بیمارستان دامپزشکی درین

خارش و واکنش های آلرژیک در سگ ها

خارش و واکنش های آلرژیک در سگ ها

مشکل خارش و واکنش های آلرژیک در سگ ها

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت مشکل خارش و واکنش های آلرژیک در سگ به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط محمدرضا سلطانی دانشجوی ترم ۷ دانشگاه رازی کرمانشاه که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: اشپیتز
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۴۴۰۰ گرم
  • سن: ۷ ماه
  • دما: –
  • وضعیت عقیم شدگی: –
علت مراجعه:

دلیل مراجعه کیس:  این کیس یک سگ بوده که با نشانه های دال بر خارش شدید شامل : خاراندن ، جویدن یا لیس زدن انگشتان به بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین مراجعه کرده است.

معاینه و تشخیص:

در این کیس احتمال ابتلا به بیماری درماتیت آلرژیک کک (FAD)  وجود دارد اما بیماری تنها بر اساس بررسی زمان شروع خارش ، الگوی انتشار علایم درمانگاهی ، محل خارش و مشاهده کک یا مدفوع کک یا هردو در بدن بیمار قابل تشخیص است. در بدن بسیاری از سگ ها و گربه های مبتلا به بیماری FAD هنگام معاینه ، تعداد بسیار کمی کک وجود دارد که دلیل آن تمیز کردن مکرر حیوان توسط لیس زدن خود است . یکی از راه های تشخیص قطعی بیماری ، انجام آزمایش تزریق آنتی ژن کک به داخل جلد است .

روش درمان:

درمان این بیماری ۳ مرحله دارد :

مرحله اول : مهمترین کار ، از بین بردن کک های احتمالی روی بدن بیمار ، پاک سازی کامل آنها از محیط و تجویز درمان های پیشگیرانه از آلودگی مجدد است .

مرحله دوم : رفع علایم واکنش آلرژیک و خارش است که بدین منظور از کورتیکواستروئیدهای کوتاه اثر به صورت خوراکی به مقدار متوسط تا کم ، حداکثر به مدت ۵ تا ۱۰ روز استفاده می شود .

مرحله سوم : رفع عوارض ثانویه بیماری مثل عفونت های ثانویه است که با حمام کردن یا تجویز ترکیبات موضعی مناسب صورت می پذیرد .

خارش و واکنش های آلرژیک در سگ

خارش و واکنش های آلرژیک در سگ

بیماری درماتیت آلرژیک کک (FAD) : Flea Allergy Dermatitis in Dogs

درماتیت آلرژیک کک (FAD) یکی از علل اصلی واکنش های آلرژیک در سگ ها است. در یک واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده (آنتی ژن) که معمولاً بی ضرر است، بیش از حد واکنش نشان می دهد یا حساس است و این یکی از علل شایع خارش در سگ ها است. کک های بالغ باید سگ را گاز بگیرند و برای تولید مثل یک وعده خون دریافت کنند.

کک‌ها معمولاً روی سگ باقی نمی‌مانند، مگر چند دقیقه تا ساعت‌هایی که به آنها غذا می‌دهند، به همین دلیل است که صاحبان سگ اغلب کک‌های زنده را روی سگ‌های خود نمی‌بینند، مگر اینکه در محیط اطرافشان هجوم شدید کک‌ها وجود داشته باشد. هنگامی که کک ها تغذیه می کنند، مقدار کمی بزاق را به پوست تزریق می کنند. آنتی ژن های موجود در بزاق باعث واکنش شدید خارش در سگ های حساس می شود. سگ های مبتلا، برای خارش لزوما نباید آلوده به کک باشند. یک نیش کک می تواند برای چند روز باعث خارش شود گزش پوست توسط کنه ها سبب تحریک و ازدیاد حساسیت می‌شود .

درمان :

محل شایع حضور کنه ها ، گوش و بین انگشتان است. می توان کنه ها با پنس هموستات برداشت و کنه های برداشت شده را در الکل یا فرمالین غوطه ور کرده و در موارد آلودگی شدید آیورمکتین تجویز نمود.

آلودگی حیوانات خانگی و محیط زندگی آنها به کک بسیار شایع است . کک ها عامل ایجاد و انتقال بسیاری از بیماری ها در انسان و حیوانات خانگی هستند . گونه ای از کک که در این رابطه بیشترین نقش را دارد کنتوسفالیدس فلیس نام دارد . در سراسر جهان ، بیماری درماتیت آلرژیک ناشی از گزش کک ، شایع ترین بیماری پوستی حیوانات است .

نشانه های درمانگاهی :

سیر بیماری با گزش کک و ورود بزاق کک به بدن بیمار آغاز می‌شود . بزاق کک حاوی اسید های آمینه ، ترکیبات آروماتیک‌ ، مواد فلورسنت ، پلی پپتیدها و فسفر است . در ۶۱ درصد از سگ های مبتلا ، شروع علایم درمانگاهی بین ۱ تا ۳ سالگی است . با افزایش سن ، به دلیل تماس های مکرر با گزش های کم از میزان حساسیت بیمار کاسته می شود . از سوی دیگر ، رخدادهای این بیماری در سنین زیر ۶ ماهگی معمول نیست .

در سگ های مبتلا جراحات متعدد شامل : پاپول ، دلمه ، تغییر رنگ ناشی پوستی ناشی از تماس با بزاق دهان ، خراشیدگی و اریتم در نواحی کمری خاجی ، ران ، جلوی دم ، زیر شکم و اطراف ناف دیده می شود .

به دنبال خارش طولانی مدت ( مزمن ) در نواحی مبتلا ، آلوپسی ، لیکنیفیکاسیون و هیپرپیگمانتاسیون ایجاد میشود و در ادامه ممکن است بوی بد ناشی از عفونت ثانویه استشمام شود .

خارش و واکنش های آلرژیک در سگ

 

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • ” بهترین دامپزشکی مرکز “
  • و یا “بهترین  کلینیک دامپزشکی “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.