بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری‌ انگلی قابل انتقال از گربه

بیماری‌ انگلی قابل انتقال از گربه

نگرانی بابت بیماری‌ انگلی قابل انتقال از گربه به انسان و مراجعات مکرر به بیمارستان دامپزشکی درین بخش کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی، ما را بر آن داشت تا مقاله زیر را تقدیم علاقه مندان نمائیم.

متداول‌ترین بیماری‌ انگلی قابل انتقال از گربه به انسان (زئونوز)

زئونوز واژه‌ای یونانی است که از دو بخش زون (حیوان) و نوزوز(بیماری) تشکیل شده است و به هر یک از بیماری های عفونی که قابل انتقال بین انسان و مهره‌داران می‌باشد، گفته می‌شود.

توکسوپلاسموز ، از مهمترین انگل‌های زئونوز است که علت ایجاد این بیماری عفونی تک‌یاخته‌ی اجباری درون سلولی به نام توسکوپلاسما گوندیی است.

از آنجایی که این بیماری عموما بشکل مادرزادی ایجاد می‌شود به آن توکسوپلاسموز مادرزادی می‌گویند.

بیماری‌ زایی در گربه:

مهم‌ترین علایم این بیماری در بچه گربه‌ها، بی‌اشتهایی، خواب آلودگی، تب و تنگی نفس می‌باشد.

همچنین ممکن است در گربه‌های آسیب‌های مغزی ایجاد کند که باعث تلو تلو خوردن و عدم تعادل حیوان می‌شود.

بیماری زایی در انسان:

در انسان باعث تورم غدد لنفاوی، تب، عفونت چشم، تورم شبکیه و در نهایت کوری شود.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که هنگامی که زنان باردار به توسکوپلاسموز مبتلا شوند، عامل بیماری در رحم آنان از طریق جفت به رحم منتقل می‌شود. بدنبال این انتقال اغلب نوزادان متولد شده، طبیعی و غیر آلوده هستند اما ممکن است سقط‌های خود به خودی، تولد جنین مرده یا نارس و تولد جنین‌های عفونی نیر در مواردی ممکن است رخ دهد.

نحوه پیشگیری و کنترل:

این بیماری بیشتر در گربه‌های ولگرد یا گربه‌هایی که به صورت سنتی و بدون رعایت اصول بهداشتی نگهداری می‌شوند دیده می‌شود.

بدین جهت خانم‌های باردار باید از تماس با گربه‌هایی که در تماس با محیط بیرون هستند خودداری کنند.

اما در مورد گربه‌هایی که با محیط بیرون تماسی ندارند، نیازی به نکرانی نیست.

برای جلوگیری از ابتلای گربه به توکسوپلاسموز باید از مصرف گوشت خام پرهیز شود و آن‌را بصورت پخته یا نیمه پخته در اختیار حیوان قرار داد.

بهتر است روزانه بستر گربه تعویض شود و برای اینکار حتما از دستکش استفاده شود.

این گزارش توسط کیانا محمدی دانشجو ترم ۷ دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه شده است.

 

بیماری‌ انگلی قابل انتقال از گربه

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.