بیمارستان دامپزشکی درین

عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها

عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها

عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عارضه عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها  ( Lactose intolerance in cats)

بسیاری از گربه‌ها، مانند گونه‌های خاصی از پستانداران، دارای عدم تحمل نسبت به لاکتوز هستند. به این معنی که نسبت به لبنیات، حساسیت از خود نشان میدهند که میتواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه‌ی شکم و اسهال شود.
عدم تحمل لاکتوز، عدم توانایی در هضم قند موجود در شیر یا همان لاکتوز است‌ که قند اصلی محصولات لبنی مانند پنیر و شیر است.

نوزادان حیوانات، نسبت به لاکتوز شیر موجود در مادر حساسیت‌ نشان نمی دهند؛ به این دلیل که هضم قند شیر نیازمند آنزیمی به نام لاکتاز هست که این آنزیم در زمان تولد به مقدار زیادی در بدن تولید میشود‌ و به رشد و رونق نوزاد به وسیله‌ی شیر مادر کمک میکند.

اما زمانی که حیوان بزرگتر می شود (از حدود یک ماهگی به بعد)، لاکتاز کمتری در بدن تولید می شود و لاکتاز کمتر یعنی توانایی کمتر در هضم لاکتوز و در نتیجه ایجاد عوارض ناشی از عدم تحمل لاکتوز.

زمانی که یک گربه‌ی حساس به لاکتوز شیری را مصرف می کند، لاکتوز هضم نشده از طول روده‌ عبور میکند و همزمان باعث جذب آب می‌شود.

همچنین، باکتری‌های موجود در روده‌‌ هم باعث تخمیر قندهای هضم نشده شده و تولید اسیدهای چرب می کنند.

این فعالیت‌ها میتواند باعث درد شکم و ایجاد تهوع و استفراغ شود اما مهمترین علامت عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها اسهال است که معمولاً بین هشت تا دوازده ساعت طول می کشد.

ممکن است که شما به گربه‌ی خود شیر داده باشید و هیچکدام از این علائم‌ را نشان نداده باشد که این امری طبیعی است. به این دلیل به بسیاری از گربه‌ها به راحتی میتوانند لاکتوز را تحمل کنند.

چگونه می توان متوجه شد که گربه‌ی ما به لاکتوز حساس هست یا نه؟

در ابتدا حدود یک یا دو قاشق از شیر را به او بدهید و اگر در طول یک روز هیچگونه علائمی نشان نداد، احتمالا مشکلی ایجاد نخواهد شد. با این حال، بیشتر دامپزشکان شیر دادن (در صورتی که شیر مخصوص نباشد) به حیوانات را توصیه نمیکنند زیرا عوارض منفی آن بیشتر از فواید آن است.

گاهی اوقات، گربه‌ای که نسبت به شیر حساس است، مشکلی در خوردن فراورده‌های لبنی دیگر مانند ماست، پنیر، کره و بستنی ندارد. دلیل هم این است که فراورده‌های لبنی گوناگون میزان‌های متفاوتی از لاکتوز دارند

فراورده‌هایی مانند ماست و بستنی، اکثر اوقات توسط موادی دیگر مانند آب و چربی‌ها رقیق میشوند. همچنین ممکن است که مقداری از لاکتوز آن‌ها توسط میکروارگانیسم‌ها هضم شده باشد‌‌.

اگر بچه گربه‌ای هنوز کوچک است و نیازمند شیر مادر است، بهترین گزینه استفاده از شیرهای مخصوص بچه گربه‌هاست که توسط فروشگاه‌های لوازم حیوانات فروخته میشود. و یا استفاده از شیر بدون لاکتوز.

گردآورنده: آیداجهان آرای دانشجوی دانشگاه آزاد شبستر

 

عدم تحمل لاکتوز در گربه‌ها

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.