بیمارستان دامپزشکی درین

سندروم کوشینگ در سگ ها

سندروم کوشینگ در سگ ها

سندروم کوشینگ در سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی سندروم کوشینگ در سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

سندروم کوشینگ سگ ها ( CUSHING’S SYNDROME)

سندروم کوشینگ ، که هیپرآدرنوکورتیسیزم (hyperadtenocorticism) نیز نامیده می شود ، یک اختلال رایج در سیستم درون ریز سگ است. سگهای مبتلا به سندرم کوشینگ مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید می کنند.

انواع کوشینگ

۱٫ اکثریت قریب به اتفاق سگ ها به دلیل تومور غده هیپوفیز (کوشینگ وابسته به هیپوفیز؛ Pituitary Dependent Cushing’s) دچار سندرم کوشینگ می شوند. در بیشتر مواقع ، این تومورها کوچک و خوش خیم هستند ، اما هورمونی تولید می کنند که غدد فوق کلیوی را برای تولید کورتیزول تحریک می کند. به ندرت ، این تومورها بسیار بزرگ هستند و می توانند منجر به مشکلات عصبی در حیوان شوند.

۲٫ درصد کوچکتری از سگهای مبتلا به سندرم کوشینگ تومور غده فوق کلیوی دارند (کوشینگ وابسته به آدرنال؛ Adrenal Dependent Cushing’s). این تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و می توانند در یک یا هر دو غده فوق کلیوی ایجاد شوند. این تومورها با تولید مقدار زیادی کورتیزول باعث سندروم کوشینگ می شوند.

۳٫ به ندرت ، سگ ها دارای شرایطی به نام کوشینگ غیرمعمول(Atypical Cushing’s) هستند که در آن هورمون های دیگری به غیر از کورتیزول دخیل هستند.

علائم بالینی سندرم کوشینگ

۱٫ افزایش ادرار ( polyuria)

۲٫ افزایش نوشیدن (polydipsia)

۳٫ افزایش اشتها (polyphagia)

۴٫ نفس نفس زدن

۵٫ از دست دادن و ضعف عضلات

۶٫ بزرگ شدگی شکم و چاقی ملایم تا متوسط به همراه انتشار چربی ها در تنه

۷٫ بی حالی

۸٫ ریزش مو و کندی رشد موها پس از کوتاه کردن

۹٫ تغییرات پوست (نازک شدن ، عفونت های مکرر ، تغییر رنگ)

عوارض سندروم کوشینگ در سگ ها

سگهای مبتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری برای ایجاد بیماری و عارضه های زیر هستند:

۱٫ دیابت

۲٫ لخته شدن خون – عمدتاً ریه ها ، پاها و مغز را درگیر می کند

۳٫ عفونت ریه ، پوست ، مثانه و کلیه

۴٫ التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)

۵٫ فشار خون بالا (فشار خون سیستمیک)

۶٫ نارسایی کلیه

تشخیص سندرم کوشینگ در سگ ها

تشخیص سندرم کوشینگ مستلزم انجام آزمایشاتی از جمله آزمایشات خاص خون و ادرار است. حتی با این آزمایشات ، تشخیص کوشینگ ، به ویژه در مراحل اولیه بیماری دشوار است. همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص سندرم کوشینگ و تعیین وجود تومور غده فوق کلیوی ، آزمایش سونوگرافی توصیه شود.

درمان سندروم کوشینگ

۱٫ وابسته به هیپوفیز

اگرچه این نوع کوشینگ قابل درمان نیست ، اما می توان آن را مدیریت کرد تا کیفیت زندگی سگ در سالهای آینده بهبود یابد.
اکثر سگهای مبتلا به سندرم کوشینگ وابسته به هیپوفیز را می توان با دارو درمان کرد. دو داروی رایج که استفاده می شود عبارتند از وتوریل(vetoryl) یا لیزودرن( lysodren). این داروها معمولاً مادام العمر تجویز می شوند. اگر تومور هیپوفیز بزرگ باشد و علائم عصبی ایجاد کند ، به ندرت سی تی اسکن و پرتودرمانی انجام داده می شود.

۲٫ وابسته به آدرنال

سگهایی که تومور غده فوق کلیوی دارند معمولاً نیاز به عمل جراحی دارند و گاهی اوقات به دارو نیز نیاز دارند. جراحی قابل درمان است.

گردآورنده: هلیا قاسمزاده

سندروم کوشینگ در سگ ها

 

 

سندروم کوشینگ در سگ ها

سندروم کوشینگ در سگ ها

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.