بیمارستان دامپزشکی درین

هپاتیت عفونی در سگ سانان (ICH)

هپاتیت عفونی در سگ سانان (ICH)

هپاتیت عفونی در سگ سانان (ICH)

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری هپاتیت عفونی در سگ سانان پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

هپاتیت در سگ سانان (ICH)

بیماری عفونی بسیار واگیر داری است که به وسیله عامل ویروسی ایجاد میشود.سگ های جوان زیر یک سالگی بیشتر درگیر این بیماری هستند.اما این بیماری می‌تواند سگ ها را در هر سنی مبتلا کند.

ین بیماری قابل سرایت به انسان ها نیست. هپاتیت را می توان با برنامه واکسیناسیون سالانه به خوبی کنترل کرد. برای پیشگیری از این بیماری واکسن مخصوص هپاتیت را که توام با واکسن دیستمپر است همزمان در ۶۸ هفتگی تزریق و پس از ۴ ۸ هفته مجددا تکرار می کنند برای حفظ ایمنی بدن سگ واکسیناسیون سالانه ضروری است.

دوره درمان این بیماری بین ۵ تا ۷ روز می باشد. در آغاز علائم بیماری مبهم و نامعلوم است. سگ هایی که موارد خفیف بیماری را نشان می دهند غذایشان را دست نخورده باقی می گذراند و برای چند روز دچار تب می‌شوند. ترشحات کم از بینی و تورم لوزه ها جز علائمی است که در حالت آرام بیماری دیده می‌شود.

هپاتیت عفونی سگ توسط یک DNA ویروس بدون غشا بنام آدنوویروس تیپ ۱ سگ سانان(CAV-1) ایجاد میشود و از نظر آنتی ژنی با CAV-2 که مهم ترین عامل ایجاد کننده تراکئوبرونشیت عفونی در سگ هاست.

آدنوویروس تیپ ۱(CAV-1) نسبت به حلال های لیپیدی مقاوم است و خارج از بدن میزبان برای هفته ها و ماه ها زنده میماند ولی نسبت به محلول۳-۱ % کلرید سدیم حساس است

عمده راه های انتقال این بیماری ورود ویروس از طریق ادرار،مدفوع و یا بزاق حیوان الوده به داخل دستگاه گوارش میزبان میباشد.

سگ های بهبود یافته ویروس را تا ۶ ماه میتوانند از طریق ادرار دفع کنند.عفونت های اولیه در کریپت های لوزه و پلاک پایر و طی ویرمی و عفونت سلول های اندوتلیال در بیشتر بافت ها رخ می‌دهد.

کبد،طحال،کلیه و ریه ها اعضای هدف اصلی هستند.

ضایعات مزمن کلیوی و کدورت قرنیه به صورت ابری به رنگ آبی از نتایج واکنش های ایمنی پس از بهبودی از فرم حاد یا تحت بالینی بیماری میباشد.

تخریب سلول های اندوتلیال در نتیجه خونریزی های paint brush در سروز معده،گره های لنفاوی،تیموس،پانکراس و بافت های زیر جلدی است دیده میشود.

دیواره مثانه ممکن است ادماتوز و ضخیم شده باشد،ادم در تیموس و کانون های سفید مایل به خاکستری در کورتکس کلیه نیز از دیگر ضایعات قابل توجه است.

علائم بیماری هپاتیت سگ ها ICH :

معمولا بروز ناگهانی بیماری و خونریزی از علائم اولیه این بیماری است. شواهد بالینی در تمام موارد برای تفریق ICH از دیستمپر کافی نیست اگرچه تغیرات عمده در کبد و مثانه بیشتر مشهود است.

تشخیص توسط جداسازی ویروس،ایمونوفلورسنس و انکلوژن بادیهای درون هسته ای در سلول های کبدی تایید می‌گردد.

  • ▪︎استفراغ در مراحل انتهایی
  • ▪︎اسهال که ممکن است خونی باشد
  • ▪︎درد در محوطه بطنی
  • ▪︎تحریک پذیری
  • ▪︎عدم تعادل و هماهنگی
  • ▪︎تشنج
  • ▪︎زردی در برخی موارد
  • ▪︎پِیل شدن لثه ها همرا با خونریزی موقتی

درمان هپاتیت سگ ها ICH :

انتقال خون در سگ هایی که به شدت بیمارند لازم است. به علاوه ۵ درصد دکستروز درسالین ایزوتونیک باید تجویز شود و ترجیحا IV تزریق گردد. در سگ هایی که زمان لخته شدن افزایش یافته تزریق سرم به صورت sc خطرناک است.

آنتی بیوتیک طیف گسترده باید مورد استفاده قرار گیرد چون که تتراسایکلین می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان در زمان رشد دندانی شود و از انرو نباید در توله سگ هایی که دندان های دائمی آنها تشکیل نشده است تجویز شود.

با وجود اینکه کدورت قرنیه (که ممکن است در ICH و یا تزریق واکسنCAV-1 همراه باشد) نیاز به درمان ندارد ولی پماد چشمی آتروپین برای کاهش درد اسپاسم اجسام مژگانی که در برخی موارد رخ می‌دهد الزامی است.

سگ هایی که چشم آنها آسیب دیده باید از نور شدید دور بمانند.

کورتیکواستروئیدهای سیستمیک هم برای درمان کدورت قرنیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تهیه و گردآوری توسط : الناز احمدی

 

هپاتیت عفونی در سگ سانان (ICH)

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.