بیمارستان دامپزشکی درین

عفونتهای قارچی سگ و گربه

عفونتهای قارچی سگ و گربه

عفونتهای قارچی سگ و گربه

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عفونتهای قارچی سگ و گربه پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

عفونت های قارچی سیستمیک

عفونت های قارچی بر روی سطح بدن قابل تحمل نیستند چه برسد به عفونتهای سیستمیک که خون و ساختارهای داخلی بدنی را درگیر می کنند و عواقب جدی تر را به دنبال دارند.

بلاستومیوزیس ( Blastomycosis)

بلاستومیوزیس بیشتر در میان سگ هایی دیده می شوند که در مناطق مرطوب زندگی می کنند. رطوبت خاک این مناطق به رشد بیشتر این نوع قارچ کمک می کنند. سگ هایی که بیشتر داخل گل و لجن هستند بیشتر درگیر این نوع عفونت می شوند. سگ ها با تنفس، اسپور این قارچها را وارد شش های خود می کنند و بدین صورت، قارچ به تمام بدن سرایت می کنند.
علائم معمول این نوع عفونت شامل کاهش اشتها، کاهش وزن، سرفه، به سختی تنفس کردن، لنگیدن، مشکلات چشمی، ضایعه پوستی (اطراف ناخن های انگشت پا)، گره های لنفاوی بزرگ و تب هستند. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با یک داروی ضد قارچ سیستمیک مشکل را برطرف نمود.

کریپتوکوکوزیس (Cryptococcosis)

گربه ها بیشتر درگیر قارچ های کریپتوکوکوسیس هستند اما سگ ها بیشتر درگیر فرم حادتری از این نوع عفونت قارچی می شوند. قارچها بیشتر در خاک دیده می شوند به خصوص خاک مناطقی که در آن کبوتر و دیگر پرندگان زندگی می کنند. همچون قارچ بلاستومیوزیس، سگ ها اسپور قارچ کریپتوکوکوزیس را وارد شش های خویش می کنند و دچار عفونت شش می شوند. سپس این عفونت به همه قسمتهای بدن منتشر می شود و علائمی چون بی حالی، سرفه، مشکلات بینی و چشم یا ضایعات پوستی، تشنج و دیگر مشکلات عصبی را به همراه خواهد داشت.
معالجه قارچ های کریپتوکوکوزیس به سختی انجام می شود. داروهای ضد قارچ خوراکی را باید به مدت یک سال یا بیشتر ادامه داد تا سگ به طور کامل بهبود یابد. البته، متاسفانه بعضی سگ ها تسلیم بیماری می شوند.

کوکسیدیوزیس (Coccidioidomycosis)

با تنفس گرد وخاک حاوی اسپور کوکسیدیا، سگ ها می توانند به عفونت قارچ کوکسیدیا (تب دره) مبتلا شوند. این نوع قارچ در مناطق بیابانی و کم آب با خاک ماسه ای به خوبی رشد می کند. بادهای شدید، گرد و خاک، زلزله، ساخت و ساز و حتی برداشت محصول باعث پخش شدن اسپور قارچ در هوا و گسترش به مناطق دیگر می گردد.
با تنفس این نوع قارچ و درگیری، قارچ باعث سرفه های مزمن می شود. در بقیه موارد، به خصوص اگر سیستم ایمنی بدن سگ ضعیف باشد، سگ دچار عفونت شدید دستگاه تنفس می شود و یا قارچ ها به بقیه قسمتهای بدن همچون استخوان ها و چشم ها سرایت می کنند. این نوع عفونت اغلب به راحتی قابل تشخیص نبوده و باید از طریق رادیوگرافی، تست خون و تست سلولی بیماری تشخیص داده شود. از طریق داروهای خوراکی روند معالجه این نوع قارچ طولانی مدت بوده اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

هیستوپلاسموزیس (Histoplasmosis)

یکی دیگر از انواع قارچ هایی که در خاک وجود دارد هیستوپلاسما نام دارد که بیشتر در اقلیم متوسط رشد و نمو می نماید. این قارچ ها بیشتر در خاک های سرشار از نیتروژن همچون خاک حاوی فضولات پرندگان بیشتر به چشم می خورد و از طریق تنفس حیوان داخل شش های او می شود. سگهای مبتلا دارای علائمی چون کاهش وزن، تب، سرفه، تورم چشم ها، تهوع و اسهال می باشند. اغلب، ترکیبی از تست خون و ادرار و رادیوگرافی برای انجام تشخیص مورد نیاز هستند. گاهی اوقات، نمونه برداری نیز ضروری است. روند معالجات شامل داروی خوراکی ضد قارچ به مدت طولانی می باشد اما همیشه دسترسی محدود به خاک آلوده به فضولات پرندگان بهترین راه پیشگیری است.

آسپیرژیلوسیس (Aspergillosis)

عفونت قارچ های آسپیرژیلوس معمولا مجرای تنفسی سگها را درگیر می کند. قارچ ها در بیشتر خاک های مرطوب به چشم می خورند. معمولا روند معالجات شامل بیهوش نمودن حیوان و تزریق داروی مایع ضد قارچ داخل مسیر بینی حیوان است. بیشتر سگها در صورت انجام معالجات به طور صحیح درمان می شوند.

گزارش توسط هلیا قاسمزاده دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۵ دانشگاه سمنان برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.