بیمارستان دامپزشکی درین

شرایط نگهداری ایگوانا

شرایط نگهداری ایگوانا

شرایط نگهداری ایگوانا

بیمارستان دامپزشکی درین حسب وظیفه مراکز درمانی و بعنوان یک بیمارستان حیوانات ، که متشکل از انواع کلینیک دامپزشکی و پت شاپ همراه با متخصصین و کادر کار آزموده ، مخصوص حیوانات خانگی و اصلاح و شستشو حیوانات ، درمان پرندگان و درمان حیوانات خاص و اگزوتیک فعالیت می نماید در بحران ویروس کرونا بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی و همراه شما می باشد. در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان ايگوانايي بودیم که به علت بي اشتهایی و برای آشنایی با شرایط نگهداری ایگوانا به بیمارستان آورده شده بود.

بخش اگزوتیک بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات خانگی كلينيك دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع: ایگوانا (Iguana)
  • سن: حدودا ۲ سال
  • وزن: ۱/۲۰۰
  • نام: سامی
  • جنسیت: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

طبق اظهارات صاحب کیس، ایگوانای مورد نظر چند روزی است که بی اشتها شده و همچنین برای کوتاهی ناخن به بیمارستان ارجاع داده شده است

معاینه :

️در حین معاینه، پزشک وضعیت مدفوع و قرار گیری در زیر لامپ را جویا شدند و صاحب کیس اظهار داشتند که از لامپ استفاده نشده ولی در زیر نور آفتاب قرار می گیرد.

همچنین میزان مدفوع کاهش پیدا کرده است.

پس از انجام معاینات بالینی و بررسی وضعیت حیوان، پزشک نکاتی را در مورد شرایط نگهداری ایگوانا به صاحب کیس ارائه دادند که در ادامه مطلب ارائه شده است.

شرایط نگهداری از ایگوانا

ایگوانا Iguana  :

ایگوانا سرده ای از مارمولک های گیاه خوار است که بومی مناطق گرمسیری مکزیک ، آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و کارائیب است.

ایگوانا ها مانند سایر خزندگان حیواناتی خونسرد و تخمگذار هستند.

اگر از یک ایگوانا به درستی نگهداری شود، دما و رطوبت و نور کافی برای او تامین گردد، تغذیه و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و از لحاظ بهداشتی به درستی به او رسیدگی شود میتواند تا حدود ۲۰ سال عمر کند.

هر چه سن ایگواناها بالاتر می‌رود، رنگ فلس‌های آنها به نارنجی یا قرمز تغییر میکند.

️خصوصیات ظاهری ایگوانا :

ایگواناها در هر پا پنج انگشت دارند و یک پرده ی گوشتی از پوست، زیر چانه ی خود دارند که به آن غبغب می گویند. غبغب به تنظیم دمای بدن کمک می کند و نیز در نمایش های قدرت و یافتن جفت کاربرد دارد. تمام ایگواناها خارهایی بر پشت خود دارند که در امتداد بدن کشیده شده است.
دم شلاق مانند آنها به عنوان مکانیزم دفاعی عمل می کند و قادر است ضربات دردناکی را بر بدن وارد کند. ایگواناها مانند بیشتر مارمولک ها، وقتی که دشمن دم آنها را بگیرد، قادرند دم خود را انداخته و فرار کنند و مدتی بعد دم جدیدی بر بدن آنها می روید.
ایگواناها بینایی فوق العاده قوی دارند و قادرند شکل ها و حرکات را از فاصله ی دور تشخیص دهند؛ اما در تاریکی بینایی آنها ضعیف می شود. این جانوران یک اندام سفید حساس به نور دارند که به چشم آهیانه ای یا چشم سوم معروف است؛ اندامی که اکثر مارمولک ها آن را از دست داده اند. این چشم سوم، در واقع کارایی یک چشم معمولی را ندارد؛ بلکه تنها دارای یک شبکیه و عدسی ابتدایی است که قادر نیست تصاویر را مجسم کند. این عضو به تغییرات نور و تاریکی حساس است و تنها می تواند حرکات را تشخیص دهد.
ایگواناها دارای دندان های بسیار تیزی هستند که قادر است برگ درختان و حتی پوست انسان را تکه کند.

️تغذیه ایگوانا :

خوراک مناسب برای ایگوانا شامل انواع سبزی‌ها، گیاهان و میوه‌هاست و همیشه باید آب تازه در اختیار داشته باشد. ایگواناها تشخیص نمی‌دهند که چه غذایی برای شرایط بدنیشان مناسب‌تر است، به همین دلیل بایستی تنوع در خوراکشان را مورد توجه قرار داد تا تمامی نیازهای آنها تامین گردد.
برخی از ایگواناها برای تغییر غذا از خود مقاومت نشان می‌دهند، به همین دلیل توصیه می‌شود از سن کم به انواع مواد غذایی مناسب عادت داده شود.
‼غذا هایی که ایگوانا هرگز نباید از آنها بخورد، آنهایی هستند که از پروتئین حیوانی مانند گوشت و غذاهای خشک تهیه شده اند. آنها نباید از مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و لیمو تغذیه کنند.
سیستم گوارش ایگوانا بر مبنای عملکرد باکتری‌ها کار می‌کند که موجب شکستن فیبرهای گیاهی شده و امکان هضم آنها را پدید می آورد.

️نور و دمای مورد نیاز ایگوانا :

نور مورد نیاز ایگوانا نور فلورسنت است چرا که این نور، اشعه فرابنفش یا UV ساطع می کند . نورمورد نیاز ایگوانا یعنی همین اشعه ماوراءبنفش، کمک می کند تا بتوانند ویتامین D زیادی تولید کنند و به آن ها کمک می کند کلسیم مورد نیاز خود را جذب کرده تا بتوانند بدن سالمی داشته باشند. نور مورد نیاز ایگوانا باید بتواند منبع گرمایی هم برای آن ها باشد و گرمای مطلوبی تولید کند.
این خزنده یک حیوان گرمسیری است. این حیوان در دمای ۹۵ درجه فارنهایت بهترین عملکرد را دارد. نباید دمای محل زندگی این خزنده به زیر ۷۵ درجه فارنهایت برسد.
دمای ایده آل برای رشد مناسب ایگوانا در طول روز بین ۲۷ تا ۳۳ درجه سانتی گراد است. در شب این دما کاهش یافته و به ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد رسید.
‼ درواقع ایگوانا برای هضم و گوارش مناسب غذای مصرفی خود به دمایی در حدود ۸۵ درجه فارنهایت نیاز دارد.
ایگوانا حداقل به ۷۰٪ رطوبت در محیط زندگی خود نیاز دارد و رطوبت باعث حفظ سلامتی پوست و پوست اندازی صحیح در ایگوانا میشود.

️شستشوی ایگوانا :

سطح بدن ایگواناها از فلس تشکیل شده است بنابراین رسیدگی به آنها نسبت به رسیدگی به سایر حیوانات خانگی، بسیار ساده‌تر و بی‌دردسرتر است.
بهتر است که برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی و باکتریایی ایگوانا را هفته‌ای یکبار حمام کرد؛ اما نکته جالب اینجاست که ایگواناها برخلاف بسیاری از حیوانات خانگی به حمام کردن بسیار علاقه‌ دارند.
برای حمام کردن ایگواناها لازم است سطح وان حمام یا لگن بزرگی از آب را با آب ولرم (۳۲-۲۹ درجه سانتیگراد) تا زیر غبغب ایگوآنا پر کنید و او را وارد آب کنید و بگذارید توی آب تفریح کند تا زمانی که دمای آب پایین بیاید. سپس آنرا از آب خارج کرده و خشک کنید و به داخل قفس برگردانید. لازم است که اگر فضایی در قفس ایگوانا برای آب‌تنی فراهم نکردید این کار را هفته‌ای ۳-۲ بار تکرار کنید.
برای جلوگیری از پیدایش بیماری‌های پوستی در ایگواناها (بروز عفونت و باکتری در میان فلس‌ها) لازم است که فضای قفس شیشه‌ای آنها را دائم تمیز کرده و عاری از فضولات و بقایای مواد غذایی کنید. سطح کف قفس را با روزنامه (ترجیحا بدون چاپ) یا کاغذ تمیز بپوشانید تا تمیز نگه داشتن محل ایگوانا راحت‌تر باشد. هم‌چنین لازم است بعد از هربار خالی کردن ظرف آب و غذا، به خوبی شستشو شوند.

شرایط نگهداری ایگوانا

این گزارش توسط مهیشا دادجو دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۶ دانشگاه گرمسار برای سایت بیمارستان درین تهیه و ارسال گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.