بیمارستان دامپزشکی درین

سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ

سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ

سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان یک سگ مبتلا به سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ بودیم که برای درمان به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط پردیس جعفری، دانشجوی ترم ۱۰ دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: پامرانین (pomeranian)
  • جنسیت: نر
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۴ کیلوگرم
  • سن: یک سال
  • دما: –
  • وضعیت: عقیم نشده
علت مراجعه:

دلیل مراجعه کیس: صاحبان کیس حیوان را برای چکاپ و معاینه معمول و اینکه گاهی کیس خرخر میکند، به بیمارستان دامپزشکی درین آورده بودند.

معاینه و تشخیص :

پزشک بعد از معاینات بالینی و معاینه دهان و دندان تشخیص سندروم باقی ماندن دندان شیری را دادند که میتواند باعث خراب شدن دندان دائمی شود.

روش درمان:

توصیه پزشک به صاحب کیس این هست که برای درمان باید دندان شیری حیوان کشیده شود.

سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ

اطلاعات بیشتر در مورد سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ :

دندان ماندگار چیست؟

وقتی دندان شیری هنوز در زمانی که دندان دائمی شروع به رویش کرده است وجود داشته باشد، به آن دندان ماندگار می گویند . هنگامی که این اتفاق می افتد، دندان شیری جایی را در دهان اشغال می کند که برای دندان دائمی در نظر گرفته شده است و دندان دائمی را مجبور می کند در موقعیتی غیر طبیعی رویش کند. نتیجه نهایی شلوغی دندان ها و حتی تماس غیرطبیعی دندان ها با دندان ها و/یا بافت های نرم دهان است. دندان های نامناسب باعث بایت غیر طبیعی می شود.

کدام دندان های شیری بیشتر نگه داشته می شوند؟

شایع ترین دندان های ماندگار دندان نیش فوقانی و سپس دندان های نیش پایین و سپس دندان های ثنایا هستند. با این حال، هر دندان شیری می تواند ماندگار باشد.

دندان های ماندگار نیز در سگ های نژاد کوچک و در نژادهای براکی سفالیک (سگ هایی با بینی کوتاه یا صورت صاف) مانند بولداگ، پاگ، بوستون تریر و باکسر شایع تر است.

همچنین ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای رشد دندان های شیری پایدار وجود داشته باشد، زیرا اغلب در خانواده های سگ ها اتفاق می افتد.

ماندگاری دندان های شیری چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

شلوغی ناشی از دندان ماندگار و همتای دائمی آن، احتمال گیر افتادن مواد غذایی و باقی مانده بین دندان ها را افزایش می دهد. افزایش تمایل به تجمع بقایای غذا و پلاک می تواند منجر به مشکلاتی مانند رسوبات تارتار، التهاب لثه و در نهایت پریودنتیت شود. علاوه بر این، در صورت تماس تروماتیک دندان با دندان های دیگر یا با بافت نرم دهان، درد و عفونت ایجاد می شود. تماس نامناسب دندان ها با دندان های دیگر می تواند منجر به سایش غیر طبیعی و ضعیف شدن دندان ها با شکستگی دندان (یا دندان) بعدی شود.

گاهی اوقات، یک دندان شیری پایدار می تواند باعث ایجاد یک قفل دندانی شود که ممکن است در رشد و تکامل طبیعی فک ها اختلال ایجاد کند.

اگر دندان شیری دائمی نیش پایینی باشد، نیش پایینی دائمی مجبور به رویش در داخل دندان شیری ماندگار می شود و با رویش دندان دائمی با سقف دهان تماس پیدا می کند و باعث درد و آسیب می شود که کار را برای شما دشوار می کند.

دندان های ماندگار چه زمانی و چگونه درمان می شوند؟

به عنوان یک قاعده کلی، هیچ دو دندان نباید همزمان در یک مکان باشند. اگر دندان شیری دائمی در دهان توله سگ خود مشاهده کردید، در اسرع وقت با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. معمولاً برای جلوگیری از مشکلات ثانویه ای که با همتای دائمی در حال رویش رخ می دهد، دندان های شیری پایدار باید به سرعت برداشته شوند (کشیده شوند).

“اگر متوجه ماندگاری دندان شیری در دهان توله سگ خود شدید، در اسرع وقت با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.”

توجه سریع در این موارد معمولاً به دندان های بالغ اجازه می دهد تا در موقعیت های مناسب خود حرکت کنند. در بیشتر موارد، توصیه نمی شود که تا عقیم شدن یا عقیم شدن حیوان خانگی خود صبر کنید. کشیدن دندان ماندگار نیاز به بیهوشی عمومی دارد. دامپزشک شما در طول کشیدن دندان مراقبت های ویژه ای را برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریشه های در حال رشد دندان دائمی جدید انجام می دهد.

سندروم باقی ماندن دندان شیری سگ

در صورت تاخیر در کشیدن دندان باقی مانده چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان شیری ماندگار به موقع کشیده نشود، بعید است که دندان های بالغ بدون درمان ارتودنسی به موقعیت مناسب خود بروند. در این موارد یا برای توله‌هایی که مشکلات مال اکلوژن شدید دارند، ممکن است لازم باشد که دندان‌های دیگر را به‌طور انتخابی بکشید یا سگ خود را برای درمان ارتودنسی به یک متخصص دندانپزشکی دامپزشکی (avdc.org) ارجاع دهید تا دندان‌ها را تغییر دهد. این درمان اغلب شامل استفاده از دستگاه های ارتودنسی است.

 نکات مهم دیگری که باید بدانید

علاوه بر مسواک زدن منظم (روزانه)، مهم است که هر هفته دهان توله سگ خود را تا حدود هفت تا هشت ماهگی چک کنید تا مطمئن شوید که دندان هایش به طور طبیعی در حال رشد هستند. اگر دندان‌های شیری ماندگاری پیدا کردید، یا مشکوکید که توله سگ شما نیش غیرطبیعی دارد، فورا او را برای معاینه کامل دهان به کلینیک دامپزشکی خود ببرید.

منابع:

  • small animal dental oral and maxillofacial disease
  • https://vcahospitals.com/know-your-pet/retained-deciduous-teeth-baby-teeth-in-dogs

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت  ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.