقیقات که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه شده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 

بخش پرندگان بیمارستان دامپزشکی درین، دپارتمان حیوانات خانگی كلينيك دامپزشكی درین

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: پرنده
  • نژاد: عروس هلندی
  • جنسیت: –
  • نام: جودی
  • وزن: ۶۰ گرم
  • سن: –
  • دما: –
  • وضعیت:
علت مراجعه:

صاحبان کیس به علت بی حالی و سر گیجه و کاهش وزن پرنده، به کلینیک پرندگان بیمارستان دامزشکی درین مراجعه کرده بودند.

معاینه و تشخیص:

پزشک به معاینه کیس پرداختند و پرنده در هنگام معاینه پرنده استفراغ کرد.

پزشک ناحیه ی چینه دان را پرنده را معاینه کردند و مقداری تورم و التهاب را احساس نمودند و جهت تشخیص دقیق تر دستور به گرفتن عکس رادیولوژی دادند.

پس از آمدن جواب پزشک معالج تشخیص به PDD دادند.

درمان:

PDD درمان خاصی ندارد بلکه بیشتر به حالت حمایتی است. در کیس مذکور متاسفانه به کاهش وزن منجر شده که پزشک بیان کردند که به سختی بتواند زنده بماند و توصیه کردند که حتما از سرلاک خارجی استفاده شود.

برای التهاب چینه دانی پرنده داروی ضد التهاب celecoxib تجویز کردند و توضیح دادند که یک عدد کپسول را در ۱۰ سی سی آب حل کرده و یک قطره روزی داده شود.

همچنین با توجه به وخامت حال کیس، پزشک به پرنده ۲ سی سی سرم ترکیبی (رینگر لاکتات + سرم دکستروز ) و ۰.۰۲ سی سی Bcomplex تزریق کردند.

برای حالت استفراغ نیز ۰.۰۲ سی سی متوکلوپرامید تجویز شد.

بیماری اتساع پیش معده PDD :

بیماری اتساع پیش معده که به آن PDD (Proventricular Dilatation Disease) گفته می شود، بیماری مخصوص طوطی سانان است.

علائم PDD :

  • اغلب افسرده‌است،
  • بالا می‌آورد،
  • غذای هضم نشده در مدفوعش مشاهده می‌شود و اختلالات سیستم عصبی مرکزی را نشان می‌دهد.
  • این موارد می‌تواند شامل آتاکسی، عدم توانایی در نشستن روی چوب نشیمن، لرزش سر و فلجی باشد.
  • تشنج می‌تواند نشانه‌ای باشد پیش تر از اینکه نشانه‌های اختلال در گوارش مشاهده شود.
  • در نهایت، به دلیل کمبود تغذیه ناشی از عدم توانایی در هضم و جذب مواد غذایی به مرور توده عضلانی سینه تحلیل می‌رود.

عامل بیماری PDD :

برنا ویروس که بیماری مسری است و سبب تلفات زیادی می شود که احتمال ابتلا نر و ماده یکسان است

تشخیص افتراقی :

همچنین PDD علائمی شبیه مسمومیت سرب یا روی، بلعیدن جسم خارجی و چند بیماری دیگر را دارد که باید از این بیماری ها تشخیص داده شود

درمان:

درمان خاصی ندارد بلکه بیشتر به حالت حمایتی است

 

 

بی حالی و سر گیجه پرنده

نگهداری از حیوانات خانگی

از زمانهای قدیم حیوانات خانگی بعنوان همدم و همراه انسانها بوده اند و از جمله فعالیتهای لذت بخش و مفرح سرگرمی و بازی و همدمی با این موجودات بوده و البته نگهداری از حیوانات مسائل و مشکلات خود را دارد ضمن آنکه نگهداری از حیوانات خانگی رسیدگی و مسئولیت پذیری به همراه رعایت نکات بهداشتی و درمانی را طلب مبکند مراجعه بصورت برنامه ریزی شده و مرتب به درمانگاه دامپزشکی ویا بیمارستان دامپزشکی و یا کلینیک دامپزشکی جهت کنترل وضعیت حیوان خانگی از لازمه های نگهداری حیوانات در خانه می باشد

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ ظهر تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.