بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری مفاصل التهابی سگ ها (آرتروپاتی)

بیماری مفاصل التهابی سگ ها (آرتروپاتی)

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری مفاصل التهابی سگ ها (آرتروپاتی) پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

بررسی بیماری آرتروپاتی ARTHROPATHY

بیماری مفاصل التهابی (آرتروپاتی) چیست؟

بیماری التهابی مفصل جایی است که سطوح بالایی از سلول های التهابی حاد به مفصل حمله می کنند. دو علت کلاسیک وجود دارد آرتریت سپتیک (آرتریت عفونی، آرتریت چرکی) یک عفونت مفصلی است که توسط ارگانیسم های باکتریایی ایجاد می شود. پلی آرتریت با واسطه ایمنی،(خودایمنی) یک بیماری مفصلی غیر عفونی است.

علت بیماری :

علت آرتریت سپتیک ممکن است به دلیل گسترش هماتوژن (در خون) عفونت ناشی از عفونت های تنفسی، گوارشی، ادراری، ناف یا دریچه قلب باشد. با این حال، اغلب به دلیل تلقیح مستقیم باکتریایی مفاصل ناشی از ترومای نافذ، روش های جراحی یا تزریق داخل مفصلی ایجاد می شود. آرتروپاتی های ناشی از سیستم ایمنی می تواند به سایر شرایط بدن مانند بیماری گوارشی، عفونت در سایر نقاط بدن و گاهی اوقات مرتبط با سرطان باشد. با این حال، در بیشتر موارد هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد. سایر شرایط مانند آرتریت سپتیک، آرتریت ریکتزیال، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت همگی نیاز به حذف دارند.

نشانه های بیماری :

نشانه های آرتریت سپتیک را می توان در هر سگ سالخورده ای یافت، اما نرهای نژادهای بزرگتر بیشتر مبتلا می شوند. عفونت ممکن است بدون هیچ دلیلی در سگ‌های خیلی جوان و در سگ‌های مسن‌تر مبتلا به استئوآرتریت از قبل وجود داشته باشد. آسیب نافذ به مفصل یا جراحی نیز می تواند باعث ایجاد عفونت شود. لنگش ممکن است بسیار شدید یا غیر تحمل کننده وزن در اندام آسیب باشد. مفصل آسیب دیده ممکن است متورم، دردناک و گرم باشد، مواد چرکی را تخلیه کرده و دامنه حرکتی آن کاهش یافته باشد. برخی از سگ ها ممکن است تب داشته باشند. علائم ممکن است ظریف (فقط لنگش و تورم مفاصل) همراه با عفونت های مزمن باشد.

آرتریت/پلی آرتریت ناشی از سیستم ایمنی می تواند تمام نژادها و سنین سگ ها را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که ژرمن شپرد، دوبرمن پینچر، کولی، اسپانیل، رتریور، تریر و پودل مستعدتر هستند. سگ های ماده بیشتر مبتلا می شوند. حیوانات خانگی مبتلا معمولاً علائم سفتی، مشکل در برخاستن، تب، کاهش اشتها یا بی حالی را نشان می دهند. معمولا بیش از یک مفصل درگیر است اما لنگش تک اندام دیده می شود. حیوانات مبتلا ممکن است در برخاستن و راه رفتن مشکل داشته باشند یا نداشته باشند. برخی از حیوانات تب مزمن با منشا ناشناخته دارند. مفصل ممکن است دردناک، متورم یا کاهش دامنه حرکتی داشته باشد. سایر سیستم ها مانند کلیه ها، پوست و چشم ها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

تشخیص بیماری :

تشخیص رادیوگرافی ها می توانند در مراحل اولیه هر دو بیماری مشابه به نظر برسند. تجزیه و تحلیل سینوویال (مایع مفصلی) بهترین وسیله برای تشخیص بیماری مفصلی التهابی سپتیک و با واسطه ایمنی است. تشخیص التهاب داخل مفصل زمانی تایید می شود که مایع مفصلی با سوزن از مفصل خارج شود. افزایش تعداد سلول ها در داخل مفصل دیده می شود. ممکن است لازم باشد مایع برای ارزیابی بیشتر در زیر میکروسکوپ و احتمالاً برای کشت باکتری به آزمایشگاه ارسال شود.

درمان سپتیک :

برای درمان سپتیک آنتی بیوتیک ها معمولاً به مدت ۴-۶ هفته و حداقل ۱-۲ هفته پس از برطرف شدن علائم بالینی تجویز می شوند. آنتی بیوتیک ها بر اساس نوع باکتری موجود در کشت انتخاب می شوند. داروهای ضد التهاب اغلب برای کاهش درد در مفاصل آسیب دیده ضروری هستند. کاوش مفصل، از جمله دبریدمان و لاواژ (فلاشینگ) برای عفونت‌های مفصلی پس از عمل، مفاصل سپتیک که درمان آن‌ها به تأخیر افتاده است، مفاصلی که به درمان دارویی مناسب پاسخ نداده‌اند و زخم‌های نافذ مفصلی اندیکاسیون دارد.

منبع:

این مطلب برگرفته از مقاله بیماری التهابی مفاصل آرتروپاتی در سایت www.mvsvets.co.uk می باشد

گردآورنده:

این گزارش توسط مهسا مرتضوی دانشجوی ترم ۱۰ دانشگاه ازاد کرج برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین به صورت انحصاری گردآوری شده است.


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

هرگز نباید فراموش کرد ، بیمارستانهای دامپزشکی حیوانات خانگی , و مراکز دامپزشکی در تهران بعنوان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمان و بهداشت و سلامت جامعه مطرح می باشد. و از این جهت دارا ی اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایه های انسانی ،مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده و کاربردی در مراکز دامپزشکی در پایتخت و حتی دامپزشکی در خاورمیانه قرار می دهند تا ضمن مسئولیت تامین و حفظ “سلامت حیوانات خانگی ” که موجب ارتقا بهداشت و سلامت افراد و نهایتا جامعه را فراهم می نمایند نقشی اساسی بعنوان ستیا در دامپزشکی و رفع مشکلات اجتماعی از جمله اشتغالزائی را نیز عهده دار یاشند و رابطه ایرانیان و دامپزشکی را بیش از پیش نمایان گردانند

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات

در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند.

همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

از آنجائی که بواسطه رشد جامعه شهرنشینی و نگهداری حیوانات خانگی بصورت روز افزون در حال رشد است و متعاقب آن خطر بروز حوادث و اتفاقات برای این موجودات بیش از پیش وجود دارد ایجاد واحدی بعنوان

  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه میباشد ” بیمارستان دامپزشکی ” درین اقدام به راه اندازی بخش ” امداد و فوریتهای دامپزشکی ” و راه اندازی ” کلینیک سیار حیوانات ” یا کلینیک سیار دامپزشکی ” با تهیه و تجهیز ” آمبولانس دامپزشکی ” که در واقع از آن بعنوان ” آمبولانس حیوانات خانگی ” نام برده می شود نموده تا خدمات ” اورژانس و امداد و فوریتهای دامپزشکی ” را بهتر و سریعتر ارائه نماید.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.