بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری مولتیپل میلوما سگ

بیماری مولتیپل میلوما سگ

بیماری مولتیپل میلوما سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت وجود بیماری مولتیپل میلوما سگ به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط آیدا جهان آرای که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: –
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوانات : هپی
  • وزن: –
  • سن: –
  • دما: ۳۸/۶ درجه سانتیگراد
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

هپی دارای نوعی بیماری به نام مولتیپل میلوما (multiple myeloma ) هست و باید مداوماً تحت نظر دامپزشک باشد به همین دلیل برای چکاپ همراه با جواب آزمایش‌های ادرار، CBC و CBT مراجعه کرده بودند.

معاینه و تشخیص:

طبق اظهارات صاحب کیس، حیوان روزی دوتا نیم لیتری سرم دریافت میکند و قبلاً از داروی ملفالان استفاده می کرده است ولی به مدت یک هفته دارویی بجز سرم نگرفته است.

طبق تشخیص پزشک معالج، فعلاً نمی شود سرم‌ را بیشتر کرد چون فشار کیس هم بالا هست. ( به گفته‌ی صاحب کیس روی ۱۷/۵ بود) و این فشار بالا هم می‌تواند به این دلیل باشد که مدتی دارو دریافت نکرده است.

با توجه به نتایج آزمایش تعداد گلبول‌های سفید کاهش پیدا کرده بودن که این نشانه‌ خوبی نیست و نشان دهنده‌ی مشکل در مغز استخوان ها است.

همچنین آنزیم‌های کلیوی کیس هم بالا می باشد.

دکتر در مورد وضعیت و حال کلی حیوان پرسیدند که به گفته‌ی صاحب کیس کمی سرفه دارد ولی به طور کلی حالش خوب است و دچار عدم اشتها و بی‌حالی نیست.

درمان:

با مشاهده نتیجه آزمایش ها تصمیم پزشک بر این شد که به مدت سه روز پشت سر هم هر روز یک سوم قرص داروی ملفالان به حیوان داده شود تا ببینیم وضعیت گلبول‌های سفید به چه شکل می‌شود.

قبل از دادن قرص ملفالان باید قرص ضد تهوع هم داده شود.

بعد از یک هفته دوباره آزمایش گرفته می شود.

بیماری multiple myeloma (MM) :

بیماری مولتیپل میلوما سگ نوعی سرطان است که با تولید نوعی از پلاسماسل‌‌ها ایجاد می شود. در حالت عادی، پلاسماسل ها در شناسایی و حمله به عفونت‌ها به کمک آنتی‌بادی‌ها نقش دارند. در بیماری مولتیپل میلوما، پلاسماسل‌های سرطانی در مغز استخوان جمع می‌شوند و سلول‌های سالم خون را از بین می‌برند.

سلول‌های سرطانی به جای تولید آنتی‌بادی‌های مفید، پروتئین‌های غیرطبیعی تولید می‌کنند که می‌توانند باعث ایجاد عوارض شود.

این بیماری بیشتر در سگ‌ها، گربه و انسان ها تعریف شده است.

علائم و تشخیص:

تشخیص بیماری مولتیپل میلوما معمولاً سخت است چون این بیماری میتواند تا مدت زمان طولانی‌ای بدون هیچگونه علائمی باشد.

بعضی از علائم شامل:

درد استخوان ها به ویژه در ناحیه‌ی ستون مهره‌ها و قفسه‌ی سینه

حالت تهوع (nausea)

یبوست ( constipation)

بی اشتهایی یا کم‌اشتهایی

گیجی (Mental fogginess or confusion)

خستگی

عفونت‌های مکرر

کاهش وزن

آزمایش‌های تشخیصی مولتیپل میلوما:

۱- آزمایش خون: آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه، میزان کلسیم، شمارش گلبولهای خونی و بررسی اسید اوریک میتواند سرنخ هایی را برای تشخیص به پزشک دهد.

۲- آزمایش ادرار : ممکن است در آزمایش ادرار دفع پروتئین‌هایی دیده شود.

۳- تصویربرداری: برای تشخیص مشکلات استخوانی مرتبط با مولتیپل میلوما

عوارض مالتیپل میلوما:

عفونت‌های مکرر

مشکلات استخوانی

کاهش عملکرد کلیه (یا نارسایی کلیوی)

کم خونی (anemia) و یا مشکلات خونی دیگر

درمان:

شیمی درمانی می‌تواند تا حد زیادی طول و کیفیت زندگی را افزایش دهد.

داروهایی که معمولاً استفاده می‌شوند شامل ملفالان و پردنیزون (Melphalan & prednisone ) هستند، البته در طول تراپی، برگشت و عودت قابل انتظار است.

ملفالان: به صورت خوراکی ۰٫۱ mg/kg به مدت ده روز و بعد ۰٫۰۵ mg/kg هر روز تا زمانی که توقف میلوما اتفاق بیوفتد.

پردنیزون: ۰٫۵ mg/kg به صورت خوراکی به مدت ده روز و بعد ۰٫۵ mg/kg به صورت یک روز در میان به مدت ۶۰-۳۰ روز.

از درمان ترکیبی ملفالان و پردنیزون هم می توان در گربه‌ها استفاده کرد. با این حال که گربه‌ها معمولا بیشتر مستعد فرونشینی میلوما هستند.

 

بیماری مولتیپل میلوما سگ

بیماری مولتیپل میلوما سگ

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.