بیمارستان دامپزشکی درین

تعیین سن سگ

تعیین سن سگ

تعیین سن سگ

از جمله سوالات مراجعه کنندگان به بیمارستان دامپزشکی درین در مورد تعیین سن سگ می باشد که در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته ایم و جهت آشنائی علاقمندان، مواردی که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

تعیین سن در سگ ها :

تشخیص سن دقیق سگ ها از روی علایم ظاهری حیوان بخصوص در سنین بالا تقریبا غیر ممکن است ولی تخمین نسبی آن با توجه به برخی نشانه ها قابل انجام می باشد.

روند رشد توله ها:

هنگام تولد توله ها دارای مو هستند ولی چشم آنها بسته است.

در هفته اول قادر به خزیدن و مکیدن شده و در طی هفته دوم توله می تواند بایستد و ماجراجویی کند.

چشم توله ها از ۱۰ روزگی باز می شود.

بینایی و شنوایی توله ها در حدود ۱ ماهگی کامل می شود.

توله سگ ها در ابتدا بدون دندان متولد شده و در سه هفته اول زندگیشان هیچ دندانی ندارند

در طول سه یا چهار هفتگی به تدریج دندان های شیری بیرون می آیند.

جایگزینی دندان های شیری با دائمی از ۳/۵ تا ۴ ماهگی شروع می شود

اخلاق و رفتار عمومی:

سگ های جوان معمولا بازیگوش و پر انرژی هستند. یک سگ جوان زیر یک سال معمولا چهره ای زیرک و نگاهی درخشان و دوست داشتنی دارد. در سن ۲ تا ۵ سالگی یک حالت وقار و توازن در رفتار حیوان به وجود می آید ولی هنوز هوشیار و سرزنده است. سگ های مسنی که بیشتر از ۱۰ سال سن دارند معمولا آرام و کم تحرک شده و اغلب پشتشان را به پایین خمیده میکنند و با سنگینی راه می روند.

تعیین سن سگ از روی دندان 

در سگ ها نیز مانند سایر حیوانات ابتدا دندان شیر در می آید و بعدا دندان های دایمی جایگزین آنها شده. دندان های شیری کوچکتر و نوک تیزتر هستند.

فاکتور های مورد استفاده در تعیین سن بر اساس دندان:

۱-زمان بیرون آمدن و رشد دندان شیری

۲-تغییر در دندان های شیری وتبدیل آنها به دندان دایمی

۳-ساییدگی دندان ها

۴-افتادن دندان ها

همانطور که گفته شد، توله سگ ها در ابتدا بدون دندان متولد شده و در سه هفته اول زندگیشان هیچ دندانی ندارند و در طول سه یا چهار هفتگی به تدریج دندان های شیری بیرون می آیند.

ابتدا دندان های نیش، بعد دندان های پیش بالا سپس پایین، بطوری که در ۳ تا ۶ هفتگی در هر نیم آرواره ۳ دندان پیش، ۱ نیش و ۳ آسیا بیرون می آید.

بعد از ۶ هفتگی تا زمان جایگزینی، دندان های شیری از هم فاصله گرفته و سطح آنها ساییده می شود.

دندان های شیری کوچکتر اند ولی ریشه بلندتری دارند.

جایگزینی دندان ها از ۳/۵ تا ۴ ماهگی شروع می شود و در ۵ ماهگی کامل می شود. دندان نیش دایمی از ۵ تا ۶ ماهگی جایگزین نیش شیری شده. در سن ۶ تا ۷ ماهگی هر دو دندان نیش دایمی و شیری همزمان وجود دارند ولی طولشان متفاوت است.

دندان دایمی در ۸ ماهگی کامل شده و با رشد آنهاخون رسانی در دندان های شیری کم شده و به تدریج می افتند.

بعد از این سن تعیین سن بر اساس سایش دندان ها محاسبه می گردد.

تعیین سن سگ

گزارش از فهیمه پور حسین

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

1 دیدگاه

  1. مهدی ملک گفت:

    سلام
    بنده دیشب حدود ۲ نیمه شب یه توله سگ که یه راننده خوردو ۲۰۶ توی کیسه پلاستیک خرید میوه گذاشته بود و راننده درب سمت خودش رو باز نگه داشته بود و این حیوونی رو می‌کشید روی جاده ، البته آهسته ، نجات دادم و خدا یکی از کارمندان اداره پست پرند رو اون تایم فرستاد و با ماشین ایشون بردیم کرج و درمان اولیه که بخیه دمش به علت بریدن دم بود ، انجام دادیم ، عکس گرفتیم و دو استخوان دست چپش شکسته شده ، آتل گرفتیم ، منتهی گفتن که پلاتین و جراحی میخواد که ۹ تومن هزینه داره ، روم سیاه 🤦‍♂️ ، کسی می‌شناسید که این هزینه رو براش انجام بده ، من تا ابد نگهداریش رو انجام میدم، فقط هزینه دستش رو کسی به حساب کلینیکی که جراحی میکنه هست ، پرداخت کنه و هر راه حل دیگه یی که باشه برای این کار من در خدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.