بیمارستان دامپزشکی درین

عفونت ریه سگ

عفونت ریه سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت احتمال وجود عفونت ریه سگ به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط شیدا محسنی  که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: –
  • جنسیت: –
  • نام حیوانات : دنی
  • وزن: –
  • سن: ۲ هفته
  • دما: ۳۸ درجه سانتیگراد
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

صاحبان حیوان به علت سرفه های مکرر کیس به بیمارستان رجوع کردند.

معاینه و تشخیص:

پس از انجام معاینات اولیه، پزشک معالج جهت تشخیص دقیق تر

با بررسی بالینی اولیه،پزشک معالج متوجه شدند کیس بد نفس می کشد و تنفس طبیعی نیست.

پزشک به علت سن کم حیوان ابتدا کیت دیستمپر گذاشتند که خوشبختانه نتیجه آن منفی بود.

همچنین جهت تشخیص دقیق تر عکس رادیولوژی گرفته شد که باتوجه به آن کیس درگیر عفونت شدید ریه بود.

همچنین با معاینات انجام شده، پزشک متوجه شدند که کیس دارای جرب پوستی نیز هست.

درمان:

جهت درمان کیس پزشک معالج داروهای زیر را تجویز کرده و نحوه مصرف آنرا به صاحب کیس توضیح دادند:

  • Enrofloxacin سه روز متوالی
  • Penicillin
  • Mupirocin پماد ( روزی ۲ مرتبه)
  • Lindane شامپو
  • Ivermectin تزریق

عفونت ریه سگ :

‏عفونتهای باکتریایی دستگاه تنفسی تحتانی عامل مهمی برای مرگ و میر در سگها و گربهها ، به ویژه در بیماران بستری و در حیواناتی با سایر بیماریهای زمینه ای است. در صورت عدم تشخیص و درمان سریع ، پنومونی می تواند به سرعت کشنده باشد.

‏علت شناسی :

در بیشتر موارد ، پنومونی باکتریایی احتمالاً نتیجه ترکیبی از موارد زیر می باشد:

۱) به خطر انداختن دفاع تنفسی میزبان است.

۲) پتانسیل بیماری زایی باکتری های متخلف ؛

۳) ماهیت قرار گرفتن در معرض باکتری ها.

شکست یک یا چند مکانیسم دفاعی دستگاه تنفسی تحتانی میزبان معمولاً برای کلونیزاسیون باکتری لازم است. دفاع میزبان در برابر باکتریها شامل موارد زیر است:

۱) فیلتراسیون nasoturbinate؛

۲) رفلکس های محافظ راه هوایی (عطسه ، سرفه ، انقباض برونش) ؛

۳) ترشح مخاطی (خواص مخاطی ، پیشرانه مژگانی) ؛

۴) فاگوسیتوز و کشتن توسط ماکروفاژهای آلوئولی.

‏طیف جدا شده باکتریایی از حیوانات مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی تحتانی (ذات الریه) شبیه جدایه هایی است که از مجاری هوایی فوقانی حیوانات سالم تهیه شده است. تصور می شود که میکروفلور ساکن دستگاه تنفسی از آسپیراسیون باکتری های حلق (به عنوان مثال ، استرپتوکوک ، استافیلوکوک ، پاستورلا ، کلبسیلا ، E coli و بی هوازی های مختلف) مشتق شده است.

‏بنابراین ، اکثر پنومونی های باکتریایی در اثر تهاجم فرصت طلب ثانویه به این باکتری های حلق بینی ایجاد می شوند. اصلی ترین عامل بیماری زای باکتریایی دستگاه تنفسی در سگ و گربه Bordetella bronchiseptica است. عوامل بیماریزای تنفسی اولیه همچنین می توانند شامل مایکوپلاسما ، کلامیدیا و قارچ ها باشند.

‏راههای عفونت :

عفونت باکتریایی دستگاه تنفسی تحتانی می تواند از طریق راه استنشاق یا از طریق هماتوژن ایجاد شود. راه استنشاق عفونت شامل موارد زیر است:

۱) آسپیراسیون مایع حلق و بینی آلوده (ترشحات طبیعی و بزاق) یا ترشحات مرتبط با عفونت های دندانی ، اورو فارنژال یا بینی ؛

۲) آسپیراسیون غذا (مانند نارسایی ناشی از اختلالات بلع و مری)

۳) آسپیراسیون استفراغ (به ویژه در حیوانات بیهوش ، افسرده یا خوابیده) ؛

۴) لوله های تراشه آلوده ، لوله های نای تراستومی و برونکوسکوپ هایی که باکتری ها را به دستگاه تنفسی تحتانی منتقل می کنند.

علائم بالینی :

‏شایع ترین علائم بالینی پنومونی باکتریایی سرفه ، تاکی پنه ، تنگی نفس و بی حالی است. تب متغیر است ، در کمتر از ۵۰ درصد موارد رخ می دهد.

عفونت ریه سگ

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.