بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری ویروسی و سالک سگ

بیماری ویروسی و سالک سگ

بیمارستان دامپزشکی درین حسب وظیفه مراکز درمانی و بعنوان یک بیمارستان حیوانات ، که متشکل از انواع کلینیک دامپزشکی و پت شاپ همراه با متخصصین و کادر کار آزموده ، مخصوص حیوانات خانگی و اصلاح و شستشو حیوانات ، درمان پرندگان و درمان حیوانات خاص و اگزوتیک فعالیت می نماید در بحران ویروس کرونا بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی و همراه شما می باشد. در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت بیماری ویروسی و سالک سگ به بیمارستان آورده شده بود.

بیمارستان دامپزشکی درین با امکان تشخیص و درمان بیماری حیوانات خانگی وامکان بستری حیوان همچنین فراهم بودن فضای پانسیون حیوان و آمادگی انجام خدمات درمان حیوانات خانگی در انواع کلینیک دامپزشکی تخصصی مستقر در بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین مانند کلینیک پرندگان ، کلینیک اگزوتیک ، کلینیک داخلی ، کلینیک جراحی، کلینیک دندانپزشکی حیوانات ، کلینیک چشم حیوانات ، کلینیک سرطان و بیماری های خاص و سایر امکانات به همراه کادر متخصص موجب گردیده این مرکز بعنوان یکی از بزرگترین ومجهزترین مراکز درمان حیوانات خانگی در میان علاقمندان و دوستداران حیوانات مطرح و زبانزد گردد.

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: سراب
  • جنسیت: نر
  • نام: ساواش
  • وزن: ۵۰ کیلوگرم
  • سن: ۵ سال
  • حالت : Lateral
  • حالت بالینی: دهیدراته
علت مراجعه:

طبق گفته صاحب حیوان ضایعات و زخم هایی رو بدن بیمار که در اطراف زخم ها مگس هایی مشاهده شده که احتمال تشخیص(سالک)را افزایش میدهدو همچنین محیطی که بیمار در اون زندگی کرده نیز شرایط رشد و ابتلا به این بیماری را داشته است.

معاینه:

تشخیص پزشک معالج بیمار مشکوک به بیماری ویروسی و مشکوک به سالک است.

ضمن انجام اقدامات اولیه نصب آنژوکت و آزمایش خونCBC که از بیمار گرفته شد عفونت مشاهده شد و همچنین بیمار دچار استفراغ خونی نیز شد.

بیماری سالک(لیشمانیوز):

لیشمانیوز (leishmaniosis) یک بیماری است که در پی تک‌یاخته انگل‌های طبقه ی لیشمانیا به وجود می‌آید و از طریق نیش نمونه‌های خاصی از پشه ی خاکی گسترش می‌یابند.این بیماری به سه صورت عمده ظاهر می‌شود: لیشمانیوز پوستی، پوستی-مخاطی، یا احشایی. نوع پوستی این بیماری نشانگانی همچون زخم پوست دارد.

نشانگان نوع پوستی-مخاطی این بیماری زخم پوست، دهان، و بینی هستند. لیشمانیوز احشایی در آغاز نشانگانی همچون زخم پوست دارد و سپس نشانگانی همچون تب، کاهش گلبول قرمز، و بزرگ شدن طحال و کبد بروز پیدا می‌کنند.

راه های سرایت بیماری :
  1.  انسان به انسان
  2.  حیوان به حیوان
  3.  حیوان به انسان و بالعکس

راه های دیگر انتقال ممکن است تماس جنسی ، انتقال خون ، مادرزادی از طریق جفت و یا آلودگی مخاط چشم و یا زخم های باز با مواد آلوده مانند ترشح زخم یا مخاط بینی انسان و یا حیوان مبتلا به لیشمانیوز احشایی باشد . حیوانات گوشتخوار ممکن است با خوردن لاشه حیوان آلوده مبتلا شوند .

دوره کمون :

دوره کمون در سالک بسته به نوع بیماری متفاوت است . در لیشمانیوز جلدی نوع مرطوب ( روستایی ) دوره کمون کوتاه تر ( ۴ – ۱ ) هفته ولی در لیشمانیوز جلدی نوع خشک ( شهری ) این دوره طولانی تر و بطور معمول ( ۲ تا ۸ ماه ) گاهی ۱ – ۲ سال می باشد .

لیشمانیوز احشایی ( کالاآزار ) نیز از چند هفته تا چند ماه و گاهی تا یکسال می باشد .

علائم بالینی در بیماری سالک کالاآزار :

استقرار بیماری معمولاً مخفیانه و بدون علائم مشخصی صورت می گیرد و به کندی پیشرفت می کند . تظاهرات آن با تب نامنظم و مواج تا ۴۰ درجه سانتیگراد و بی قراری ، درد ناحیه طحال ، سرفه و کم شدن وزن بدن ، بزرگی طحال و کبد و در نتیجه بزرگ شدن شکم بیمار ، کم خونی و کم شدن تعداد عناصر سلول های خونی ( گلبول ها ی قرمز ، سفید و پلاکت ها ) ورم صورت و دستها و پاها دیده می شود .

در مواردی رنگ پوست بیمار برنزه و تیره می شود که برخی دلیل نامگذاری بیماری را به مرض سیاه ( کالاآزار ) به همین دلیل می دانند و برخی نیز به دلیل مرگ و میر زیاد بر اثر بیماری برا ی پذیرش سایر عفونت ها شده و اگر تشخیص و درمان به موقع انجام نگیرد موجب مرگ بیمار می گردد .

درمان:

 پزشک برای درمان داروی متوکلوپرامید رو داخل سرم بیمار تزریق کردند. تعدادی انتی بیوتیک هم تجویز شد.

پزشک معالج :دکتر حسینیان

گزارش از شیرین طهماسبی  دانشجو دانشگاه آزاد گرمسار کار آموز بخش داخلی بیمارستان دامپرشکی درین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.