بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری ویروسی پرندگان PBFD

بیماری ویروسی پرندگان PBFD

بیماری ویروسی پرندگان PBFD

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری ویروسی پرندگان PBFD پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

PBFD بیماری ویروسی پرندگان


ویروس شناسی:

ویروس پی بی اف دی- PBFD به شدت واگیر دار است و از آن دسته از ویروس هایی است که از طریق هوا به راحتی جا به جا میشوند این ویروس فاقد پوشش است به همین علت دوام زیادی در محیط دارد و به راحتی از بین نمی رود .
دوره نهفتگی ویروس (زمان ورود ویروس به بدن پرنده تا پدیدار شدن اولین علائم بیماری) ممکن است از ۳ هفته تا چندین سال به طول انجامد. مدت زمان نهفتگی ویروس بستگی به حجم ویروس منتقل شده، سن پرنده، قدرت و ضعف سیستم ایمنی بدن پرنده و سلامت پرها دارد. در این مدت پرنده آلوده ناقل ویروس خواهد بود.


راه های انتقال:

۱. ترشحات ادرار

۲.ترشحات مدفوع

۳.ترشحات چینه دان

۴.پر (خصوصا در آن هایی که ریزش پر دیده می شود)


انواع فرم های درگیری:

فرم مزمن، حاد و فوق حاد از بیماری pbfd وجود دارد:

۱.علائم بیماری در فرم فوق حاد

فرم فوق حاد ویروس PBFD معمولاً در طوطی‌های جوجه و خیلی جوان مشاهده می‌شود و ممکن است علائمی گمراه‌کننده و پیچیده و ظاهراً غیرمرتبط با بیماری داشته باشد.

– افسردگی

– استفراغ به دلیل عدم تحرک غذا در چینه‌دان و به وجود آمدن حالت س*** در چینه‌دان

– اسهال

– بیماری تنفسی و به وجود آمدن حالتی شبیه به ذات‌الریه

– در نهایت مرگ طوطی بدون علائم ظاهری بیماری (حالت غیرطبیعی در منقار و پرهای طوطی)

۲.علائم بیماری در فرم حاد

فرم حاد ویروس PBFD معمولاً در طوطی‌های جوان (نه جوجه) مشاهده می‌شود و معمولاً علائم بیماری در پرهای ریز و کرکی طوطی ظاهر می‌شود.
در این حالت پرهای ریز و کرکی و پرهای در حال رشد همگی خراب و ناقص می‌شوند. دور پرهای جدید خط‌های مدوری ایجاد خواهد شد که پر رو از پایه و قبل از رشد کامل فشرده و له می‌کنند.

– کم شدن اشتها و وزن پرنده

– کنده شدن و ریختن پرها

– شکستن پرها

– خونریزی در محل شکستگی و کنده شدن پر

– درد شدید در محل شکستگی و کنده شدن پر

– غیرطبیعی و دفرمه شدن پرها

– نهایتاً مرگ طوطی

۳.علائم بیماری در فرم مزمن

فرم مزمن ویروس PBFD معمولاً در طوطی‌های پیر مشاهده می‌شود. اولین علامت حالت مزمن کم شدن و در نهایت قطع تولید گرد در پر‌های طوطیست.
پرهای طوطی در فرم مزمن نرم و سست و نازک می‌شوند و به راحتی می‌شکنند.

با آسیب دیدن ریشه پر‌ها بدن پرنده قادر به ساختن پرهای جدید نخواهد بود. پر‌های دم و شانه یا تاج (کاکادو‌ها) طوطی از این قائده مستثنی نیست. در این زمان پوست لخت بدن پرنده به صورت زشتی نمایان می‌شود و روی پوست و منقار طوطی اثری از گرد طبیعی بدن طوطی وجود نخواهد داشت. پرهای جدیدی که بعد از ریختن جایگزین می‌شوند پلاسیده و دفرمه هستند و تغییر رنگ در پرهای جدید کاملا مشهود است.- متوقف شدن تولید گرد در پرهای طوطی

– سست و نازک شدن پرها

– شکستن پرها

– خونریزی در محل شکستگی و کنده شدن پر

– تغییر رنگ پر‌ها

– تغییر حالت و فر خوردن پر‌ها

– پلاسیده شدن پر‌ها

– به وجود آمدن نقاط فرو رفته و خالی در نوک پرنده

– به وجود آمدن قسمت‌های قهوه‌ای و مرده داخل قسمت بالایی منقار (بافت مرده در نوک طوطی قهوه‌ای رنگمی‌شود)

– دفرمه شدن و دراز شدن منقار طوطی

– شکستن نوک طوطی

– عفونت منقار و دهان در طوطی

– دفرمه شدن و دراز شدن ناخن طوطی

– زخم شدن ناخن طوطی

– ترشحات لزج و سبز رنگ در اشک طوطی

– درگیر شدن و از کار افتادن کبد طوطی (مرگ)

– کم شدن اشتها و وزن پرنده


راه تشخیص :

کیت‌های تست ویروس PBFD (از طریق گرد بدن طوطی و آزمایش خون) کمک زیادی به تشخیص بیماری قبل از نمایان شدن علائم ظاهری و جلیوگیری از گسترش آن می‌کنند اما خیلی رایج نیست در ایران


راه درمان :

متاسفانه هیچ درمان قطعی برای ویروس PBFD وجود ندارد. در اغلب موارد طوطی آلوده بین چند ماه تا ۲ سال زنده خواهد ماند. در موارد نادر و استثنایی سیستم ایمنی پرنده علیه ویروس پادتن می‌سازد و علائم بیماری به‌طور کل ازبین می‌رود.
بار‌ها پیش آمده است که علائم ویروس در فرم مزمن و حاد با علائم پرکنی اشتباه گرفته شده است.


گردآورنده : محمد مهدی قنادها دانشجوی دکتری حرفه دامپزشکی دانشگاه علوم تحقیقات و کارآموز بیمارستان درین

بیماری ویروسی پرندگان PBFD

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.