بیمارستان دامپزشکی درین

تاریخچه گربه اهلی

تاریخچه گربه اهلی

تاریخچه گربه اهلی

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی تاریخچه گربه اهلی پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

تاریخچه گربه اهلی :

گربه چیست و عقبه ی گربه ی اهلی به چه تاریخی بر می گردد؟

در دنیای امروز، گربه ای اهلی، بیشترین تعداد پت خانگی را در سراسر دنیا تشکیل می دهد. با این وجود، تاریخچه ی پیدایش آن، به زمان های دور تر از گام نهادن اولین انسان بر روی کره ی زمین بر می گردد.

تعامل انسان ها با گربه ها، کم کم از زمانی شکل گرفت که آدمیزاد متوجه شد انبار غلاتش نمی تواند بدون وجود شکارچی ای توانمند، از گزند جوندگان در امان بماند، یعنی حدودا ۱۰۰۰۰ سال پیش، جایی در آسیای غربی(خاور نزدیک).

مصر باستان، اولین مکانی است که در آن از نگهداری گربه ی اهلی به عنوان حیوان خانگی استفاده شد(۲۰۰۰ سال قبل از میلاد) که به تدریج، از آنجا به سایر نقاط دنیا، چه از راه خشکی و چه مسیر های دریایی(به محل های تازه کشف شده، مثل قاره ی آمریکا)، انتقال گربه ی اهلی صورت گرفت.

صرفا طی چند صده ی اخیر می باشد که بالغ بر صد نژاد گوناگون گربه در دنیا، از تلاقی نژاد های بدوی تر پدید آمده است. نزدیک ترین گونه به گربه ی اهلی، گربه ی وحشی آفریقایی می باشد.

اهلی کردن گربه :

هنگامی که اولین تعاملات بین این گونه و انسان پدید آمد، فرآیند اهلی سازی شکل آغاز شد(Domestication). ابتدا بهتر است جهت درک بیشتر ادامه ی مطلب، تفاوت دو واژه ی اهلی(Domesticated) و رام(Tame) بیان شود. با وجودی که غالب افراد جمعیت های گربه ی آفریقایی وحشی، توانایی برقراری ارتباط قوی را نداشتند و به عبارتی دیگر، از انسان ها فراری بودند، اما به دلیل وجود تفاوت های شخصیتی-رفتاری، که خود تا حد زیادی به وجود تفاوت در ترکیب الل های مربوط به ژن های موثر بر رفتار می باشد، عده ی اندکی از افراد، از آستانه ی تحمل بالاتری برخوردار بودند و کم و بیش می توانستند با آدمیزاد در ارتباط باشند و به اصطلاح علمی، رام تر از همنوعان خود بودند.

با گذر هزاران سال، نوع بشر متوجه شد با جفت گیری انتخابی بین افراد رام گربه ها، در نسل های آتی، میزان رام شدن حیوانات افزایش می یابد. گرچه در مقایسه با گونه ای به اسم سگ، که تاریخچه ی آشنایی اش با انسان به سال ها پیش از آشنایی با گربه برمی گردد ( دست کم ۱۴۰۰۰ سال پیش، اهلی سازی سگ صورت گرفت و تاریخ آشنایی، به سالیان بسیار قبل تر بر می گردد)، نتیجه ی فرآیند یکسان نیست، یعنی بدیهی است که سگ نسبت به گربه به طور متوسط، نزدیکی بیشتری با انسان برقرار می کند و عمدتا دارای ارتباطات مستحکم تری نیز می باشند، اما بالاخره جفت انداختن انتخابی در هزاران سال منجر به نزدیکی هر چه بیشتر گربه به انسان گردید. همانطور که در بالا اشاره شد، حدودا در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد، گربه ی وحشی آفریقایی به گربه ی اهلی بدل گردید.

تاریخچه گربه اهلی

گردآورنده: گزارش توسط علیرضا وفادار، دانشجوی ترم ۱۳ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید.

منبع: The Complete Cat Breed Book.

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.