بیمارستان دامپزشکی درین

عفونت ناشی از ضعف ایمنی در عروس هلندی

عفونت ناشی از ضعف ایمنی در عروس هلندی 

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان كيسي بودیم که با احتمال ابنلا به عفونت ناشی از ضعف ایمنی در عروس هلندی به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش توسط بنیامین شیخ‌ فتحعلی، دانشجوی ترم ۱۱ دکتری دامپزشکی، دانشگاه شبستر برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه‌مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: عروس هلندی
  • نژاد:ابلق
  • جنسیت: نر
  • نام حیوان :_
  • وزن: ۶۴گرم
  • سن: ۲ ماه و نیم
  • دما:_
علت مراجعه:

بنا بر گفته صاحب پرنده، دو روزی است که غذا را پس از بلع بالا می‌آورد و توانایی خوردن را از دست داده است.

همچنین این پرنده از سنین پایین، درگیر ویروس PBFD بوده است.

معاینه:

در بالین پرنده،کاهش وزن شدید و تحلیل رفتگی عضلات سینه دیده می‌شود که بیانگر آن است که حیوان بیش از دو روز است که بیمار است و این بیماری مزمن موجبات ضعف و تحلیل رفتن حیوان را فراهم آورده است.

پاراکلینیک:

برای بررسی بیشتر و تشخیص دقیق، پس از نمونه گیری از دهان و مدفوع حیوان آزمایشات مربوطه صورت گرفت. در نمونه دهانی، نکته خاص و نگران کننده‌ ای دیده نشد اما نمونه مدفوع حاوی مقادیر افزایش یافته باکتری و قارچ بود..

تشخیص:

این پرنده به دلیل ضعف ایمنی ناشی از ویروس سرکوب گر ایمنی، مستعد انوع عفونت‌ ها بوده و با کوچک‌ ترین استرس، می‌ تواند دچار مشکل گردد.

اکنون نیز عفونت قارچی و باکتریایی دستگاه گوارش رخ داده است که باید درمان گردد.

درمان: 

آنتی‌ بیوتیک، ضد قارچ گوارشی و داروی تقویت کننده سیستم ایمنی، به مدت یک هفته در اختیار حیوان قرار خواهد گرفت و اگر این درمان‌ ها اثر بخش نبودند، رادیوگرافی جهت بررسی‌ های بیشتر لازم خواهد بود.

 

آشنایی با ویروس PBFD:

بیماری پر و منقار پسیتاسین (psittacine beak and feather disease) که به ایدز طوطی‌ ها معروف است، یک ویروس مسری و کشنده است که پرها، منقار و سیستم ایمنی پرندگان خانواده پسیتاسین را درگیر می‌کند.

این سیرکوویروس کوچک، بیشتر کاکادو ها را درگیر می‌کند اما در اکلکتوس، مرغ عشق، طوطی برزیلی و طوطی خاکستری آفریقایی نیز دیده می‌ شود.

اکثر پرندگان آلوده به ویروس در سنین زیر۲ سال تشخیص داده می‌ شوند.

انتقال این ویروس از راه فضولات، محتویات چینه دان و پر بوده و از رحم مادر نیز انتقال می‌یابد. دوران کمون بیماری از ۳-۴هفته تا چندین سال گزارش شده است.
دو فرم حاد و مزمن در این بیماری دیده می‌شود که با توجه به علائم، تشخیص آن بر عهده دامپزشک است.

تشخیص PBFD به کمک آزمایشات مختلف از جمله PCR ممکن است ولی درمانی برای این بیماری وجود ندارد و پرنده آلوده باید دائما تحت حمایت و مراقبت بوده تا از شدت عوارض کاسته شود.

در صورت وجود علائم شدید و درد، مرگ سبز می‌تواند گزینه‌ی منتخب باشد ولی اکثر بیماران در اثر عفونت‌های ثانویه‌ای که به علت سرکوب ایمنی رخ می‌دهد، در عرض ۶ تا ۲۴ماه پس از ابتلا، جان می‌دهند.

پیشگیری و کنترل:

۱.پرنده از فروشندگان مطمئن و عاری از بیماری خریداری شوند.
۲.رعایت قرنطینه (۳-۴هفته) و آزمایش (۲مرتبه به فاصله ۹۰روز) پرندگان جدید
۳.جداسازی و حذف پرندگان آلوده
۴.رعایت نکات بهداشتی در مواجهه با پرنده دیگران

منبع:

Clinical Avian Medicine

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات
  2. داروخانه دامپزشکی
  3. آزمایشگاه حیوانات
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند:

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.