بیمارستان دامپزشکی درین

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت مشکل افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط مرتضی ولی نژاد دانشجوی ترم اول دکتری تخصصی بیماری های داخلی دام های کوچک دانشگاه علوم و تحقیقات که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:

  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: –
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: –
  • سن: ۴ ساله
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

یک سگ ۴ ساله ماده با سابقه خوردن استخوان و تاکی پنه(افزایش تعداد تنفس) به بیمارستان مراجعه نموده است.

معاینه و تشخیص:

به بخش رادیولوژی ارجاع داده شده و در تصویر برداری تشخیصی جسم خارجی یافت نشد.

در معاینات بالیینی زایمان اخیر و سابقه شیردهی مشاهده شده است، در نتیجه تشخیص نهایی اکلامسی بوده است.

درمان :

اکلامسی را می توان با تزریق داخل وریدی اهسته و دقیق محول کلسیم تحت نظارت دقیق دامپزشک درمان کرد.به طور کلی ۵-۱۰ میلی لیتر گلوکونات کلسیم کافی را برای یک سگ ماده با وزن بین ۵ تا ۱۰ کیلگرم فراهم می کند.

تنها پس از چند دقیقه اسپاسم، سگ ماده کاملا خسته می شود و گلیکوژن(گلوکز) در دسترس ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها سریعا تخلیه می شود. قند خون پایین نیز می تواند باعث فعالیت تشنج شود. بنابراین تزریق داخل وریدی دکستروز برای انرژی سریع باید به بیمارن اکلامپسی داده شود.

مکمل های غذایی کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از عود بیماری پس از درمان مفید است.

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

 

توضیحات درمورد بیماری اکلامسی ( کمبود کلسیم خون ):

اکلامسی یک بیماری حاد و تهدید کننده زندگی است که به دلیل سطح پایین کلسیم خون(هیپوکلسمی) در سگ ها و به ندرت در گربه ها ایجاد می شود. ‎اکلامسی در سگ که آن را تتانی پس از زایمان نیز می نامند،بیماری بسیار خطرناک است که به دلیل سطوح بسیار پایین کلسیم در جریان خون ایجاد می شود. سطح پایین کلسیم در نتیجه کاهش کلسیم به دلیل خروج کلسیم از سلول های ‎بدن سگ ماده است.این بیماری معمولا ۱ تا ۳ هفته پس از زایمان در سگ ها رخ می دهد اما گاهی اوقات در دوران بارداری نیز مشاهده می شود. با افزایش نیاز به شیر، احتمال اکلامسی نیز افزایش می یابد. ‎به طور معمول،تا ۴۰ روز پس از زایمان، خطر اکلامسی وجود دارد. توله های سگ مادر مبتلا ممکن است تحت تاثیر قرار نگیرند زیرا سگ های مادر مبتلا به اکلامسی معمولا شیری با سطح کلسیم طبیعی تولید می کنند. حیوانات شیرده به دلیل تولید شیر در معرض کاهش کلسیم خون هستند. بدن برخی از سگ ها و گربه های شیرده به سادگی نمی توانند با سطح افزایش تقاضای کلسیم مقابله کنند. حیوانات مبتلا به تتانی پس از زایمان توانایی انتقال سریع کلسیم به شیر را بدون کاهش سطح خونی از این ماده معدنی را ندارند. نژاد های کوچکتر سگ در مقایسه با نژاد بزرگتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. گزارش شده است که این بیماری بیشتر در نژاد های کوچک و سگ های که به تعداد بیشتر بارور شده اند مشاهده شده است .

 

عوامل ایجاد بیماری (اتیولوژی) :

‎شرایط زیر می تواند سبب بیماری هیپوکلسمی(کم بودن سطح کلسیم خون)شود:

۱- ‎تغذیه ضعیف: در بیشتر موارد صاحبان سگ از نیاز های غذایی سگ خود اگاه نیستند و ممکن است از رژیم غذایی با کمبود مواد یا با مواد غذایی که به مقدار فراوانی مواد مغذی دارند تغذیه کنند.رژیم غذایی خانگی معمولا از عوامل مستعد کننده رایج برای بیماری است.ممکن است صاحبانشان بدون اطلاع گوشت نامتعادل زیادی را به رژیم غذایی سگ ها اضافه کنند و فکر کننده پروتئین اضافی مفید است.این امر معولا نسبت کلسیم به فسفر را بهم می زند،زیرا مقدار کلسیم مفید موجود در غذا در واقع کاهش می یابد.رژیم غذایی ایده ال برای سگ باید نسبت کلسیم به فسفر ۱:۲ تا حداکثر یک داشته باشد.بسیاری از گوشت های اندام های مختلف مانند جگر دارای نسبت کلسیم به فسفر ۱:۱۵ هستند.جگر برای سگ عالی است؛اما اگر بخش زیادی از رژیم غذایی را شامل شود،نسبت کلسیم به فسفر رژیک غذایی نامناسب خواهد شد

۲ – سطح پایین البومین خون: کمبود پروتئین رژیم غذایی یا از دست دادن بیش از حد البومین از بدن سبب کاهش سطح کلسیم می شود.این امر در برخی از بیماران کلیوی اتفاق می افتد.

۳- تولید بیش از حد شیر : هنگامی که توله ها مقادیر زیادی شیر نیاز دارند (۱۰ تا ۳۰ روز پس از زایمان) توانایی حیوان برای حفظ مقادیر مناسب کلسیم در جریان خون تحت فشار قرار می گیرد.با ‎رشد توله ها، مصرف روزانه شیر برای آن ها افزایش می یابد که تقاضای بیشتری برای تولید شیر توسط سگ ماده ایجاب می شود. جالب است که حتی با وجود توله های کوچک،ب رخی انقدر سریع شیر تولید می کنند که سطح کلسیم خون آن ها قابل حفظ نمی باشد. تولید شیر بر حفظ کلسیم در در ‎جریان خون الویت دارد.از ان جایی که یون های کلسیم در خون بر انتقال عصبی و انقباض عضلانی تاثیر دارند،اگر سطح کلسیم خون خیلی پائین باشد،انواع اختلالات فیزیولوژیکی ایجاد می شود.

۴- بیماری های غدد پاراتیروئید:اعتقاد بر این است که بیماری های غدد پاراتیروئید باعث هیپوکلسمی در سگ ها و گربه ها می شود.این وضعیت بسیار نادر می باشد. ‎

پاتوفیزیولوژی ‎:

به نظر می رسد عدم تعادل بین میزان جریان ورودی و خروجی کلسیم از مایع میان سلولی(ECF) به دلیل افزایش دفع توسط شیر،عامل مهمی در پاتوژنز تتانی پس از زایمان در سگ های ماده دارد.هیپوکلسمی شدید و اغلب هیپوفسفاتمی نزدیک به زمان اوج شیردهی (تقریبا ۱-۳ هفته پس از زایمان) احتمالا در نتیجه عدم تعادل بین سرعت ورود و خروج کلسیم سلولی ایجاد می شود.از دست دادن بیش از حد کلسیم متصل به غشای تثبت کننده و در نتیجه افزایش نفوذپذیری غشاهای عصبی به یون ها وجود دارد.بنابراین،این غشاها برای دپلاریزه شدن به محرکی با قدرت کمتری نیاز دارند.اختلالات عملکردی مرتبط با هیپوکلسمی در سگ ها به دلیل تتانی عصبی عضلانی رخ می دهد. تتانی در سگ ها در نتیجه تحریک مکرر خودبه خودی رشته های عصبی-حرکتی رخ می دهد. ‎افزودن مکمل های کلسیم یا رژیم های غذایی با کلسیم بسیار ممکن است یک بیوفیدبک منفی بر ترشح هورمون های غدد پاراتیروئیدی که متابولیسم کلسیم را کنترل می کنند،ایجاد می کند. ‎این اثر می تواند باعث کاهش توانایی بدن برای به حرکت در اوردن ذخایر کلسیم استخوان و افزایش جذب کلسیم روده شود.هنگامی که کلسیم به طور ناگهانی برای شیردهی مورد نیاز است،مکانیسم های تنظیمی بدن قادر به انقباض کافی با کاهش ناگهانی کلسیم نیستند.از ان جایی که کلسیم برای تولید شیر هدایت می شود،سطح کلسیم خونی سگ های ماده کاهش می یابد.افزایش تغذیه با رژیم غذایی حاوی کلسیم بالا در دوره قبل از زایمان نیز اثر تحریک امیزی بر ایجاد هیپوکلسمی به دلیل کاهش پاسخدهی به واسطه های PTH دارد.کاهش در دسترس بودن کلسیم از منابع کلسیمی منجر به افزایش اتکا به جذب کلسیم روده ای می شود.

علائم :

‎اکلامپسی یک اختلال بسیار جدی است، اما خوشبختانه علائم ان نسبتا مشخص می باشد،به ویژه زمانی که با بارداری اخیر و/یا شیردهی همراه باشد. در ابندا، سگ بیمار بی قرار و عصبی خواهد بود. در مدت کوتاهی، بیمار سفت و سخت راه می رود و حتی ممکن است لرزش های داشته و یا بی هوش به نظر برسد. در نهایت،ممکن است سگ ماده نمی تواند راه برود و پاهایش سفت و سخت می شوند. لرزش عضلانی،انقباض چشم،نفس نفس زدن،عدم تشخیص موقعیت(incoordination) ممکن است مشاهده شود.سگ های ماده ممکن است تب داشته باشند و حتی دمای بدن به بیش از ۱۰۵ درجه فارنهایت برسد. این افزایش دما اغلب با افزایش فعالیت عضلانی همراه است. تعداد تنفس نیز افزایش می یابد. در این مرحله در صورت عدم درمان ممکن است مرگ رخ دهد. سیر بالینی بیماری بسسیار سریع است و سگ های ماده ممکن است از علائم اولیه بی قراری،نفس نفس زدن و مشکلات عصبی مانند اتاکسی،لرزش،تتانی عضلانی و تشنج در عرض ۱۲ ساعت پیشرفت کنند.

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

درمان :

اکلامپسی را می توان با تزریق داخل وریدی اهسته و دقیق محول کلسیم تحت نظارت دقیق دامپزشک درمان کرد.به طور کلی ۵-۱۰ میلی لیتر گلوکونات کلسیم کافی را برای یک سگ ماده با وزن بین ۵ تا ۱۰ کیلگرم فراهم می کند.

تنها پس از چند دقیقه اسپاسم، سگ ماده کاملا خسته می شود و گلیکوژن(گلوکز) در دسترس ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها سریعا تخلیه می شود. قند خون پایین نیز می تواند باعث فعالیت تشنج شود. بنابراین تزریق داخل وریدی دکستروز برای انرژی سریع باید به بیمارن اکلامپسی داده شود.

اگر لرزش باشد، ارامبخشی خفیف با استفاده از فنوباربیتال ممکن است برای کمک به ارامش عضلانی مفید باشد

مکمل های غذایی کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از عود بیماری پس از درمان مفید است.

برخی از پزشکان ترجیح می دهند از کورتیکواستروئید ها علاوه بر کلسیم و ویتامین D استفاده کنند. تجویز ‎استروئیدهای مانند پردنیزولون نیز انجام شده است.

برخی اسناد موجود است که متناقص با اثربخشی کورتیکواستروئید ها در اکلامپسی است، زیرا کورتیکواستروئید ها ممکن است سطح کلسیم سرم را با تداخل در انتقال کلسیم روده کاهش دهد.

پیشگیری :

‎هنگامی که سگ تب شیر داشته باشد،اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود،احتمال بسیار قوی وجود دارد تا با زایمان و آبستنی های بعدی نیز به ۀن مبتلا شود.بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه مناسب برای پیشگیری از این بیماری انجام شود.اقدامات پیشگیرانه زیر را می توان جهت پیشگیری از اکلامپسی انجام داد.
۱-رژیم غذایی متعادل با نسبت کلسیم: فسفر مناسب در دوران بارداری فراهم شود. ممکن است غذای متعادل مبتنی بر گوشت با کیفیت بالا نیاز به فراهم شدن باشد. از مصرف بیش از حد انواع کلسیم،ویتامین ها یا محصولات گوشتی خوداری کنید.

۲-فقط مقدار کمی از منبع کلسیم،فسفر و ویتامین D را در اواسط بارداری به رژیم غذایی سگ اضافه کنید. شیر یک مکمل خوب تا زمانی که لاکتوز مدفوع شل ایجاد نکند می باشد. کلسیم را به تنهایی اضافه نکنید،باید با فسفر و ویتامین D استفاده شود. به یاد داشته باشید که نسبت بهینه کلسیم و فسفر ۱ یا ۱:۲ می باشد.

۳-توله ها را در سریع ترین زمان ممکن از شیر بگیرید.

۴-در اسرع وقت یک جایگزین شیر به توله ها اضافه کنید تا نیاز به تولید شیر در سگ های ماده کاهش یابد.

 

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

افزایش تعداد تنفس سگ ماده و کمبود کلسیم خون

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.