بیمارستان دامپزشکی درین

پرکاری تیروئید در حیوانات

پرکاری تیروئید در حیوانات

پرکاری تیروئید در حیوانات

مقاله حاضر توسط هانیه شریفی دانشجو دامپزشکی دانشگاه گرمسار با موضوع پرکاری تیروئید در حیوانات خانگی برای بیمارستان دامپزشکی درین بخش کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی درین تهیه و ارسال گردیده است.

پرکاری تیروئید :

پرکاری تیروئید بیماری است که در اثر تولید بیش از حد تیروکسین ، هورمون تیروئید که متابولیسم را در بدن افزایش می دهد ، ایجاد می شود. غده تیروئید به طور معمول در پاسخ به تحریک غده هیپوفیز ، “غده اصلی” بدن ، هورمون های تیروئید تولید می کند. هورمونهای تیروئید به طور معمول فرآیندهای شیمیایی را که در داخل سلولهای بدن اتفاق می افتد ، به ویژه آنهایی که مربوط به متابولیسم هستند ، افزایش می دهند. با این حال ، در پرکاری تیروئید ، سطوح بیش از حد هورمون سلول ها و بدن را تحت فشار قرار می دهد ، که منجر به افزایش متابولیسم با کاهش وزن همزمان ، اضطراب و اسهال می شود.

پرکاری تیروئید در سگها نادر است و بیشتر در نتیجه سرطان تیروئید ایجاد می شود. همچنین ممکن است ناشی از داروهایی باشد که برای درمان کم کاری تیروئید ، تولید کم هورمون های ضروری تیروئید در بدن تجویز می شود.

علائم و انواع پرکاری تیروئید:

  • به دلیل افزایش کلی متابولیسم ، بسیاری از سیستم ها و اندام ها را درگیر می کند
  • کاهش وزن
  • افزایش اشتها
  • ظاهر نامرتب
  • وضعیت بد بدن
  • استفراغ
  • اسهال
  • افزایش تشنگی ( پلی دیپسی )
  • افزایش ادرار ( پلی اوری )
  • تنفس سریع ( تاکی پنه )
  • مشکل در تنفس ( تنگی نفس )
  • سوفل قلب ؛ ضربان قلب سریع ؛ به ویژه ضربان قلب غیر طبیعی معروف به “ریتم گالوپ”
  • بیش فعالی
  • بزرگ شدن غده تیروئید ، که می تواند به صورت یک توده روی گردن احساس شود
  • برخی از سگهایی که از پرکاری تیروئید رنج می برند بی اشتها نامیده می شوند.
  • این بیماران علائم غیر معمول مانند اشتهای ضعیف ، از دست دادن اشتها ، افسردگی و ضعف را نشان می دهند.

علل پرکاری تیروئید در حیوانات :

عملکرد بیش از حد ندول های تیروئید (جایی که ندول های تیروئید هورمون های تیروئید اضافی را خارج از کنترل غده هیپوفیز تولید می کنند)

ترشح هورمونهای تیروئید T3 (تریودوتیرونین) یا T4 (تترایودوتیرونین) در نتیجه سرطان تیروئید ؛ سپس تومور با عملکرد طبیعی غده تیروئید تداخل می کند و باعث می شود غده تیروکسین بیشتری تولید کند

پاسخ به داروهای مورد استفاده برای کم کاری تیروئید ممکن است منجر به تولید بیش از حد تیروکسین شود

تشخیص پرکاری تیروئید در حیوانات : 

اغلب تشخیص اولیه می تواند بر اساس تپش قلب انجام شود که با پیشرفت آن بزرگ می شود. آزمایشات استاندارد شامل مشخصات خون شیمیایی ، شمارش کامل خون و آزمایش ادرار خواهد بود. غلظت بالای T4 در سرم خون شایع ترین یافته این پروفایل است که تشخیص پرکاری تیروئید را تأیید می کند. با این حال ، در برخی موارد ، سطح T4 ممکن است در محدوده طبیعی باشد و تشخیص پرکاری تیروئید را دشوارتر می کند. این امر به ویژه در مراحل اولیه این بیماری صادق است. اگر سگ شما علائم کم کاری تیروئید را نشان می دهد اما آزمایش خون قطعی نیست ، برای آزمایش خون بیشتر باید به دامپزشک خود مراجعه کنید.

دامپزشک شما ممکن است نیاز به انجام یک سری آزمایشات به صفر در تشخیص مطمئن داشته باشد. برای تشخیص پرکاری تیروئید و تعیین محل بافت غیرطبیعی تیروئید می توان از اسکنتیگرافی غده تیروئید (آزمایش تشخیصی که در آن تصویر دو بعدی از منبع تابش بدن با استفاده از رادیوایزوتوپ ها به دست می آید) استفاده کرد.
رادیوگرافی و اکوکاردیوگرافی قفسه سینه در ارزیابی شدت بیماری میوکارد مفید است و از اشعه ایکس قفسه سینه می توان برای تشخیص متاستاز ریوی استفاده کرد.

رفتار حیوان :

در صورت استفاده از داروهایی که مانع از تولید هورمون های تیروئید می شوند ، معمولاً مدیریت سرپایی کافی است. در مواردی که تیروئید در نتیجه داروهایی که برای کم کاری تیروئید تجویز می شود بیش از حد فعال است ، که بیشتر در سگها مشاهده می شود ، می توان دوز دارو را تنظیم کرد و علائم به طور کلی کاهش می یابد.
برداشتن غده تیروئید از طریق جراحی یا درمان با استفاده از یک نوع رادیواکتیو ید نیاز به درمان و نظارت بستری دارد. برداشتن غده تیروئید با جراحی بهتر است زمانی انجام شود که فقط یک غده تیروئید تحت تأثیر قرار گیرد ، زیرا برداشتن هر دو می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. عارضه دیگری که می تواند بعد از برداشتن غده تیروئید تحت عمل جراحی ایجاد شود ، فعالیت بیش از حد غده تیروئید باقی مانده است.

اگر پرکاری تیروئید مربوط به تومور تیروئید باشد ، گزینه جراحی بستگی به تهاجمی بودن تومور دارد. نزدیکی تومور به مری و شریان های اصلی می تواند جراحی را دشوار یا حتی غیرممکن کند ، اما در برخی موارد ممکن است قسمتی از تومور برداشته شود و سگ با رادیواکتیو درمان بیشتری درمان شود. پیش آگهی بستگی به میزان متاستاز تومور در بافتهای اطراف دارد.

استفاده از رادیو ید محدود به یک مرکز پزشکی محدود است ، زیرا درمان خود رادیواکتیو است. بسته به وضعیتی که در آن زندگی می کنید و دستورالعمل های موجود ، سگ شما باید چند روز تا چند هفته پس از درمان با داروهای رادیواکتیو در بیمارستان بستری شود تا مواد رادیواکتیو بیشتر بدن را قبل از سگ پاک کند. توسط اعضای خانواده اداره شود پس از بردن سگ به خانه هنوز باید اقدامات احتیاطی انجام شود تا خطر واکنش سمی به درمان رادیواکتیو کاهش یابد. دامپزشک شما اقدامات احتیاطی را به شما توصیه می کند.

هنگامی که علائم اصلی ناشی از سطح بیش از حد هورمونهای تیروئید در بدن برطرف شد ، تغییرات رژیم غذایی اغلب نیازی به اعمال شدید ندارند. با وجود این ، ممکن است اصلاح رژیم غذایی برای درمان یا کنترل عوارضی که در ارتباط با پرکاری تیروئید ایجاد می شود ، مانند آسیب کلیه ، ضروری باشد.

زندگی و مدیریت حیوان:

پس از شروع درمان ، دامپزشک شما باید هر سه تا سه هفته یکبار سگ خود را مجددا معاینه کند ، با یک شمارش کامل خون برای بررسی غلظت سرمی هورمون تیروئید T4. دوز داروها برای حفظ غلظت T4 در محدوده نرمال پایین تنظیم می شود.

اگر سگ شما تحت عمل جراحی ، به ویژه برداشتن غده تیروئید قرار گرفته است ، دامپزشک شما می خواهد از نزدیک بهبود فیزیکی سگ را مشاهده کند. ایجاد سطوح پایین کلسیم خون و/یا فلج جعبه صدا در دوره اولیه پس از عمل ، عوارضی هستند که در صورت بروز باید مراقبت و درمان شوند. پزشک شما در هفته اول پس از عمل و هر سه تا شش ماه پس از آن ، میزان هورمون های تیروئید را اندازه گیری می کند تا عود تیروئید در طول فعالیت را بررسی کند.

در مواردی که تومور تیروئید یافت می شود ، پیش آگهی بستگی به بدخیم یا خوش خیم بودن آن دارد. تومورهای بدخیم از این نوع اغلب به سرعت متاستاز به بافت ها و اندام های اطراف می دهند و درمان را دشوار و پیش آگهی را ضعیف می کند. تومورهای خوش خیم به طور کلی قابل مدیریت هستند .

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.