بیمارستان دامپزشکی درین

سندروم هورنر ( مشکل عصب چشم )

سندروم هورنر

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عارضه سندروم هورنر مشکل عصب چشم پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

بخش داخلی کلینیک چشم پزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی درین

سندروم هورنر مشکل عصب چشم

معنی سندروم هورنر :

تظاهرات از دست دادن عصب سمپاتیک چشم. علائم عبارتند از میوز (مردمک کوچک) ، پتوزیس (افتادگی پلک فوقانی) ، انوفتالموس (داخل رفتن چشم) و بیرون زدگی پلک سوم.

اپیدمیولوژی :

سگ و گربه در هر سنی می توانند درگیر شوند.

ژنتیک و استعداد نژادی :

جنس نر در نژاد گلدن رتریور ( از ۱۵۵ مورد مطالعه، ۱۱۰ مورد آن نژاد گلدن رتریور بود و ۱۰۰ مورد از آنها سندرم هورنر ایدیوپاتیک بوده و ۹۵ مورد آن در جنس نر بود.)

ریسک فاکتور :

آسیب تروماتیک( مانند: تصادف با ماشین) ، آسیب نخاعی گردنی و سینه ای ( آمبولی شدن غضروف فیبروزی، دیسک بین مهره ای) ، لنفوم، ترومای جراحی یا نفوذ توده نئوپلاستیک گردن (تاثیر بر تنه سمپاتیک) ، نئوپلازی داخل جمجمه، اوتیت میانی یا دیگر ضایعات گوش میانی، التهاب retrobulbar یا وجود توده در آن

عوارض همراه این سندرم:

کراتیت: ناتوانی در پلک زدن و یک نوار خشکی در قرنیه می تواند در سراسر قرنیه ایجاد شود (لاگوفتالموس).

کراتوکونژکتیویت سیکا و نوروپاتی در صورت

علائم کلینیکی و تاریخچه:

در تاریخچه کیس، تروما مثل تصادف با ماشین و وارد شدن ضربه به سر و گردن و قفسه سینه یا اعصاب شبکه بازویی وجود دارد و به دنبال آن سابقه عفونت گوش وجود دارد. همچنین علائم چشمی هم مشاهده می شود.

موارد قابل مشاهده :

انوفتالموس

پتوزیس

میوزیس

بیرون زدگی و دیده شدن پلک سوم

بسته به محل ضایعه تحریک کننده، سایر علائم ممکن است دیده شود.

اتیولوژی و پاتوفیزیولوژی :

تداخل با عصب سمپاتیک چشم: ساقه مغز⇤ طناب نخاعی گردنی⇤ قطعات طناب نخاعی T1-T3⇤ ریشه عصب شکمی T1-T3⇤ تنه سمپاتیک سینه ای⇤ تنه سمپاتیک واگ ⇤ گانگلیون فوقانی گردن⇤ گوش میانی⇤ شاخه چشمی عصب تریژمینال⇤ چشم⇤ عضلات چشمی و عضلات مژگانی و عضلات صاف حدقه چشم.

همچنین یک مکانیسم هم وجود دارد که با واسطه ایمنی بوده و به عنوان سندرم هورنر ایدیوپاتیک در نظر گرفته می شود.

تشخیص:

معاینه بالینی و عصبی برای تشخیص کافی می باشد.

تشخیص تفریقی:

سایر علل میوز مانند یووئیت

کم کاری تیروئید

عارضه Phthisis bulbi که باعث بیرون زدگی پلک سوم می شود.

ابزار کمک تشخیص:

اتوسکوپ

عکس رادیولوژی قفسه سینه و گردن

تست های پیشرفته:

تست تیروئید

گرفتن MRI مغز و گردن

آنالیز مایع مغزی نخاعی

تست فارماکولوژیکی

دید کلی در درمان:

سندرم هورنر درمان نمی شود ولی می توان علامت های ایجاد شده در بدن را درمان کرد.

پیش آگهی بیماری:

پیش آگهی بستگی به برطرف شدن عامل اصلی و اولیه دارد. بیمارانی که عامل ایجاد بیماریشان، تروما می باشد، بهبودی سریع تر دارد( نسبت به عوامل ایدیوپاتیک یا عوامل دیگر).

در سندرم هورنر ایدیوپاتیک، اساسا همه بیماران بهبودی در علائم دارند که حدود ۶ ماه بعد از تشخیص طول می کشد.

نکات تکمیلی:

تقریبا ۵۰% موارد سندرم هورنر در سگ ایدیوپاتیک بوده و این سندرم به طور کلی بدون درمان در کمتر از ۶ ماه برطرف می شود.

در گربه ها تقریبا همیشه یک علت بوجود آورنده وجود دارد. سندرم هورنر ایدیوپاتیک در گربه نادر می باشد.

به طور کلی ، سندرم هورنر بر روی سطح صورت و گردن( باعث اریتما و قرمزی پوست) و موکوس بینی( باعث ایجاد پرخونی) اثر می گذارد ولی این علائم معمولا اهمیت بالینی ندارد.

گردآورنده: سید مهراس هاشمی دولابی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد شبستر

 

 

سندروم هورنر

سندروم هورنر ( مشکل عصب چشم )

سندروم هورنر ( مشکل عصب چشم )

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.