بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری پن لوکوپنی گربه

بیماری پن لوکوپنی گربه

بیماری پن لوکوپنی گربه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان گربه ایی بودیم که با علایم بیماری پن لوکوپنی گربه به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط توسط محمدرضا سلطانی دانشجوی ترم ۷ دانشگاه رازی کرمانشاه که به عنوان کارآموز بخش داخلی با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: گربه
  • نژاد: DSH
  • جنسیت: –
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۳٫۱ کیلوگرم
  • سن: –
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

صاحبان گربه با اسهال ، افسردگی، بی حالی، کم آبی، شکم دردناک، استفراغ و کم اشتهایی و ضعف شدید حیوان، به بیمارستان درین مراجعه کردند

معاینه و تشخیص :

طی معاینه های صورت گرفته توسط دامپزشک مجموعه و اینکه هیچ گونه واکسیناسیونی انجام نشده بود با انجام آزمایش خون و تست FPV و مثبت شدن آن مبتلا شدن به بیماری پن لوکوپنی برای این کیس تشخیص داده شد .

بیماری پن لوکوپنی گربه

ویروس پن لوکوپنی گربه :

عامل بیماری یک ویروس DNA تک رشته‌ای از خانواده پاروو ویریده (Parvoviridae) می‌باشد، که با نام دیستمپر گربه شناخته می شود، یک بیماری عفونی بسیار مسری و تهدید کننده زندگی در گربه ها است. این بیماری بیشتر بچه گربه ها و گربه های واکسینه نشده را درگیر می کند و در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب می تواند کشنده باشد. این بیماری ارتباط نزدیکی با پاروویروس سگ داشته .

ویروس پن لوکوپنی گربه، سلول‌های در حال رشد و دارای تقسیم سریع بدن، از جمله سلول‌های مغز استخوان، روده و پوست و جنین در حال رشد را آلوده کرده و از بین می‌برد.این ویروس تولید تمام گلبول های سفید خون در مغز استخوان را سرکوب می کند. این سلول ها برای سیستم ایمنی مهم هستند و برای مبارزه با عفونت استفاده می شوند. بدون آنها، گربه در برابر انتشار ویروس آسیب پذیر است.

سلول های آلوده در روده ها در نهایت منجر به اسهال، کاهش اشتها و استفراغ می شود. کم آبی شدید بدن به وجود می آید و سد ایمنی بین روده و بقیه بدن شکسته می شود و منجر به عفونت های باکتریایی ثانویه می شود. ویروس به سرعت گسترش می یابد و در صورت عدم درمان، کشنده است.

نحوه ابتلا به ویروس :

ویروس دیستمپر گربه در همه جای محیط یافت می شود. ماندگاری بالای داشته و می تواند سال ها زندگی کند . می‌تواند در دمای انجماد و دمای اتاق زنده بماند. پن لوکوپنی بسیار مسری و اغلب کشنده است. در حالی که برای انسان یا سگ مسری نیست، موش خرما می تواند بیماری را به گربه منتقل کند و می تواند بیماری را از گربه دریافت کند. پانلوکوپنی از طریق تماس با مواد زائد بدن حیوان آلوده، مایعات بدن، بستر یا ظروف حیوان آلوده منتقل می شود. صاحبان حیوانات خانگی نیز می توانند این بیماری را روی لباس و کفش خود حمل کنند .

ویروس از طریق بینی یا دهان وارد بدن می شود. سیستم ایمنی گربه خاص تعداد ذرات ویروسی که وارد بدن می شوند را تعیین می کند. معمولاً ویروس در عرض دو تا هفت روز پس از تماس گربه با ویروس به مغز استخوان و روده ها حمله می کند.

پن لوکوپنی یکی از کشنده ترین بیماری های گربه در جمعیت گربه های واکسینه نشده در نظر گرفته می شود. بچه گربه ها، گربه های دارای سیستم ایمنی ضعیف و گربه های باردار در معرض بالاترین خطر ابتلا به علائم بالینی شدید این بیماری هستند .

علایم بیماری :

پن لوکوپنی گربه می تواند شبیه بسیاری از بیماری های دیگر مانند لوسمی گربه یا ویروس نقص ایمنی گربه باشد . هر بچه گربه ای که علائم تب، استفراغ، اسهال، افسردگی و کاهش اشتها را نشان دهد، مشکوک به پن لوکوپنی گربه است. تاریخچه پزشکی کامل می تواند برای تشخیص مفید باشد، به خصوص اگر گربه شما اخیراً به فرزندی پذیرفته شده باشد، مکرراً در فضای باز بوده، واکسینه نشده باشد و یا در اطراف گربه های دیگر بوده باشد.

آزمایش مدفوع برای ویروس پانلوکوپنی گربه را می توان انجام داد، اما اگر گربه ۵ تا ۱۲ روز قبل از آزمایش واکسن پن لوکوپنی دریافت کرده باشد، اغلب مثبت کاذب است.

درمان ویروس پن لوکوپنی گربه :

هیچ درمان خاصی برای پنلوکوپنی گربه وجود ندارد. کم آبی با مایع درمانی تهاجمی داخل وریدی درمان می شود در حالی که علائم بالینی استفراغ و اسهال با داروهای تجویزی درمان می شود.

درمان آنتی بیوتیکی اغلب برای کمک به کنترل هر گونه عفونت باکتریایی ثانویه به دلیل تعداد کم گلبول های سفید انجام می شود. با این حال، آنتی بیوتیک ها برای درمان و پاکسازی ویروس واقعی استفاده نمی شوند. برای بچه گربه ها و گربه هایی که در شوک یا عفونت های شدید ظاهر می شوند، درمان تهاجمی و مراقبت های پرستاری برای احیا، استفاده از تزریق پلاسما / خون و درمان های ضد انعقاد ضروری است.اگر یک گربه از پانلوکوپنی گربه بهبود یابد، معمولاً هیچ آسیب دائمی به اندام‌های آن‌ها وارد نمی‌شود و در برابر ویروس مصونیت مادام العمر ایجاد می‌کند .

خوشبختانه، واکسنی برای ویروس پن لوکوپنی گربه‌ها وجود دارد و بخشی از سری واکسن‌های اصلی برای گربه‌ها است و بهترین راه برای ایمن سازی پیشگیری از طریق واکسیناسیون بوده

 

بیماری پن لوکوپنی گربه

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

منابع:

۱-https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/feline-panleukopenia
۲-https://www.petmd.com/cat/conditions/infectious-parasitic/c_ct_feline_panleukopenia
۳-https://www.mdpi.com/1999-4915/14/6/1248


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.