بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری کنل کاف سگ یا سرفه سگدانی

بیماری کنل کاف سگ یا سرفه سگدانی

بیماری کنل کاف سگ یا سرفه سگدانی

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری کنل کاف سگ یا سرفه سگدانی پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید و علائم و علل و راه های درمان بیماری را شرح داده ایم.

کنل کاف (سرفه سگدانی ، kennel cough)

️بیماری کنل کاف kennel Cough ( یا به اصطلاح علمی تر Tracheobronchitis ) برای نشان دادن شدت عفونت دستگاه تنفسی استفاده می‌گردد. این نوع بیماری عفونی دستگاه تنفسی، برای سگ ها به شدت مسری می باشد.

عوامل ایجاد بیماری:

️این بیماری می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله :

  • ویروس پارا آنفلوآنزا تیپ ۳ ( Canine parainfluenza virus )
  • ویروس آدنوویروس تیپ ۲ ( Canine adenovirus 2 )
  • Canine distemper virus
  • باکتری بوردتلا برونشی‌سپتیکا ( Bordetella bronchiseptica )
•باکتری بوردتلا برونشی‌سپتیکا:

علت اصلی این بیماری شناخته شده است، این نوع باکتری از طریق تماس مستقیم یا از طریق هوا به بدن سگ منتقل می شود.

پس از تکثیر باکتری، سگ بیمار می شود و شروع به نشان دادن علائم می کند و نتیجه آن سرفه بی وقفه است.

•ویروس پارا آنفلوآنزا تیپ ۳:

به عنوان ویروس اصلی همراه با سرفه کنل کاف، سلول های مخاطی دستگاه تنفسی سگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی ممکن است به نای آسیب وارد کند.

اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است سگ به یک بیماری دیگری به نام تراکئوبرونشیت مبتلا شود.

ویروس پارا آنفلوآنزا تیپ ۳ همان ویروسی است که باعث بیماری دیستمپر در سگ ها می شود.

•ویروس آدنوویروس تیپ ۲:

این ویروس به صورت عمیق به ریه حیوان خانگی نفوذ می کند. این ویروس عامل سرماخوردگی معمولی در سگ ها و هپاتیت سگ است.

خوشبختانه این ویروس رایج نیست.

️چگونگی ابتلا به این بیماری ( kennel cough ):

این بیماری از راه هوایی (تنفس) منتقل شده و مسری است و به سرعت گسترش می یابد.

همچنین از طریق اشیاء مشترک مانند کاسه غذا یا کاسه آب یا اسباب بازی منتقل می شود.

سیستم تنفسی سگ برای محافظت در برابر حمله عفونت طراحی شده است ، اما شرایط و محیط های خاص آنها را در برابر بیماری آسیب پذیرتر می کند.

اینها شامل استرس ناشی از محیط های شلوغ ، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار شدید یا دود سیگار ، دمای سرد و تهویه نامناسب می باشند.

علائم بیماری کنل کاف سگ :

واضح ترین علامت سرفه شدید و قوی است.

اغلب به نظر می رسد که در گلوی سگ چیزی گیر کرده است.

سرفه می تواند خشک و خشن باشد .

در این حالت می توان با گاز گرفتگی ، بلع یا تولید مخاط همراه باشد.

این صدا با صدای سرفه ای که به عطسه معکوس معروف است (در نژادهای خاص رایج است) متفاوت است و در اثر تحریک گلو ایجاد می شود.

برخی از سگ ها دچار آبریزش بینی، ترشحات چشمی و عطسه می شوند.

️درمان سرفه سگدانی :

درمان بستگی به شدت علائم بالینی دارد. اکثر سگها بدون هیچ درمانی بهبود می یابند. برای کنترل اینکه آیا بیماری پیشرفت نمی کند و آیا حیوان خانگی شما هنوز اشتهای خوبی دارد و تب نمی کند ، علائم را کنترل کنید. گاهی اوقات استفاده از آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونتهای باکتریایی ضروری است. برای سگهایی که سرفه شدید دارند استفاده از داروی ضد سرفه ضروری است.

سه نوع واکسن برای این بیماری وجود دارد. فرم تزریقی ، دیگری از طریق بینی و فرم سوم از طریق دهان. گرچه این واکسن ها میتوانند کمک کننده باشند اما حفاظت در برابر این بیماری را تضمین نمیکنند زیرا این بیماری می تواند توسط انواع مختلف باکتری ها و ویروس ها ایجاد شود. نکته ی قابل توجه این است که هیچ کدام از واکسن های کنل کاف عفونت فعال را درمان نمیکند. واکسیناسیون داخل بینی و دهان معمولا سالی یکبار در سگ ها انجام میشود، اما گاهی اوقات هر شش ماه یکبار برای سگهایی که در معرض خطر بالا هستند توصیه میشود.

️سرفه کنل کاف می تواند در توله های سگ، سگ های سالخورده، سگهایی با سیستم های ایمنی ضعیف و مداوا نشده یک مشکل جدی تر ایجاد کند. سرفه کنل کاف معمولا بین یک تا دو هفته طول می کشد. پس از گذشت این شرایط، سگ فعالیت های طبیعی و عادات غذایی خود را دوباره از سر می گیرد.

گردآورنده: مهیشا دادجو، دانشجوی گرمسار

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.