بیمارستان دامپزشکی درین

درگیری ریه حیوانات

درگیری ریه حیوانات

درگیری ریه حیوانات

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عارضه درگیری ریه حیوانات پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

بخش داخلی کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی درین

الگوی درگیری ریه‌ حیوانات

الگوی آلوئولار :

این الگو معمولا در پنومونی باکتریایی دیده می شود. در این الگو ابتدا آلوئول ها درگیر میشوند. آلوئول ها در حالت طبیعی دیده نمی شوند اما در این الگو آلوئول های درگیر سفید رنگ و آلوئول های سالم سیاه می شوند. در این حالت درخچه برونشی به صورت رادیولوسنت و سیاه دیده می شوند. بدلیل درگیری یک در میان آلوئول ها حالت کرک دار دیده می شود و هر چه درگیری بیشتر باشد به سمت سفیدی یک دست تغییر می کند. اگر دو لب کامل درگیر شوند فضای بین دو لب بصورت خط رادیولوسنت دیده می شود. توده های آلوئولی درگیر بصورت نقطه های سفید رنگ نوده‌ای شکل دیده می شوند.

مشاهدات این الگو:

  • Air alveologram
  • Air bronchogram
  • Interlobar fissure
  • Nodular opacity
الگوی بینابینی :

بیشتر در پنومونی های ویروسی و انگلی دیده می شود. بافت بینابینی درگیر می شود. در بافت ریه هجوم سلول های دفاعی و تراوشات مایعات مشاهده می شود. آلوئول سالم و رادیواوپک بوده است. کنتراست ریه کاهش پیدا می کند. رگ های اصلی در قفسه سینه ای مشاهده نمی شود. خطوط غیر رگ دیده شده که همان بافت بینابینی ضخیم شده است که در نهایت حالت لانه زنبوری می شود.

مشاهدات این الگو:

  • Non-vascular linear marking
  • Honey comb pattern
الگوی برونشیال :

فرم حاد برونشیت نشانه رادیولوژیکی ندارد. در فرم مزمن افزایش ضخامت دیواره برونش مشاهده می شود. حلقه های برونش اگر برش عرضی ثبت شوند دیده می شوند که به دلیل هجوم سلول ها به دور برونش است. نشانه خط راه آهن که بدلیل افزایش ضخامت دیواره برونش است هم در برش طولی دیده می شود. برونش های پر شده از مایعات بصورت ندول هایی رادیواوپک دیده می شوند. خطوط غیر رگی که بدلیل انتقال التهاب برونش به بافت بینابینی است نیز دیده می شود.

مشاهدات این الگو:

  • Peribronvhial infiltration
  • Rail road track
  • Non-vascular linear marking
الگوی رگی :

اگر رگ های ناحیه سینه ای پر خون شده باشند بیشتر دیده میشوند. در صورت اتساع عروق میتوان قسمت هایی از رگ های اصلی را در درگیری ریه مشاهده کرد.

مشاهدات این الگو

  • Hyper vascularization
  • Hypo vascularization
  • Vessel dilation
الگوی ترکیبی :

اگر درگیری ریه درمان نشود و بیماری پیشرفته باشد ممکن است چندین الگوی ریه با هم دیده شوند مثل آلوئولار، بینابینی و برونشیال.

الگوی کبدی شدن :

اگر ریه درمان نشود ریه ها با بافت جوانه ای پر می شوند و با دانسیته ای شبیه بافت نرم دیده می شوند. ممکن است برونش ها درگیر نشده باشند.

گردآورنده: امیرحسین صادقی

درگیری ریه حیوانات

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.