بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری آدیسون در سگ ها

بیماری آدیسون در سگ ها

بیماری آدیسون در سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری آدیسون در سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

بیماری ادیسون در سگ ها

به هایپوآدنوکورتیزیسم یا همان کم کاری غده آدرنال در سگ ، بیماری آدیسون می گویند.

غده آدرنال هورمون کورتیزول و آلدسترون تولید می کند. کورتیزول برای سازگاری بدن در شرایط استرس و آلدسترون با افزایش باز جذب سدیم و ترشح پتاسیم نقش مهمی در بالانس کردن آب و الکترولیت های بدن دارد.

سگ های مبتلا به بیماری آدیسون قادر به تولید کورتیزول کافی نیستند و در نتیجه نمی توانند با استرس مقابله کنند، بنابراین ممکن است علائم بیماری در هنگام بروز استرس دیده شوند یا آن را بدتر کنند. شرایط استرسی مانند: مسافرت، مهمان خانه و هر گونه تغییر در روال روزانه سگ.

تقسیم بندی بیماری ادیسون

۱٫ اولیه : شایع تر بوده و یک حالت خودایمنی است که سلول های بدن به غده ادرنال حمله کرده و آن را تخریب میکنند. در اثر مصرف دارو برای درمان سندرم کوشینگ نیز ممکن است بافت های ادرنال بیش از اندازه از بین رفته و هورمون کورتیزول و الدسترون بیش از حد کاهش یابند.

۲٫ ثانویه: به علت مشکلی مثل وجود تومور در هیپوفیز است. همچنین در اثر مصرف استروئید ها به مدت طولانی و قطع ناگهانی آن نیز ایجاد میشود.

نژاد های مستعد به ادیسون

بیماری آدیسون می تواند درهر گونه نژاد سگ و بدون در نظر گرفتن سن و جنس ایجاد شود ولی بیشتر در سگهای ماده جوان تا سنین متوسط رخ می دهد. متوسط سن حدود ۴ سال است.

نژاد های پودل ، تریر سفید وست هایلند، گریت دین، بردر کولی، واتر داگ پرتقالی ، نوا اسکوشیا تولینگ رتریور و سافت کوتد ویتن تریر مستعد ابتلا به ادیسون هستند.

علایم بیماری آدیسون در سگ

* ضعف و بی حالی

* کاهش اشتها و کاهش وزن

* استفراغ

* افسردگی

* کم ابی و تشنگی

* اسهال و مدفوع خونی

* سرد بودن بدن هنگام لمس و پایین بودن دمای بدن

* تکان خوردن بدن

* آهسته بودن ضربان قلب و نبض ضعیف

* بالا بودن پتاسیم خون که می تواند کشنده باشد.

* ریزش مو

* افزایش ادرار

* دردناک بودن شکم

* هیپوگلیسمی

* ایجاد لکه های تیره در پوست

تشخیص بیماری آدیسون

جهت تشخیص این بیماری میتوان از ازمایش های خون و در صورت نیاز ازمایش ادرار کمک گرفت.

در صورت لزوم انجام ECG می تواند به تشخیص کمک کند.

از تست های کمک کننده به تشخیص بیماری، تست تحریکی ACTH می باشد.

درمان بیماری آدیسون در سگ

اگر سگ دچار درجه شدیدی از بیماری آدیسون شده باشد تا زمان بهبودی کامل نیاز به بستری شدن خواهد داشت که به این وضعیت شرایط بحرانی آدیسون گفته می ‌شود. در این وضعیت به طور معمول بدن سگ‌ ها خیلی ضعیف می شود و دائم در حال استفراغ هستند و یا اسهال دارند.

عدم تعادل الکترولیت را باید با مصرف دقیق مایعات و دارو ها به تعادل خاصی رساند. به‌ محض این که سطح الکترولیت ‌ها در بدن حیوان منظم شود و به تعادل خاصی برسد، می ‌توان به این گونه این مریضی را به ‌راحتی درمان کرد.

به طور معمول درمان بیماری با جایگزینی هورمون های آدرنال می باشد که اغلب به صورت خوراکی است.

 

گردآورنده: این گزارش توسط هلیا قاسمزاده دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۶ دانشگاه سمنان برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید.

بیماری آدیسون در سگ ها

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.