بیمارستان دامپزشکی درین

عقيم سازي گربه نژاد موکوتاه

عقيم سازي گربه نژاد موکوتاه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان بچه گربه ایی بودیم که جهت عقيم سازي گربه نژاد موکوتاه  به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. این گزارش توسط هستی پاافشار دانشجوی ترم ۹ دانشگاه علوم و تحقیقات کارآموز داخلی بیمارستان درین برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و تنظیم شده است و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه‌مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان:گربه
  • نژاد: موکوتاه انگلیسی
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: _
  • سن:-
  • دما:-
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

صاحب حیوان برای گربه اش وقت عقیم سازی گرفته است و قیل از آن می خواست از جهت داخلی بررسی شود.

همان روز هم آزمایش خون از گربه گرفته شده است.

معاینه :

اطراف دهان حیوان در لب پایین زخمی دیده شد که صاحب آن از وجود زخم با خبر بود و به او گفته بودند تماس دندان و لب پایین حیوان باهم باعث این زخم‌ شده است و دندان باید کشیده شود در حالیکه با معاینه ی پزشک و باز و بسته کردن دهان حیوان هیچ برخوردی بین آنها وجود نداشت و احتمالا علت دیگری وجود دارد.

پزشک همچنین آزمایش خون گربه را بررسی کرد و همه چیز نرمال بود به جز تعداد گلبول های سفید حیوان که بسیار پایین بود.

پزشک آزمایش خون دو ماه پیش حیوان را هم بررسی کرد و آنجا هم گلبول های سفید کمتر از حد نرمال بود ولی این بار کمتر هم شده بود (از ۵ هزار به ۳ هزار رسیده بود).

به گفته ی صاحب حیوان‌ گربه اش را از ۲ ماهگی خریداری کرده و از کوکی پیش او بوده است.

پزشک می پرسد هنگام گرفتن و خونگیری از حیوان، خودش را جای نکوبیده که این زخم ایجاد شود و صاحبش گفت خیر.

علائم بالینی :

FeLV به طرق مختلف بر بدن گربه تأثیر منفی می گذارد.

این شایع‌ترین علت سرطان در گربه‌ها است، ممکن است باعث اختلالات خونی مختلف شود، و ممکن است منجر به یک وضعیت نقص ایمنی شود که مانع از توانایی گربه در محافظت از خود در برابر سایر عفونت‌ها می‌شود.

به همین دلیل، باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک یاخته‌ها و قارچ‌های معمولی که معمولاً گربه‌های سالم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، می‌توانند باعث بیماری شدید در گربه‌های آلوده به FeLV شوند.

این عفونت های ثانویه مسئول بسیاری از بیماری های مرتبط با FeLV هستند.

در مراحل اولیه عفونت، معمولاً گربه ها هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نمی دهند. با این حال، با گذشت زمان (هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها) سلامت گربه آلوده ممکن است به تدریج بدتر شود یا ممکن است چرخه‌های تکراری بیماری و سلامت نسبی را تجربه کند. علائم می تواند شامل
موارد زیر باشد:

از دست دادن اشتها – کاهش وزن پیشرونده – وضعیت نامطلوب پوشش – بزرگ شدن غدد لنفاوی – تب مداوم – لثه های رنگ پریده و سایر غشاهای مخاطی – التهاب لثه (لثه) و دهان (استوماتیت) – عفونت های پوست، مثانه، و دستگاه تنفسی فوقانی- اختلالات رفتاری و سایر مشکلات عصبی- شرایط سقط جنین بچه گربه ها یا سایر نارسایی های تولید مثلی

تشخیص:

یا این تعداد گلبول سفید کم ریشه ی ژنتیکی دارد و حیوان نرمال است، یا یک ویروس باعت این کاهش گلبول سفید شده است و ویروس در دوره ی کمون خود قرار دارد که علائم بیماری را بروز نداده است. مثل ایدز در انسان و بیماری های ویروسی که پزشک به آن مشکوک بود:

  • (ایدز گربه ها) FIV
  •  (لوکمی یا سرطان خون گربه ها) FeLV

با اینکه این دو بیماری بیشتر در گربه های خیابانی دیده می شود اما در گربه های خانگی هم دیده شده است.

پزشک با توجه به وجود زخم در دهان حیوان و مقدار گلبول سفید کم حیوان به FIV بیشتر شک میکند چرا که یکی از نشانه های این بیماری التهاب لثه است.
اگر این زخم ها نبود بر حسب سابقه ی بیمار و سالم و بدون علامت بودن آن، کمبود گلبول سفید را ناشی از ژنتیک حیوان‌می دانست و دستور انجام جراحی داده می شد. اما در چنین شرایطی ریسک بیهوشی زیاد می شود.

پزشک دو راه به صاحب حیوان‌پیشنهاد می دهد:
۱- با رضایت خودشان چون مشکل دیگری در آزمایش خون گربه نیست، جراحی انجام شود.
۲- جراحی به تعویق افتاده و حیوان با آزمایش PCR از نظر هر دو بیماری گفته شده چک شود.
صاحب بیمار راه دوم را انتخاب میکند.

روش درمان:

اگرچه برخی درمان‌ها وجود دارند که نشان داده‌اند میزان FeLV را در جریان خون گربه‌های مبتلا کاهش می‌دهند، این درمان‌ها ممکن است عوارض جانبی قابل‌توجهی داشته باشند و ممکن است در همه موارد مؤثر نباشند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای FeLV وجود ندارد.

دامپزشکان درمان و مدیریت گربه‌های FeLV مثبت که علائم بیماری را نشان می‌دهند معمولاً مشکلات خاصی را درمان می‌کنند (مانند تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی، یا انجام تزریق خون برای کم‌خونی شدید).

تنها راه مطمئن برای محافظت از گربه ها در برابر FeLV جلوگیری از قرار گرفتن آنها در معرض گربه های آلوده به FeLV است.

توصیه می شود گربه ها را در داخل خانه، دور از گربه های بالقوه آلوده نگه دارید.

اگر دسترسی به فضای باز مجاز است، نظارت داشته باشید یا گربه ها را در یک محفظه امن قرار دهید تا از سرگردانی و درگیری جلوگیری شود.

همه گربه ها باید قبل از معرفی آنها به خانه برای FeLV آزمایش شوند و گربه های عاری از عفونت باید جدا از گربه های آلوده نگهداری شوند.

کاسه های غذا و آب و جعبه های بستر نباید بین گربه های آلوده به FeLV و گربه های غیر آلوده به اشتراک گذاشته شود.

متأسفانه، بسیاری از گربه‌های آلوده به FeLV تا زمانی که با گربه‌های دیگر زندگی نکرده‌اند، تشخیص داده نمی‌شوند. در چنین مواردی، تمام گربه های دیگر خانواده باید برای FeLV آزمایش شوند.

در حالت ایده آل، گربه های آلوده و غیر آلوده باید جدا شوند تا احتمال انتقال FeLV از بین برود.

یک واکسن نسبتا موثر علیه FeLV در دسترس است، اگرچه از ۱۰۰٪ گربه‌های واکسینه شده محافظت نمی‌کند و به عنوان یک واکسن اصلی در نظر گرفته نمی‌شود.

صاحبانی که به فکر واکسیناسیون FeLV برای گربه های غیر آلوده خود هستند، باید خطر مواجهه گربه ها با گربه های آلوده به FeLV را در نظر بگیرند و در مورد مزایا و معایب واکسیناسیون با دامپزشک صحبت کنند.

از آنجایی که همه گربه های واکسینه شده با واکسیناسیون محافظت نمی شوند، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض حتی برای حیوانات خانگی واکسینه شده نیز مهم است.

واکسن های FeLV باعث نتایج مثبت کاذب FeLV در ELISA، IFA یا هر آزمایش FeLV موجود دیگری نمی شود.

هیچ داروی ضد ویروسی به طور خاص برای درمان FIV در گربه ها وجود ندارد.

بیشتر دامپزشکان تمرکز خود را بر تلاش برای بدون علامت نگه داشتن گربه برای مدت طولانی متمرکز می کنند.

یک مطالعه نشان داد که گربه های FIV مثبت به طور متوسط ۵ سال پس از تشخیص زندگی می کنند، اما پیش آگهی آنها می تواند بسیار متفاوت باشد.

اگر علائم FIV ظاهر شود، هر گونه بیماری ثانویه ناشی از ویروس را درمان می کنند.

درمان هایی که اغلب برای کمک به گربه های مبتلا به FIV توصیه می شود عبارتند از:

  • داروهایی برای کمک به عفونت‌های ثانویه
  • درمان جایگزینی مایعات و الکترولیت‌ها
  • کنترل انگل داروها برای تقویت سیستم ایمنی
  • داروهایی که به التهاب کمک می‌کنند
  • رژیم غذایی تغذیه‌ای که برای سیستم گربه آسان است.

عقيم سازي گربه نژاد موکوتاه

اقدامات پیشگیرانه:

تنها راه برای جلوگیری قطعی از FIP در گربه ها جلوگیری از عفونت FeCV است که با توجه به ماهیت فراگیر آن می تواند چالش برانگیز باشد.

این امر به ویژه در مورد گربه هایی که در تراکم زیاد (پناهگاه) نگهداری می شوند صادق است و نگهداری گربه ها با تراکم سه یا کمتر در هر اتاق توصیه می شود تا استرس هایی که می تواند با شرایط زندگی شلوغ همراه باشد به حداقل برسد.

توجه به این نکته مهم است که FeCV کاملا مسری است (از مدفوع و بزاق گربه های آلوده منتقل می شود و گربه های دیگر را عمدتاً از طریق حفره دهان آلوده می کند).

FIP در گربه‌ها پس از آلوده شدن به FeCV ایجاد می‌شود و ویروس برای تبدیل شدن به FIPV دچار جهش می‌شود (FIPV خود از طریق مدفوع منتقل نمی‌شود).

حفظ سلامت گربه‌ها تا حد امکان، از جمله پیشگیری از عفونت توسط سایر ویروس‌ها مانند ویروس لوسمی گربه‌ها و کلسی ویروس با واکسیناسیون مناسب، در صورت لزوم، احتمال ابتلا به FIP را کاهش می‌دهد.

ظرف خاک گربه باید تمیز و دور از ظروف غذا و آب قرار گیرد.

برخی از منابع پیشنهاد کرده اند که گربه های جدیدالورود و هر گربه ای که مشکوک به آلوده شدن به FeCV است باید از گربه های دیگر جدا شود.

در مورد عقيم سازي گربه نژاد موکوتاه

یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در گربه هاست.

گربه هایی که به طور مداوم به FeLV آلوده می شوند به عنوان منبع عفونت برای سایر گربه ها عمل می کنند.

این ویروس در بزاق، ترشحات بینی، ادرار، مدفوع و شیر گربه‌های آلوده دفع می‌شود.

انتقال ویروس از گربه به گربه ممکن است از زخم گازگرفتگی، در حین نظافت متقابل و (به ندرت) از طریق استفاده مشترک از جعبه‌های زباله و ظروف غذا رخ دهد. انتقال همچنین می تواند از یک گربه مادر آلوده به بچه گربه ها قبل از تولد و یا در هنگام شیردهی انجام شود.

FeLV مدت زیادی در خارج از بدن گربه زنده نمی ماند – احتمالاً کمتر از چند ساعت در شرایط عادی خانه.

گربه هایی که در معرض بیشترین خطر عفونت FeLV هستند، گربه هایی هستند که ممکن است از طریق تماس نزدیک طولانی مدت یا از طریق زخم های گازگرفتگی در معرض گربه های آلوده قرار گیرند.

این گونه گربه ها شامل گربه هایی هستند که با گربه های آلوده زندگی می کنند یا با گربه هایی با وضعیت عفونت ناشناخته زندگی می کنند، گربه هایی که در خارج از منزل بدون نظارت مجاز هستند جایی که ممکن است توسط گربه آلوده گاز گرفته شوند، و بچه گربه هایی که از مادران آلوده به دنیا آمده اند. بچه گربه‌ها نسبت به گربه‌های بالغ بسیار بیشتر در معرض عفونت FeLV هستند و بنابراین در صورت قرار گرفتن در معرض بیشترین خطر عفونت هستند.

با این حال، حتی گربه های بالغ سالم نیز در صورت قرار گرفتن در معرض کافی می توانند آلوده شوند.

ویروس نقص ایمنی گربه، یا گربه FIV، یک عفونت رتروویروسی است که برای اولین بار در گربه ها در ایالات متحده کشف شد. این ویروس اغلب به عنوان HIV گربه یا ایدز گربه شناخته می شود زیرا تأثیر مشابهی بر گربه ها دارد. گربه های FIV مثبت ممکن است سال ها قبل از بروز علائم بیماری، ویروس را در سیستم خود داشته باشند.

این ویروس با کشتن یا آسیب رساندن به سلول‌های سیستم ایمنی گربه، اغلب گلبول‌های سفید خون را هدف قرار می‌دهد.

آسیب مداوم FIV در گربه ها در نهایت منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، گربه های مبتلا به FIV می توانند در برابر عفونت های ثانویه آسیب پذیر شوند.

مردم اغلب فکر می‌کنند که FIV و ویروس لوسمی گربه‌سانی بیماری‌های مشابهی هستند، زیرا می‌توانند علائم مشابهی را در گربه‌ها ایجاد کنند.

در حالی که هر دو از خانواده رتروویروس ها مشتق می شوند، بیماری های متفاوتی هستند.

از آنجایی که ویروس گربه FIV می تواند به آهستگی در سیستم گربه حرکت کند، گربه شما ممکن است سال ها بدون نشان دادن علائم قابل توجه ادامه یابد.

هنگامی که گربه علائم بیماری را نشان می دهد، بیماری می تواند باعث دوره های بیماری شود و به دنبال آن دوره های طولانی سلامت ظاهری خوب باشد.

اگر گربه شپا شروع به نشان دادن هر یک از علائم FIV زیر کرد بهتر است گربه تان را به دامپزشکی ببرید:

وضعیت نامناسب پوشش حیوان- تبی که مدام برمی‌گردد- کمبود اشتها- التهاب در دهان و لثه-‌ عفونت‌های مزمن یا مکرر در چشم‌ها، پوست، دستگاه تنفسی فوقانی یا مثانه- اسهال مداوم-‌‌ مشکلات چشمی مداوم- تشنج- تغییرات رفتاری و اختلالات عصبی
علائم FIV در گربه‌ها همچنین می‌تواند شامل کاهش وزن آهسته و پیوسته باشد. بسیاری از گربه سانان آلوده به این بیماری در نهایت به نوعی سرطان یا بیماری خونی مبتلا می شوند.

بیشتر موارد گربه FIV از طریق یک گربه آلوده است که آن را از طریق گاز گرفتن عمیق به دیگری منتقل می کند.

این امر باعث می شود که گربه های فضای باز به ویژه آسیب پذیر شوند زیرا ممکن است در یک دعوا برسر قلمرو که منجر به چنین آسیبی شودخاتمه یابد.

گربه مادر آلوده به ویروس گربه FIV می تواند آن را به بچه گربه های خود منتقل کند.

در حالی که FIV مسری است، گربه‌ها معمولاً ویروس را با اشتراک گذاشتن یک کاسه غذا با دیگر گربه‌ها یا از طریق سایر اقدامات تماس با گربه‌سانان منتقل نمی‌کنند.

نظافت اجتماعی عطسه به اشتراک گذاری یک جعبه زباله گربه نمی تواند ویروس FIV را به انسان منتقل کند.

آنها فقط می توانند FIV را به گربه دیگری منتقل کنند. شما می توانید با استفاده از این روش از ابتلای گربه به ویروس جلوگیری کنید.

علائم بیماری پریتونیت عفونی گربه (FIP) 

تنها درصد کمی از گربه هایی که در معرض FeCV قرار می گیرند دچار FIP می شوند و این می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از مواجهه اولیه با FeCV رخ دهد.
دو شکل عمده از FIP وجود دارد، یک فرم افیوژن یا “مرطوب” و یک فرم “خشک”. گربه های آلوده به FIPV صرف نظر از اینکه در نهایت به کدام شکل بیماری پیشرفت میکند.

معمولاً ابتدا علائم غیراختصاصی بیماری مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، افسردگی و تب را نشان می دهند.

به طور کلی، علائم فرم غیر افیوژن، که ممکن است شامل علائم غیراختصاصی ذکر شده در بالا و همچنین علائم عصبی از جمله تشنج و آتاکسی (حرکات غیر طبیعی یا ناهماهنگ) باشد، کندتر از علائم فرم افیوژن ایجاد می شود.

علائم فرم افیوژن FIP معمولاً نسبتاً سریع ایجاد و پیشرفت می کند و شامل ایجاد علائم غیر اختصاصی فوق الذکر همراه با تجمع مایع در حفره های بدن از جمله شکم و قفسه سینه (حفره قفسه سینه) است.

گربه‌های مبتلا ممکن است به دلیل تجمع مایع در شکم ظاهری شکم‌دار پیدا کنند و اگر تجمع مایع بیش از حد باشد، ممکن است تنفس طبیعی برای گربه دشوار شود.

چند توصیه در مورد گربه های خانگی

۲٫https://www.webmd.com/pets/cats/cat-fiv-feline-immunodeficiency-virus

 

 

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.