بیمارستان دامپزشکی درین

بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه

بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه

بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

بیماری های دستگاه ادراری در سگ ها و گربه ها

سختی در ادرار،قطره قطره ادرار کردن،خون در ادرار،بی اختیاری از علائم بیماری های دستگاه ادراری تحتانی می باشد.

در گربه ها عدم استفاده از خاک در این مشکلات بسیار شایع است.این علائم در تمامی بیماری های دستگاه ادراری تحتانی مشترک است و تفکیک این بیماری ها به بررسی های بیشتر مانند آنالیز ادرار احتیاج دارد.

انسداد مجاری ادراری به عنوان یکی از عواقب سنگ یا بلاگ می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند پارگی مثانه یا مجاری ادراری،نارسایی کلیه و حتی مرگ شوند.

در گربه ها این بیماری ها به سه گروه اصلی (fic)،سنگ ها و بلاگ های ادراری تقسیم می شود.

همچنین در سگ ها التهاب و عفونت مثانه،بی اختیاری ادراری و سنگ ها از بیماری های مهم دستگاه ادراری می باشند.

سنگ های ادراری:

دستگاه ادراری برای دفع مواد زائد طراحی شده است اما گاهی این مواد به صورت رسوبی متشکل از یک یا چند کریستالوئید داخل دستگاه ادراری باقی می مانند.
تغذیه نقش بسیار مهمی در رخداد این مشکل داراست.

سنگ های ادراری یکی از بیماری های شایع در سگ و گربه است که اغلب بخش پایینی دستگاه ادراری شامل لگنچه،کلیه،میزنای،مثانه و میزراه را درگیر میکند.شیوع این بیماری در سگ ها و گربه ها به ترتیب ۱۸ و ۲۲ درصد از مشکلات ادراری است.

سنگ های ادراری بر اساس شیوع به ۴ سنگ اصلی،استرووت (امونیوم،منیزیم،فسفات)،اگزالات کلسیم،اورات،سیستن تقسیم می شود.

۱.استرووت:

اشباع ادرار از یون های آمونیوم،منیزیم،فسفات عامل اصلی تشکیل این سنگ میباشد.اما مواردی شبیه عفونت دستگاه ادراری به ویژه در سگ ها،قلیایی شدن ادرار،رژیم غذایی و استعداد نژادی می‌تواند بر بروز آن تاثیر بگذارد.هدف از مدیریت تغذیه ایی سگ های استروویت محدود کردن میزان اوره منیزیم و فسفات میباشد.غذاهای فرموله شده برای مدیریت این سنگ حاوی میزان متوسطی از پروتئین های با کیفیت برای کاهش میزان اوره و مقادیر بالای نمک برای افزایش مصرف آب میباشد همچنین این رژیم ها ادرار را اسیدی می‌کند.

۲.اگزالات کلسیم:

افزایش میزان کلسیم و اگزالات در ادرار علت اصلی این سنگ است که عمال مستعد کننده ای مانند جنس، نژاد رژیم غذایی و برخی بیماری های متابولیک می‌تواند رخ دهد.این سنگ به درمان دارویی و غذایی پاسخ نمی‌دهد و تنها راه درمان آن برداشت فیزیکی است اما به دلیل برگشت پذیری بالای این سنگ نیاز است که رژیم غذایی حاوی نمک بالاتر برای افزایش ادرار و نسبت دقیق از کلسیم و فسفر جهت پیشگیری از افزایش کلسیم و اگزالات در ادرار استفاده شود.

۳.اورات:

استعداد ژنتیکی در نژاد هایی مانند دالمیشن و بولداگ یافت می‌شود.اختلالات متابولیکی و نقص عملکردی کبد از علل اصلی آیت سنگ میباشد.رژیم غذایی برای مدیریت آن بایستی حاوی پروتئین هایی با یورین پایین از منابعی مانند پروتئین گیاهی،تخم مرغ و لبنیات بوده و همچنین می‌باید ادرار را قلیایی نمایند.

۴.سیستین:

عدم جذب سیستین و برخی دیگر از آمینواسید ها توسط بخش فوقانی کلیه ها به عنوان یک مشکل ژنتیکی در نژاد هایی مانند بولداگ و داشهوند علت اصلی تشکیل این سنگ میباشد.راه حل تغذیه ایی جهت مدیریت این سنگ کاهش پروتئین غذا برای کاهش دفع اسید آمینه،سیستین و قلیایی کردن ادرار میباشد.

درگیری مزمن مثانه یا FIC:

درگیری مزمن و طولانی مدت مثانه با علائمی مثل سختی در ادرار،خون در ادرار و ادرار قطره قطره را (FIC(feline idiopathic cystitis می نامند
تنها راه تایید این سندروم حذف سایر بیماری های ادراری از جمله سنگ با روش های تشخیص مثل آنالیز ادرار و تصویر برداری است.علل ایجاد این بیماری بطور کامل مشخص نشده.با این وجود تغذیه نقش مهمی را در کنار اصلاح رفتاری و کاهش استرس در مدیریت آن دارد

پیشگیری، درمان و مدیریت سنگ های ادراری با تغذیه:

با انتخاب غذایی با بالانس تغذیه ایی مناسب می‌تواند با حدود زیادی از سنگ های ادراری جلوگیری کرد.برای مثال افزایش سدیم غذا می‌تواند آب خوردن حیوان را افزایش دهد و ادرار را رقیق کند.در ضمن با تنظیم pH و بالانس مواد مغذی بر اساس نوع سنگ می‌تواند آن را درمان نموده یا از عود مجدد آن پیشگیری کرد.

گزارش توسط الناز احمدی دانشجوی دکترای دامپزشکی ترم ۶ دانشگاه سمنان برای بیمارستان دامپزشکی درین تهیه شده است

بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه

بیماریهای دستگاه ادراری در سگ و گربه

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

1 دیدگاه

  1. افرا گفت:

    سلام، گربه ام تند تند به ظرف خاک میره هربار ی قطره، مشکلش چیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.