بیمارستان دامپزشکی درین

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

کلینیک پرندگان همراه با امکانات و استقرار همه روزه متخصصین طیور و پرندگان تزئینی همچنین درمان حیوانات خانگی و امکان بستری حیوان و فراهم بودن فضای پانسیون حیوانات به عنوان یک مرکز مجهز درمانی در بحران ویروس کرونا بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی و همراه شما می باشد. در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان تعدادی عروس هلندی بودیم که جهت بررسی عروس هلندی و انواع بیماری های آن به بیمارستان آورده شده بودند.

لازم به ذکر است انجام خدمات درمان حیوانات خانگی در انواع کلینیک دامپزشکی تخصصی مستقر در بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین مانند کلینیک اگزوتیک ، کلینیک داخلی ، کلینیک جراحی، کلینیک دندانپزشکی حیوانات ، کلینک چشم حیوانات و سایر امکانات به همراه کادر متخصص، بیمارستان دامپزشکی درین را بعنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز درمان حیوانات خانگی در میان علاقمندان و دوستداران حیوانات بر سر زبان ها انداخته است.

بخش پرندگان بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی کلینیک دامپزشکی حیوانات درین

مشخصات بیمار
  • نوع حیوان: پرنده
  • نژاد: عروس هلندی
  • جنسیت: نر
  • نام: –
  • وزن: –
  • سن: سیزده سال

بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین در دپارتمان کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی میزبان یک جفت عروس هلندی مولد بود که توسط سرپرست خودشان، برای مشکل بیماری و مرگ و میر جوجه ها جهت معاینه و درمان به بیمارستان دامپزشکی درین آورده شده بودند.

علت اصلی مراجعه به بیمارستان و شرح حال مختصری از وضعیت بیمار:

طبق اظهارات صاحب پرنده ها، این جفت عروس هلندی هر بار سه تخم می گذارند . این دفعه تخم ها اصلا هیچی نشدند ، همزمان با پرورش جوجه ها ما تخم گذاری و نشستن روی تخم هم داشتیم ، جوجه ها را پر کندند و الان لخت مادر زاد شدند ، یکی از جوجه ها چینه دانش باد کرد و چند روز پیش مرد ، جوجه دیگری هم باد کرده ، یکی از جوجه ها پاهایش باز شده و فلج افتاده در روی بستر و حرکتی نمی کند و یکی از مفصل های پایش باد کرده ، نر صبح ها همواره می خوان اما الان نمی خواند.

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

معاینه و  تشخیص پزشک:

پس از انجام معاینات اولیه توسط پزشک معالج و بررسی علائم، تشخیص پزشک در مورد مشکلات پرنده ها شامل موارد زیر بود:

جوجه ها دچار بیماری Splay leg (بیماری پای باز) هستند که معمولا به علت عدم مدیریت صحیح زمان دوره های تخم گذاری و کمبود مواد معدنی در جوجه ها ایجاد می شود.

همچنین در مورد مواد هضم نشده دانه ای در مدفوع جوجه ها، چینه دان آنها معاینه شد و محل دفع پرنده جهت دیدن اتساع مدفوع یا ریگورجیتیشن بررسی گردید.

جهت بررسی و تشخیص دقیق تر بیماری، از راه ها و ابزار کمک تشخیصی نظیر آزمایش خون – سنوگرافی – رادیولوژی – اکو و… استفاده شد که نتیجه آزمایش در تصاویر قرار داده شده است.

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

 

تشخیص نهایی پس از بررسی نتایج آزمایشات توسط پزشک:

وجود ویروس PDD

نامناسب بودن بستر جوجه ها با پوشال کم

پرندگان در قفس پر از اسباب بازی، همراه با لانه هستند و فضای قفس برای تحرک و جابجایی پرنده ها کوچک می باشد.

مدیریت غلط زمان ، تغذیه و دوران باروری

مدت و میزان نور دهی در خانه زیاد است

درمان:

 

تجویز لاکتولوز جهت کبد

توصیه به مدیریت با ثبات و زمانبندی مناسب جهت تنظیم دوره های باروری

برداشتن تدریجی لانه و جلوگیری از تخم گذاری های پشت سر هم

برداشتن تعدادی از اسباب بازی ها و دادن فضای بیشتر به پرنده ها

توصیه تغذیه ای لازم

جدا کردن جوجه جهت جذب شدن مواد غذایی یا اگر نشد بیرون آوردن آن

بستن پای جوجه به هم تا زمان ترمیم شدن آن

 

عروس هلندی و انواع بیماری های آن

عروس هلندی و بیماری های آن

بررسی عروس هلندی و انواع بیماری های آن

 

گزارش از سید محمد مسعود احمدی دانشگاه آزاد اسلامی کرج کار آموز بخش پرتدگان کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی و پرندگان بیمارستان دامپزشکی درین

1 دیدگاه

  1. مرتضی گفت:

    باسلام
    یک جفت عروس هلندی نژاد لوتینو تقریبا یک سال ونیم دارم .هشت ماهی میشه که عروس نر دم هاش ریخته و تا شروع به در اورن دم میکنه دوباره میریزه .هیچ گونه بیماری یا کسالت یا کم اشتهای یا گوشه گیری و ساکت بودن نداره .داخل قفسش هم کف دریا و کلسیم هست و مولتی ویتامین هم بهش میدم ضمنا ماده عروس کاملا سالم هست و مشکی نداره.بنظر شما مشکلش چیست.
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.