بیمارستان دامپزشکی درین

پریتونیت عفونی گربه (FIP)

پریتونیت عفونی گربه (FIP) 

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان بچه گربه ایی بودیم که به علت ابتلا به پریتونیت عفونی گربه (FIP)  به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. این گزارش توسط زهرا نعمتی دانشجوی ترم ۱۱ دامپزشکی دانشگاه گرمسار برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و تنظیم شده است و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه‌مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان:گربه
  • نژاد: پرشین
  • جنسیت: –
  • نام حیوان : –
  • وزن: _
  • سن: ۴ ماهه
  • دما:۳۷/۶
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

طبق گفته ی سرپریت محوطه ی شکمی متورم و از شب گذشته بیشتر هم شده است. ادرار داشته  ولی دفع مدفوع نداشته است. سرپرست به همین علت کمی روغن زیتون به حيوان  داده است که موثر نبوده و حتی به گفته ی سرپرست ادم شکمی بیشتر هم شد. خیلی هم بی اشتها است  و چیزی نمی خورد.
با گربه ی دیگری در ارتباط نیست و قبلا یک نوبت واکسن هم دریافت کرده است.

معاینه :

پزشک در معاینه متوجه شد مخاطات به شدت pale هست تا حدی که میتواند مستعد انتقال خون هم باشد .
به گفته ی پزشک عدم دفع مدفوع نمیتواند باعث این نفخ شدید باشد.
بیماری fip یکی از مواردی هست که باید در این کیس در نظر داشت وحتما باید رد تشخیص شود.
به تشخیص پزشک باید سونوگرافی انجام شود و هم چنین مایع محوطه شکمی اخذ شود تا نوع ان مشخص گردد.
نمونه خون به جهت برسی البومین و گلوبولین و فاکتورهای کبدی گرفته شد.
چون هایپوترم بود کنارش کیسه ی اب گرم قرار داده شد.
سونوگرافی باید انجام شود و روی نمونه مایع محوطه ی شکمی بررسی های لازم انجام شود.
پزشک تشخیص دادند که سرم و انتی بیوتیک دریافت کند تا زمانی که نتایج ازمایش خون و سونوگرافی اماده میشود .
به دنبال نتایجی که از ازمایش خون به دست امد و مثبت شدن تست ریوالتا بیماری fipتائید شد .

تشخیص:

به دنبال نتایجی که از ازمایش خون به دست امد و مثبت شدن تست ریوالتا بیماری fipتائید شد .

روش درمان:

تا همین اواخر، FIP به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان در نظر گرفته می شد.

مطالعات نشان می دهد که دارویی که در حال حاضر به عنوان GS-441524 نامیده می شود ممکن است در نهایت یک گزینه درمانی موثر برای (حداقل) شکل افیوژن FIP باشد.

در حالی که برخی از موارد فرم خشک FIP به درمان GS-441524 در این کارآزمایی‌ها پاسخ دادند، ولی پاسخ‌ها در فرم خشک به اندازه ی موارد مشاهده شده در فرم افیوژن مطلوب نبود.

اگر در نظر دارید درمان با GS-441524 را در نظر بگیرید، بسیار مهم است که در مورد خطرات، مزایا، و مسائل مربوطه با دامپزشک خود صحبت کنید.

مراقبت های حمایتی از جمله مایع درمانی، تخلیه مایعات انباشته شده و انتقال خون نیز در برخی موارد ضرورت دارد.

 

پریتونیت عفونی گربه (FIP)

اقدامات پیشگیرانه:

تنها راه برای جلوگیری قطعی از FIP در گربه ها جلوگیری از عفونت FeCV است که با توجه به ماهیت فراگیر آن می تواند چالش برانگیز باشد.

این امر به ویژه در مورد گربه هایی که در تراکم زیاد (پناهگاه) نگهداری می شوند صادق است و نگهداری گربه ها با تراکم سه یا کمتر در هر اتاق توصیه می شود تا استرس هایی که می تواند با شرایط زندگی شلوغ همراه باشد به حداقل برسد.

توجه به این نکته مهم است که FeCV کاملا مسری است (از مدفوع و بزاق گربه های آلوده منتقل می شود و گربه های دیگر را عمدتاً از طریق حفره دهان آلوده می کند).

FIP در گربه‌ها پس از آلوده شدن به FeCV ایجاد می‌شود و ویروس برای تبدیل شدن به FIPV دچار جهش می‌شود (FIPV خود از طریق مدفوع منتقل نمی‌شود).

حفظ سلامت گربه‌ها تا حد امکان، از جمله پیشگیری از عفونت توسط سایر ویروس‌ها مانند ویروس لوسمی گربه‌ها و کلسی ویروس با واکسیناسیون مناسب، در صورت لزوم، احتمال ابتلا به FIP را کاهش می‌دهد.

ظرف خاک گربه باید تمیز و دور از ظروف غذا و آب قرار گیرد.

برخی از منابع پیشنهاد کرده اند که گربه های جدیدالورود و هر گربه ای که مشکوک به آلوده شدن به FeCV است باید از گربه های دیگر جدا شود.

توضیحات در مورد پریتونیت عفونی گربه (FIP):

یک بیماری ویروسی در گربه ها است که توسط گونه های خاصی از ویروس به نام کروناویروس گربه ایجاد می شود.

بیشتر سویه های کروناویروس گربه ها در دستگاه گوارش یافت می شوند و باعث بیماری قابل توجهی نمی شوند.

اینها به عنوان کروناویروس روده ای گربه (FeCV) نامیده می شوند.

گربه‌های آلوده به FeCV معمولاً در طول عفونت ویروسی اولیه هیچ علامتی نشان نمی‌دهند، اما ممکن است گاهی اوقات حملات مختصری از اسهال و یا علائم خفیف تنفسی فوقانی را تجربه کنند که به‌طور خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

گربه‌های آلوده به FeCV معمولاً یک پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند که از طریق آن آنتی‌بادی‌ها علیه ویروس در عرض ۷ تا ۱۰ روز پس از عفونت تولید می‌شوند.

در تقریباً ۱۰ درصد از گربه‌های آلوده به FeCV، یک یا چند جهش از ویروس می‌تواند رفتار بیولوژیکی آن را تغییر دهد و در نتیجه گلبول‌های سفید خون به ویروس آلوده شده و آن را در سراسر بدن گربه پخش کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ویروس به عنوان FIPV نامیده می شود.

یک واکنش التهابی شدید به FIPV در اطراف عروق بافتی که این سلول های عفونی در آن قرار دارند، اغلب در شکم، کلیه یا مغز رخ می دهد. این تعامل بین سیستم ایمنی بدن و ویروس است که مسئول ایجاد FIP است.

هنگامی که یک گربه FIP بالینی ایجاد می کند، بیماری معمولاً پیشرونده و تقریباً همیشه کشنده است.

علائم بیماری پریتونیت عفونی گربه (FIP) 

تنها درصد کمی از گربه هایی که در معرض FeCV قرار می گیرند دچار FIP می شوند و این می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از مواجهه اولیه با FeCV رخ دهد.
دو شکل عمده از FIP وجود دارد، یک فرم افیوژن یا “مرطوب” و یک فرم “خشک”. گربه های آلوده به FIPV صرف نظر از اینکه در نهایت به کدام شکل بیماری پیشرفت میکند.

معمولاً ابتدا علائم غیراختصاصی بیماری مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، افسردگی و تب را نشان می دهند.
به طور کلی، علائم فرم غیر افیوژن، که ممکن است شامل علائم غیراختصاصی ذکر شده در بالا و همچنین علائم عصبی از جمله تشنج و آتاکسی (حرکات غیر طبیعی یا ناهماهنگ) باشد، کندتر از علائم فرم افیوژن ایجاد می شود.
علائم فرم افیوژن FIP معمولاً نسبتاً سریع ایجاد و پیشرفت می کند و شامل ایجاد علائم غیر اختصاصی فوق الذکر همراه با تجمع مایع در حفره های بدن از جمله شکم و قفسه سینه (حفره قفسه سینه) است. گربه‌های مبتلا ممکن است به دلیل تجمع مایع در شکم ظاهری شکم‌دار پیدا کنند و اگر تجمع مایع بیش از حد باشد، ممکن است تنفس طبیعی برای گربه دشوار شود.

https://www.vet.cornell.edu/departments-centers-and-institutes/cornell-feline-health-center/health-information/feline-health-topics/feline-infectious-peritonitisا

 

 

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.