بیمارستان دامپزشکی درین

تاخیر رویش مو در سگ

تاخیر رویش مو در سگ

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی تاخیر رویش مو در سگ پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

تاخیر رویش مو در سگ – آلوپسی متعاقب کوتاه کردن مو در سگ

بسیاری از دوستداران و نگهدارندگان از حیوانات پس از عمل جراحی و یا اقدامات درمانی بواسطه عدم رویش مو نگرانی های را مطرح می کنند که گزارش زیر می تواند پاسخگوی ایشان باشد.

 

رویش تاخیری مو متعاقب کوتاه کردن در سگ(Post clipping alopecia)

عمدتا در سگ های دارای موهای ضخیم و بلند اتفاق می افتد مثل نژاد های

  • پامرانین،
  • گلدن رتریور،
  • ژرمن شپرد،
  • لابرادور رتریور،
  • هاسکی آلاسکایی
  • و مالاموت سیبریایی.

البته این بدان معنا نمی باشد که در سگ های دارای موهای کوتاه و نازک، چنین عارضه ای رخ نمی دهد (برای مثال نژاد داکسهوند(داشهوند)).

علل :

فرضیه ی غالب برای شرح علت وقوع این عارضه، قبض عروق ناحیه ی تراشیده شده متعاقب سرما می باشد.

بدلیل آنکه مطالعات کافی و استاندارد، چه از لحاظ تعداد جمعیت افراد و چه از لحاظ شیوه، درباره ی این موضوع صورت نگرفته است، و هم چنین به این علت که تقریبا تمام اطلاعات ما در این خصوص، حاصل نقل قول کلینیسین ها و آرایشگر ها می باشد.

علم دامپزشکی حیوانات کوچک به اتیولوژی یا سبب شناسی جامعی دست پیدا نکرده است.

نکته مهم:

گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در تقریبا همه ی موارد، نهایتا ظرف مدت یک و نیم تا دو سال (به طور معمول کمتر از سه ماه)، مو های ناحیه ی تراشیده شده به حالت نخست برگشته اند.

بررسی و تشخیص:

البته در صورت طولانی شدن برگشت طول مو به حالت طبیعی خود، باید کیس مورد نظر از جهات مختلف، مثل بیماری های آندوکرینی

  • کوشینگ،
  • هایپوتیروئیدیسم
  • و …،

مورد ارزیابی قرار بگیرد.

گرچه در اغلب موارد، در صورت درگیری سگ با بیماری های دیگر، علایم دیگری نظیر

  • تغییر مقدار اندازه ی ادرار،
  • پر نوشی،
  • بی حالی و …

قابل ردیابی هستند که در این صورت با مشاوره با دکتر دامپزشک، می توان به نتیجه ی دلخواه از لحاظ تشخیص نوع عارضه و اقداماتی که باید جهت برون رفت از درگیری انجام شود، رسید.

 

درمان:

اگر علت کم مویی یا عدم رویش مو، Post clipping alopecia عنوان شود، کار خاصی نمی توان برای کیس انجام داد و باید تا زمان رویش مجدد مو، به انتظار نشست.

 

عدم رویش مو متعاقب کوتاهی ناحیه برای عمل جراحی

تاخیر رویش مو در سگ
رویش کم مو ششماه پس از کوتاهی مو جهت انجام تست آلرژی

تاخیر رویش مو در سگ

 

 

 

گردآورنده: این گزارش توسط علیرضا وفادار، دانشجوی ترم سیزدهم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای وب سایت بیمارستان درین جمع آوری و ارسال شده است.

منبع: Muller and Kirk’s Small animal dermatology, 7th edition


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.