بیمارستان دامپزشکی درین

درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ

درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ

درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ به بیمارستان درین آورده شده بود.

از زمان های قدیم حیوانات خانگی بعنوان همدم و همراه انسانها بوده اند و از جمله فعالیت های لذت بخش و مفرح سرگرمی و بازی و همدمی با این موجودات بوده و البته نگهداری از حیوانات مسائل و مشکلات خود را دارد ضمن آنکه نگهداری از حیوانات خانگی رسیدگی و مسئولیت پذیری به همراه رعایت نکات بهداشتی و درمانی را طلب می کند. مراجعه بصورت برنامه ریزی شده و مرتب به درمانگاه دامپزشکی و یا بیمارستان دامپزشکی و یا کلینیک دامپزشکی جهت کنترل وضعیت حیوان خانگی از لازمه های نگهداری حیوانات در خانه می باشد.

اگر چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین ، همه روزه از ساعت ۶ تا ۲۱ شب را دارد.

در گزارش زیر که توسط نسترن ناصحی دانشجوی دانشگاه آزاد کرج که دوره کار آموزی خود را در بیمارستان دامپزشکی درین سپری می کند ، در مورد بیمار با مشخصات زیر تهیه و ارسال گردیده که با همدیگر می خوانیم:

بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی درین بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات خانگی كلينيك دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: ژرمن شپرد
  • جنسیت: ماده
  • نام: كایلی
  • وزن: ۱۶.۵ کیلوگرم
  • سن: ۷ ماه
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

کایلی با علائم بی اشتهایی، کاهش وزن و اسهال به بیمارستان مراجعه نمود.

معاینه :

در معاینات بالینی توسط پزشک معالج مشخص شد که کایلی درد در ناحیه ی شکم دارد و توده ی سوسیس مانندی در شکم حیوان ملامسه شد.

وجود التهاب در ناحیه ی شکم با توجه به اینکه شب قبل ساعت ۱۰ زایمان داشته و ۳ تا بچه به دنیا آورده که ۲ تای آن مرده بودند، موجب مشکوک شدن پزشک معالج گردید و کایلی به بخش رادیولوژی ارجاع داده شد.

در سونوگرافی از شکم مشخص شد مبتلا به عارضه ی تلسکوپی شدن روده (enteral intussusception) در قسمت سکوکولیک روده شده است.

بیماری تلسکوپی شدن روده:

به بخشی که به سمت داخل رفته intussusceptum و به بخشی که روده وارد آن شده intussuscipiensگفته می شود.

این عارضه به هر دلیلی که باعث افزایش حرکات پریستالتیک روده شود رخ می دهد.

عواملی مانند برخی بیماری های ویروسی، نئوپلازی ها، بیماری های انگلی، وجود جسم خارجی در روده و… می تواند موجب تلسکوپی شدن روده شود.

در درصد بسیار کمی از بیماران ممکن است بطور خودبخودی این عارضه برطرف گردد.

همچنین در صورت جراحی و صرفا اصلاح عارضه توسط جدا کردن با دست بدون برداشت قسمت تلسکوپی شده،۱۱-۲۰٪ احتمال بازگشت عارضه وجود دارد.

پس بهترین درمان برداشت عارضه و آناستموز دو سر روده ی سالم به یکدیگر است.

جراحی و درمان:

به دلیل اینکه این عارضه مانع از جذب درست مواد و الکترولیت در بدن می شود، پس قبل از جراحی کایلی به مدت دو روز در بیمارستان بستری شد.

پس از تثبیت شرایط حیوان، کیس به بخش جراحی ارجاع داده شد و توسط دکتر ایرانی نژاد مورد جراحی قرار گرفت.

به دلیل تحت فشار بودن بخش زیادی از عروق و مزانتر، قسمت وسیعی از روده نکروز شده بود که آن قسمت برداشته شد.

سپس دو سر روده ی سالم به یکدیگر آناستموز داده شد.

کایلی بعد از جراحی به مدت ۴۸ ساعت پرهیز غذایی کامل داده شد.

بعد از اتمام جراحی کایلی دچار اسهال خونی و استفراغ خونی شد که مشخص شد علت اصلی تلسکوپی شدن روده بیماری پاروو ویروس است.

هرچند قبل از بستری شدن کیت CPV منفی بود اما احتمال داده می شود در آن زمان دوره ی کمون بیماری بوده برای همین کیت منفی کاذب نمایش داده شده بود.

درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ

درد شکم و تلسکوپی شدن روده سگ

 

 

خدمات کلینیکی خاص

همچنین چنانچه تمایل و علاقه به نگهداری از حیوانات اگزوتیک ( حیوانات خاص ) مانند خزندگان ؛ جوندگان و انواع مختلف آنها را دارید شما می توانید برای چکاپ و برسی وضعیت حیوان و نحوه نگهداری و دریافت خدمات مشاوره ای بصورت مرتب و دوره ای حیوان خود را به کلینیک اگزوتیک و حیوانات خاص بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین آورده و توسط دامپزشکان متخصص در زمینه حیوانات خاص و اگزوتیک مورد معاینه قرار دهید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.