بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

بیماری اکلامپسی در سگ ها و یا بیماری هیپوکلسمی در سگ ها بعد از زایمان به وجود می آید که سگ را دچار افت شدید کلسیم می کند. در ابن مطلب سعی داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

همچنین درباهر یکی از کیس های ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی درین که به این بیماری دچار شده بود مطالبی خواهیم گفت.

 

سگ کوچک خانگی پس از زایمان و در زمان شیردهی با عوارض بی قراری و لرزش عضلانی به بیمارستان دامپزشکی درین مراجعه کرد در معاینات بالینی تشخیص اولیه کمبود کلسیم به دلیل شیردهی میباشد و برای رفع عارضه گلوکونات کلسیم تجویر گردید و دستور عدم شیر دهی به توله ها داده شد

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها پس از زایمان

در ابتدا به تعریف این بیماری می پردازیم:

اکلامپسی / هیپوکلسمی dog eclampsia یا کاهش شدید تا متوسط کلسیم خون که اغلب در چهار هفته اول پس از زایمان در سگ‌های شیرده رخ می‌دهد .

 

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

 

اپیدمیولوژی در اکلامپسی یا هیپوکلسمی

این موضوع بستگی به گونه و سن دارد در سگ‌های ماده پس از زایمان بسیار رایج‌تر و در گربه‌های ماده نادر است . البته استعداد ژنتیکی و نژاد هم در بروز آن بی تاثیر نیست در نژاد‌های کوچک و عروسکی بیشتر شایع است اگر چه هر سگ شیرده ممکن است دچار اکلامسی یا کاهش کلسیم خون شود و علائم را بروز دهد .

عوامل بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

سگ‌هایی که نخستین بارداری خود را پشت سر می‌گذارند در معرض ریسک بالاتری قرار دارند . همچنین کاهش تغذیه‌ای در دوران بارداری که طی استرس یا بیماری‌های اساسی بروز می‌کند از دیگر عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا می‌باشد .

نکته قابل توجه برای جلوگیری از بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها رعایت بالانس مقدار کلسیم در رژیم غذایی در طول بارداری است . بر این اساس وجود کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی در طول بارداری نیز حائز اهمیت است .

انواع بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

بیماری اکلامپسی به سه فرم زیر می باشد:

  1. اکلامپسی پیش از زایمان
  2. اکلامپسی در حین آبستنی
  3. اکلامپسی پس از زایمان وجود دارد .

آنچه که صاحب حیوان اغلب گزارش می‌کند بروز رفتارهایی مانند آتاکسی ( عدم تعادل ) ، لرزش عضلانی، تشنج ورفتارهایی از این قبیل است که برای اغلب افراد نگران کننده بوده و از مهمترین دلایل مراجعه به دامپزشک می‌باشد .

 

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

 

یافته‌هایی که بر اساس معاینه فیزیکی توسط دامپزشک یافت می‌شود به تشخیص بهتر کمک می‌کند، از جمله می‌توان به اضطراب و بی قراری بیش از حد حیوان و یا به تعبیری دیگر پرسه زدن عدم علاقه به نوزادان، خارش و گاز گرفتن پاها، آتاکسی ( عدم تعادل ) ، سفتی عضلات ، میدریاز ( افزایش قطر ) مردمک و تقلیل یافتن پاسخ به رفلکس نور، تاکی کاردی ( افزایش ضربان قلب ) ، برادی کاردی ( کاهش ضربان قلب ) ، لرزش عضلانی، کلاپس، تشنج، هیپرترمی ( افزایش دمای بدن ) و آریتمی قلب و … اشاره نمود .

اتیولوژی (سبب شناسی) / پاتوفیزیولوژی در اکلامپسی یا هیپوکلسمی

کلسیم یونیزه موجود در گردش خون طی رشد جنین و در دوران شیردهی تخلیه می شود که احتمالا مرتبط با عدم تعادل جدی در تغذیه می باشد .

از طرفی کاهش کلسیم یونیزه در گردش خون با دگرگون کردن پتانسیل غشاء سلولی اجازه می دهد تا ترشحات خود به خود از رشته های عصبی را وادار به انقباض عضلات اسکلتی و تغییر عملکرد سیستم اعصاب مرکزی کند .

معمولا تشخیص احتمالی بر اساس گزارشات صاحب حیوان و علائم کلینیکی و معاینات بالینی صورت می‌گیرد و پاسخ به درمان بیشترین اعتماد و کمک را به تشخیص خواهد کرد .

علاوه بر موارد ذکر شده قند خون نیز باید به صورت همزمان مورد بررسی قرار گیرد تا با توجه به علائم هیپوگلایسمی به عنوان یک عامل اولیه یا ثانویه رد شود .

درمان بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

در واقع درمانی که برای اکلامپسی صورت می‌گیرد شامل ۲ بخش است:

  1. درمان عمومی حاد
  2. درمان مزمن و در طول زمان
️درمان عمومی حاد اکلامپسی یا هیپوکلسمی

کلسیم گلوکونات ۱۰درصد یا کلسیم بروگلوکونات به میزان ۵ / ۱ – ۱mL / kg وریدی به صورت آهسته ( ۱۰-۳۰ ) دقیقه

استفاده از محلول کلسیم کلراید برای درمان اکلامپسی یا هیپوکلسمی معمولا توصیه نمی‌شود.

اکلامپسی یا هیپوکلسمی پس از زایمان در سگدر طی درمان، اخذ نوار قلب و نظارت بر فعالیت قلبی می‌تواند مسیر درمان را هدایت نماید .

 

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

 

پاسخ به درمان حاد اولیه ممکن است فقط برای یک دوره کوتاه باشد ( ۲ ساعت ) و برای جلوگیری از عود مجدد، حیوان باید تحت نظر باشد و در صورت بروز علائم مجددا مورد درمان قرار گیرد .

کلسیم گلوکونات وریدی برای بیمارانی که دچار عود مجدد شده‌اند، تکرار می‌شود در موارد مقاوم به درمان حیوان باید از نظر هیپوگلایسمی مورد ارزیابی قرار گیرد .

تب شدید ( بالای ۴۰ درجه سانتی گراد ) باید به وسیله یخ و پد‌های خنک کننده کنترل شود .

️درمان مزمن اکلامپسی یا هیپوکلسمی

جدا کردن توله‌ها برای ۲۴ الی ۳۶ ساعت به کاهش از دست دادن کلسیم مادر از راه شیردهی کمک می‌کند . در صورت عود مجدد توله‌ها باید به صورت دائمی از مادرشان جدا شوند در این صورت می‌توان توله‌ها را تا زمان کاهش تقاضای شیر دهی ازمادرشان در سن ( ۳ هفتگی ) با شیر جایگزین تغذیه کرد .

رژیم غذایی

استفاده از کلسیم خوراکی به عنوان جایگزین درمانی برای سگ‌های شیرده تا پایان دوران شیردهی توصیه می‌شود . همچنین ویتامین D3 به عنوان مکمل جذب کلسیم باید تحت نظارت مصرف گردد تا از القاء هیپرکلسمی جلوگیری نماید .

پیشگیری از بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها

سگ‌های ماده می‌بایست در طول دوران آبستنی تحت رژیم غذایی مناسب و با کیفیت بالا قرار گیرند تا از بروز چنین مواردی جلوگیری شود .

مواردی که باید هنگام بارداری حیوان رعایت کرد

حیوان آبستن باید تحت نظر دامپزشک باشد تا با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب و معاینات دوره‌ای از بروز هرگونه مشکل چه در دوران آبستنی و چه پس از آن جلوگیری به عمل آید.

هرگز با پشت سر گذاشتن یک دوره بارداری برای حیوان خود سعی در استفاده از تجربه‌های شخصی در خصوص تشخیص‌های بالینی نکنید و در صورت بروز هرگونه مشکل به دامپزشک مراجعه کنید .


بخش هاي مختلف بيمارستان دامپزشکي درين

جهت سهولت استفاده شما مخاطبين گرامي بخش هاي مختلف و مورد نياز شما عزيزان در اين قسمت آورده شده تا در صورت نياز به بررسي هر يک از آن ها بپردازيد. پس از انتخاب بخش مورد نظر خود تنها با يک کليک بر روي آن مي توانيد آن را مشاهده کنيد:

  1. بخش عمومي
  2. بخش تخصصي
  3. بخش پرندگان و جوندگان
  4. بخش آبزيان و حيوانات خاص (اگزوتيک)
  5. بخش حيوانات حيات وحش

بخش پرندگان و جوندگان دامپزشکی درین

از جمله بخش های مقتدر بیمارستان دامپزشکی درین که علاوه بر دارا بودن تجهیزات بروز و مدرن، دارای کادر متخصص و مجرب می باشد، بخش پرندگان و جوندگان دامپزشکی درین می باشد که دربخش پرندگان کلیه امور تشخیص، درمان، ویزیت، کوتاه کردن پر، کوتاهی نوک و ناخن و همچنین انجام واکسیناسیون و کلیه امور درمانی پرندگان زینتی زیر نظر متخصصان این عرصه صورت می پذیرد.

همانند پرندگان در بخش جوندگان نیز تمامی امور درمانی ؛ واکسیناسیون و سرم تراپی و ویزیت و همچنین رفع ناهنجاریهای مربوط به دهان و دندان جوندگان را با حد اکثر کیفیت به عهده دارد و با وجود بخش تخصصی دندانپزشکی پیشرفته در بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین امکان اصلاح و درمان دهان و دندان جوندگان فراهم است.


مطالب و اخبار تخصصی را در سایت دامپزشکی درین دنبال نمایید.

اخبار دامپزشکی

دامپزشکی درین با خدمات متنوع خود، تنها بیمارستان دامپزشکی مجهز در شرق تهران می باشد. بیمارستان و کلینیک دامپزشکی درین به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشد. جهت دریافت اطلاعات کاملتر با ما تماس حاصل نمایید.


آدرس دامپزشکی شبانه روزی درین:

بزرگراه رسالت – بین چهار راه سرسبز (آیت) و مدائن – پلاک ۵۸۴ – مجتمع درین .

شماره تلفن های ثابت :

۷۷۱۳۰۵۴۰ ۰۲۱  – ۷۷۱۳۰۵۴۱ ۰۲۱

۷۷۱۳۰۵۴۲ ۰۲۱  – ۷۷۴۹۹۱۴۷ ۰۲۱

۷۷۰۹۳۷۸۱ ۰۲۱  – ۷۷۱۳۰۵۳۹ ۰۲۱

شماره تلفن تماس های اینترنتی بیمارستان دامپزشکی درین:

۰۹۱۲۵۹۸۴۶۴۰ – ۰۹۰۲۷۷۷۹۰۰۸ – ۰۹۰۲۷۷۷۹۰۰۷

آدرس شبکه های اجتماعی :

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

تلگرام

https://telegram.me/dorrinpethospital

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

اینستاگرام

https://www.instagram.com/dorrin_pet_hospital

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

آپارات

https://www.aparat.com/dorrinpethospital

بیماری اکلامپسی یا هیپوکلسمی در سگ ها چیست؟

لینک آدرس

https://goo.gl/maps/g4NHnstPMGn

 


دیدگاه ها بسته شده است