بیمارستان دامپزشکی درین

پانکراتیک در سگ ها

پانکراتیک در سگ ها

پانکراتیک در سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عارضه پانکراتیک در سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

پانکراتیک در سگ ها

پانکراتیک چیست؟

پانکراس عضوی حیاتی است که در سمت راست شکم مجاور معده قرار دارد. پانکراس آنزیم هایی برای کمک به هضم غذا و هورمون هایی مانند انسولین تولید می کند که قند خون یا متابولیسم گلوکز را تنظیم می کند. آنزیم های گوارشی در روده کوچک ترشح می شوند و هورمون ها وارد جریان خون می شوند.
هنگامی که پانکراس ملتهب می شود، این بیماری پانکراتیک نامیده می شود. پانکراتیت معمولا در سگ رخ می دهد. هیچ سن، جنس یا نژادی وجود ندارد. پانکراتیک ممکن است حاد یا مزمن باشد.

پانکراتیک حاد ممکن است به شکل خفیف و ادماتیک یا شکل شدیدتر و خونریزی دهنده باشد.

التهاب مرتبط به آنزیم های گوارشی از لوزالمعده اجازه می دهد تا به داخل حفره شکم بریزند و در نتیجه آسیب ثانویه به کبد، مجاری صفراوی، کیسه صفرا و روده ها وارد شود. برخی از سگ‌هایی که از یک دوره حاد پانکراتیک بهبود می‌یابند، ممکن است به دوره‌های عودکننده این بیماری ادامه دهند که به آن پانکراتیک مزمن یا عودکننده می‌گویند.

چه چیزی باعث پانکراتیک می شود؟

در پانکراتیک، آنزیم های گوارشی قبل از رسیدن به روده کوچک فعال می شوند.

به طور معمول، آنزیم های لوزالمعده در حالت غیرفعال تولید می شوند و از طریق مجرای پانکراس به دوازدهه، بخشی از روده کوچک می روند. هنگامی که آنها به روده کوچک می رسند، برای شروع هضم فعال می شوند. در پانکراتیک، این آنزیم‌ها به‌جای اینکه بعداً در روده کوچک فعال شوند، زودتر از موعد در پانکراس فعال می‌شوند. به این فکر کنید که انگار یک کپسول آزادسازی زمانی که ناگهان قبل از رسیدن به هدف خود می ترکد. در این حالت، آنزیم های لوزالمعده قبل از هضم شروع به هضم می کنند. این منجر به هضم خود پانکراس می شود. علائم بالینی پانکراتیک اغلب متغیر است و شدت بیماری بستگی به مقدار آنزیم هایی دارد که زودتر از موعد فعال شده اند.

” پانکراتیک ممکن است در برخی موارد با یک وعده غذایی چرب یا تجویز کورتیکواستروئید ایجاد شود.”

علت دقیق پانکراتیک مشخص نیست، اگرچه ممکن است در برخی موارد با یک وعده غذایی چرب یا تجویز کورتیکواستروئید ایجاد شود. با این حال، در بسیاری از موارد به نظر می رسد که خود به خود رخ می دهد.

علائم بالینی پانکراتیک چیست؟

شایع ترین علائم بالینی عبارتند از تهوع، استفراغ، تب، بی حالی، درد شکم، اسهال و کاهش اشتها. در طول حمله، سگ‌ها ممکن است «وضعیت نماز خواندن» بگیرند، در حالی که قسمت عقب آن‌ها در هوا قرار می‌گیرد در حالی که پاها و سر جلویی‌شان روی زمین پایین می‌آید. اگر حمله شدید باشد، شوک حاد، افسردگی شدید و حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

پانکراتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش‌های آزمایشگاهی معمولاً افزایش تعداد گلبول‌های سفید را نشان می‌دهند. با این حال، افزایش تعداد گلبول های سفید خون ممکن است علاوه بر پانکراتیک، توسط بسیاری از بیماری های دیگر نیز ایجاد شود. افزایش آنزیم های پانکراس در خون احتمالاً مفیدترین معیار برای تشخیص بیماری پانکراس است، اما برخی از سگ های مبتلا به پانکراتیک سطح آنزیم طبیعی دارند. در سال‌های اخیر، آزمایش پانکراس جدیدی در دسترس قرار گرفته است که می‌تواند پانکراتیک را به دقت تشخیص دهد، حتی اگر آنزیم‌های لوزالمعده طبیعی باشند رادیوگرافی ممکن است تغییرات مرتبط با التهاب را نشان دهد، به خصوص در فرم شدید خونریزی.

مطالعات اولتراسوند اغلب تشخیص التهاب لوزالمعده یا پریتونیت موضعی ناشی از این بیماری را ارائه می دهد. متأسفانه، برخی از سگ های مبتلا به پانکراتیک، به ویژه پانکراتیک مزمن، با بسیاری از این آزمایش ها از تشخیص فرار می کنند.

“تشخیص پانکراتیک ممکن است در برخی موارد آزمایشی یا احتمالی باشد…”

در نتیجه، تشخیص پانکراتیک ممکن است در برخی موارد آزمایشی یا احتمالی باشد و صرفاً بر اساس علائم بالینی و سابقه پزشکی باشد.

پانکراتیک در سگ ها چگونه درمان می شود؟

مدیریت موفق پانکراتیک به تشخیص زودهنگام و درمان فوری پزشکی بستگی دارد. در پانکراتیک خفیف و ادماتیک، درمان حمایتی است و به پانکراس “استراحت” می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد خود را بهبود بخشد. سگ هایی که استفراغ می کنند باید ناشتا باشند تا زمانی که استفراغ آنها کاهش یابد. در صورت نیاز می توان غذا را برای چند روز از بیماران دریغ کرد. سگ هایی که استفراغ نمی کنند ممکن است در طول دوران نقاهت از رژیم غذایی کم چرب و بسیار قابل هضم تغذیه شوند.

مسکن برای کنترل درد و مایعات داخل وریدی داده می شود:

داروهای مسکن برای کنترل درد شدید و مایعات داخل وریدی برای حفظ تعادل طبیعی مایعات و الکترولیت ها تجویز می شود. در بسیاری از موارد نیز برای کنترل استفراغ یا اسهال به داروهای ضد التهاب یا داروها نیاز است. در صورت مشکوک شدن به عفونت همزمان، آنتی بیوتیک تجویز می شود.
بیشتر سگ‌های مبتلا به پانکراتیک به مدت دو تا چهار روز در بیمارستان بستری می‌شوند، در حالی که مایعات و داروها به صورت داخل وریدی تجویز می‌شوند و غذا به تدریج مجدداً وارد می‌شود. با پانکراتیک هموراژیک شدید، یا اگر سگ علائم شوک سیستمیک را نشان می دهد، مراقبت های ویژه با استفاده از دوزهای تهاجمی مایعات داخل وریدی و داروها برای مقابله با شوک.

پیش آگهی پانکراتیک چیست؟

پیش آگهی بستگی به شدت بیماری در هنگام تشخیص و پاسخ به درمان اولیه دارد. سگ هایی که شوک و افسردگی دارند، پیش آگهی بسیار محتاطانه ای دارند. اکثر اشکال خفیف پانکراتیک با درمان تهاجمی پیش آگهی خوبی دارند. سگ‌هایی که درمان نمی‌شوند ممکن است به شکل هموراژیک پیشرفت کنند و عواقب شدیدی از جمله مرگ ناگهانی را متحمل شوند.

آیا مشکلات طولانی مدتی وجود خواهد داشت؟

اکثر سگ ها بدون هیچ عواقب طولانی مدت بهبود می یابند.

اکثر سگ ها بدون هیچ عواقب طولانی مدت بهبود می یابند. با این حال، با اپیزودهای شدید یا مکرر پانکراتیک، یک یا چند مورد از مشکلات زیر ممکن است ایجاد شود:

  • اگر تعداد قابل توجهی از سلول‌هایی که آنزیم‌های گوارشی تولید می‌کنند از بین بروند، هضم مناسب غذا ممکن است به دنبال داشته باشد. این نارسایی لوزالمعده برون‌ریز (EPI) شناخته می‌شود و با تجویز روزانه پودر جایگزین آنزیم قابل درمان است.
  • اگر تعداد قابل توجهی از سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند از بین بروند، دیابت می‌تواند ایجاد شود.
  • در موارد نادر، چسبندگی دردناک بین اندام های شکمی ممکن است در نتیجه پانکراتیک رخ دهد.
  • سگ های مبتلا به پانکراتیک مزمن بیشتر احتمال دارد به شرایط ثانویه ذکر شده در بالا مبتلا شوند. مدیریت این شرایط عامل بسیار مهمی در موفقیت درمان است

گردآورنده: تحقیق ارائه شده توسط امیر محمد صالحی دانشجوی ترم هفت دکتری دامپزشکی دانشگاه علوم و تحقیقات برای بیمارستان دامپزشکی درین

پانکراتیک در سگ ها

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

2 دیدگاه

  1. محمد گفت:

    سلام متاسفانه سگ من سه ماه هست درگیر این بیماری هست و هرچی دکتر و اینها میبریم خوب نمیشه روز بهروز هم داره لاغرتر میشه اصلا نمیدونم چیکار کنم نمیدونم چی خوبش میکنه امروز بعد از یک ماه بهش یه غدای با چربی کم دادم آورد بالا تو این گرونی مجبورم فقط بهش سینه مرغ بدم که دیگه از توانم داره خارج میشه

    • الینا گفت:

      مرغ براش بده باید غذای پوره شده بخوره بچه منم همینطوره ولی من کنسرو مارک hiil’s a/d میدم یعنی دکتر تجویز کرده انتی بیوتیک و سرم ‌مسکن باید تا زمان بهبودی کامل داده بشه تا جایی که من اطلاع دارم براتون گفتم چون خودم خیلی سختی کشیدم تا درد بچمو بفهمن خواستم کمکی کنم درضمن اگه ببرید بیمارستان دامپزشکی خیلی بهتر متوجه میشن تا کلینیک
      امیدوارم زود خوب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.