بیمارستان دامپزشکی درین

پوکی استخوان در گربه

پوکی استخوان در گربه

پوکی استخوان در گربه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان گربه ایی بودیم که برای بررسی پوکی استخوان در گربه به بیمارستان دامپزشکی آورده شده بود. گزارش زیر توسط آویشن عسکری دانشجوی ترم ۱۰ مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دانشگاه کرج که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

بیماری پوکی استخوان در گربه

در گربه هایی که تماما با گوشت تغذیه می‌شوند، به دلیل بالا بودن میزان فسفر و پایین بودن میزان کلسیم (عدم بالانس)، این عارضه رخ می‌دهد.

مشخصات بیمار:

نوع حیوان: گربه
نژاد: اسکاتیش فولد
جنسیت: –
نام: –
وزن: –
سن: حدود ۵۰ روز
دما: –
وضعیت:  عقیم نشده

علت مراجعه:

کیس مورد نظر به دلیل عدم قرار دادن پا ها در وضعیت نرمال به بیمارستان ارجاع داده شد.

معاینه :

دکتر دامپزشک پس از گرفتن تاریخچه از صاحب بیمار، متوجه عدم بالانس مواد غذایی مورد نیاز بیمار شدند. به گفته صاحب، کیس مورد نظر فقط با سینه مرغ آب پز شده تغذیه شده بود. دکتر دامپزشک پس از معاینات بالینی و با توجه به هیستوری، به پوکی استخوان مشکوک شدند.

تشخیص:

جهت تشخیص بیمار به بخش رادیولوژی ارجاع شد.

در گراف تهیه شده، پوکی استخوان تایید شد.

در گراف رادیولوژی، به علت تغییر بالانس فسفر و کلسیم، تصویر استخوان ها به صورت رادیولوسنت دیده می‌شود. در واقع بخش مدولا به صورت رادیولوسنت و کورتکس استخوان رادیواپک دیده می‌شود.

درمان :

جهت درمان با توجه به شدت بیماری حیوان، داروهای زیر توسط پزشک معالج تجویز گردید و نحوه استفاده از آنها به صاحب کیس آموزش داده شد:

جهت درمان، شربت Osteocare و ویتامین آ د تجویز شد.

همچنین توصیه شد که غذای حیوان به غذای خشک مخصوص بچه گربه تغییر یابد و شیر بدون لاکتوز و ماست پروبیوتیک در صورتی که کیس اسهال نشود، مورد استفاده قرار بگیرد.

بررسی بیماری پوکی استخوان در گربه

در گربه هایی که تماما با گوشت تغذیه می‌شوند، به دلیل بالا بودن میزان فسفر و پایین بودن میزان کلسیم (عدم بالانس)، این عارضه رخ می‌دهد.

با گذشت زمان، غده پاراتیروئید جهت برقراری تعادل مواد معدنی هورمون ترشح می‌کند. متأسفانه کلسیم از اسکلت بدن استخراج می شود که منجر به نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها می شود.

این عارضه اغلب در بچه گربه ها دیده می شود، اما ممکن است در گربه های مسن در داخل خانه که رژیم غذایی تماماً گوشتی دارند نیز رخ دهد.

علائم شامل :

  • لنگش،
  • درد استخوان،
  • بی میلی به راه رفتن یا ایستادن
  • و شکستگی هایی است که پس از حداقل ضربه رخ می دهد.

گردآورنده: آویشن عسکری دانشجوی ترم ۱۰ مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دانشگاه کرج شیفت یک شنبه ساعت ۱۷-۱۳

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.