بیمارستان دامپزشکی درین

گاستریت در سگ ها

گاستریت در سگ ها

گاستریت در سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری گاستریت در سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

بیماری گاستریت (Gastritis) :

گاستریت وضعیتی در سگ ناشی از التهاب پوشش گوارشی معده است که باعث ایجاد علائم ناخوشایند می شود.

پوشش معده می تواند توسط چندین ماده یا اجسام خارجی تحریک شده و این حالت در سگ ها رایج است.

انواع گاستریت :

۱.گاستریت حاد: می علائم به طور ناگهانی و شدید ظاهر می شوند

۲.گاستریت مزمن : علائم به طور مداوم ظاهر شده و با گذشت زمان بدتر می شوند.

علائم گاستریت :

– استفراغ بیش از حد ، که ممکن است شامل ترشح زرد رنگ و کف دار باشد

– کاهش اشتها یا بی اشتهایی

– کم آبی بدن یا افزایش تشنگی

– بی حالی

– افسردگی

– اسهال

– وجود خون در مدفوع یا استفراغ

– مدفوع سیاه و قیری

– ناراحتی یا درد شکمی ، که ممکن است منجر به قوز کردن کمر شود

هنگامی که مخاط معده ملتهب می شود ، می تواند منجر به زخم معده، انسداد دستگاه گوارش و عفونت شود.

در گاستریت حاد ، این علائم می تواند شدید باشد ، اما ممکن است در ۲۴ ساعت برطرف شود. گاستریت مزمن معمولاً دو هفته یا بیشتر طول می کشد و با گذشت زمان بدتر می شود.

گاستریت در سگ ها

گاستریت در سگ ها

علل گاستریت :

موارد حاد گاستریت در سگها معمولاً در اثر التهاب ناشی از بلع مواد آلوده ، سمی و یا سخت‌هضم می باشد:

۱٫ غذای خام فاسد یا آلوده

۲٫ زباله ها

۳٫ برخی گیاهان

۴٫ ضایعات سفره یا سایر غذاهای انسانی

۵٫ کپک یا قارچ

۶٫ اجسام خارجی یا اقلام غیر غذایی

۷٫ سموم از جمله مواد شیمیایی و پاک کننده ها

۸٫ داروها

دلایل دیگری نیز برای گاستریت وجود دارد که لزوماً به چیزی که حیوان بلعیده، مربوط نمی شود،

این علل می توانند موارد زیر را شامل شوند:

۱٫ عفونت باکتری ، ویروس یا انگل

۲٫ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلرژن ها

۳٫ بیماری دستگاه ایمنی

۴٫ سرطان معده

۵٫ نارسایی کلیه

۶٫ بیماری های التهابی روده

۷٫ زخم معده

۸٫ بیماری عصبی

درمان گاستریت :

درمان فوری علائم گاستریت شدید در سگها معمولا شامل آب رسانی و بازگرداندن الکترولیت ها است. همچنین ممکن است آنتی بیوتیک هایی برای درمان عفونت باکتریایی و داروهای ضد استفراغ برای کنترل استفراغ تجویز شود.

در اکثر موارد، معمولاً ایده خوبی است که از غذا دادن به سگ خودداری کرده و به آن ها فقط مقدار کمی آب به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت داده ، سپس دوباره غذا دادن را به تدریج در مقادیر کم شروع کنید. رژیم کم چربی نیز ممکن است تجویز شود.

درمان علل زمینه ای نیز مهم است. اگر علت گاستریت این است که حیوان چیزی غیر معمول خورده است ، باید از دسترسی سگ به این ماده جلوگیری شود. اگر سگ یک جسم خارجی را بلعیده است ، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد.

اگر علت، قرار گرفتن در معرض آلرژن به مدتی طولانی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است ، موادی که مسئول این بیماری هستند باید از محیط سگ خارج شوند و حیوان ممکن است به آنتی هیستامین یا سایر درمان های پزشکی نیاز داشته باشد.

سایر شرایط مانند بیماری کلیوی ، سرطان معده ، بیماری های ایمنی و اختلالات عصبی باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

 

گزارش توسط هلیا قاسمزاده دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۵ دانشگاه سمنان برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.