بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری های دندانی گربه

بیماری های دندانی گربه

بیماری های دندانی گربه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان گربه ایی بودیم که برای چکاپ و بررسی بیماری های دندانی گربه به بیمارستان دامپزشکی آورده شده بود. گزارش زیر توسط شیدا محسنی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه علوم و تحقیقات که با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی، بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: گربه
  • نژاد: DSH
  • جنسیت: نر
  • نام: –
  • وزن: ۳٫۵ کیلوگرم
  • سن: ۶ ماه
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

صاحبان حیوان برای چکاپ کیس را به بیمارستان آورده بودند.

معاینه :

پزشک پس از انجام معاینات بالینی، با بررسی دهان کیس، متوجه عفونت و التهاب شدید لثه شدند

درمان:

جهت درمان پزشک معالج آنتی بیوتیک تجویز کردند و نحوه مصرف آن را آموزش دادند.

بیماری های دندانی گربه :

بیماری های دندانی یکی از شایع ترین بیماری های پزشکی است که توسط دامپزشکان مشاهده می شود. بیش از نیمی از گربه های بالای سه سال به نوعی بیماری دندانی دارند. شایع ترین مشکلات مربوط به التهاب لثه (التهاب لثه ناشی از تجمع پلاک) ، بیماری پریودنتال و تحلیل دندان .

معاینه کامل دهانی تحت بیهوشی عمومی با رادیوگرافی داخل دهانی (اشعه ایکس) برای تشخیص بیماری پنهان از اوایل زندگی گربه مورد نیاز است.

اگر گربه شما نشانه هایی مانند :

  • پنجه زدن در دهان ،
  • تکان دادن سر
  • فک زدن باشد
  • جویدن غذا با ناراحتی آشکار
  • انداختن غذا از دهانش ب
  • به سختی قورت دادن غذا
  • پچیدن بیش از حد آب دهان
  • بزاق حاوی خون
  • هالیتوز (بوی نامطبوع تنفس)

باشد، احتمال ابتلا به بیماری های دندانی وجود دارد.

شایع ترین بیماری های دندانی در گربه ها بیماری پریودنتال و تحلیل دندان است.

بیماری پریودنتال اصطلاحی است که برای توصیف عفونت و التهاب مربوط به پریودنتوم (بافت های اطراف دندان) استفاده می شود. به طور خاص ، چهار بافت تشکیل دهنده پریودنتیم وجود دارد. آنها لثه ، سیمان (پوشش سطح ریشه) ، رباط پریودنتال (رباط اتصال دهنده ریشه دندان به استخوان) و استخوان آلوئولار هستند.

بیماری پریودنتال با التهاب زودرس لثه (التهاب لثه) شروع می شود. لثه ناشی از پلاک است که روی سطوح دندان جمع شده و با لثه تماس پیدا می کند. پلاک محل هزاران باکتری است. برخی از این پلاک ها به طور طبیعی هنگام غذا خوردن برداشته می شوند. با این حال ، بدون مسواک زدن روزانه ، پلاک به سرعت ایجاد می شود و سرانجام (بیش از ۳۶-۴۸ ساعت) کانی می شود و تشکیل تارتار سخت می دهد (که به آن سنگ نیز می گویند). تارتار سطح ناهمواری دارد که پلاک به راحتی می تواند به آن بچسبد. لثه بدون درمان ممکن است منجر به التهاب بیشتر بافت های دیگر پریودنتوم شود. پیشرفت بیماری پریودنتال منجر به از دست دادن حمایت دندان و از دست دادن دندان می شود.

ممکن است عواقب دیگری از بیماری پریودنتال به دلیل از دست دادن استخوان ، شکستگی فک ، آبسه با مجاری تخلیه که در دهان یا صورت یا زیر چانه ایجاد می شود ، داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که باکتری های ناشی از بیماری های شدید دهانی که وارد جریان خون می شوند نیز ممکن است با تغییرات پاتولوژیک در اندام های اصلی مانند قلب ، کبد و کلیه مرتبط باشند.

بیماری های دندانی گربه

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و آشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 

نگهداری از حیوانات خانگی

علاقمندان به حیوانات خانگی باید توجه داشته باشند صرف علاقه بدون مسئولیت پذیری ، دلیل نگهداری حیوانات نمی باشد، زیرا حیوانات بعنوان یک موجود زنده نیاز به امکانات و شرایط مناسب برای زیستن دارند و علاوه بر علاقه، مسئولیت پذیری صاحب حیوان خانگی در فراهم کردن این امکانات همراه با رسیدگی و معاینات دوره ای و مرتب لازمه نگهداری از حیوانات خانگی است.

بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز درمانی مجهز با امکانات تخصصی و حرفه ای و با حضور کادر کارآزموده و متخصصان رشته های مختلف دامپزشکی، بصورت شبانه روزی آمادگی دارد تا بخش مهم مسئولیت صاحبان حیوانات در مقابل سلامتی و چکاپ این موجودات نازنین را پاسخگو باشد.

از ابتدائی ترین خدمات همچون صدور شناسنامه و گواهی سلامت و گواهی خروج از کشور و معاینه و تشخیص بیماری تا انجام امور اورژانس و ارائه خدمات شبانه روزی دامپزشکی همراه با امکانات بخش جراحی و سرم تراپی آمادگی انجام کلیه امور درمانی وتزریقات و اقدامات فوری در بیمارستان دامپزشکی درین فراهم شده است.

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.