بیمارستان دامپزشکی درین

نژاد شناسی گربه اسکاتیش

نژاد شناسی گربه اسکاتیش

نژاد شناسی گربه اسکاتیش Scottish Fold

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی نژاد شناسی گربه اسکاتیش پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

نژاد شناسی گربه اسکاتیش ( Scottish Fold )

اغلب، ایجاد یک نژاد گربه جدید به یک جهش ژنتیکی طبیعی بستگی دارد که به طور غیر منتظره در یک گربه غیر معمولی رخ می دهد. چنین موردی در مورد اسکاتلند فولد بود.

اعضای این نژاد امروزه همه می‌توانند میراث خود را به سوزی، گربه‌ای سفید با گوش‌های تا شده غیرمعمول ردیابی کنند.

جهش این نژاد جهش ژنی غالب است. این جهش بر ایجاد طبیعی غضروف‌ها در سراسر بدن حیوان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود گوش‌ها جمع شده و به سمت پایین و جلوی سَر، خم شوند که به نوعی به این گربه ظاهری یادآور ظاهر یک جغد می‌دهد.

بررسی تاریخچه :

اولین اسکاتیش فولد، یک گربه سفید به نام سوزی بود که در مزرعه‌ای در نزدیکی کوپار آنگوس در پرتشایر اسکاتلند در سال ۱۹۶۱ مشاهده شد.

گوش‌های سوزی دارای یک چین غیرمعمول در وسط آن‌ها بود و او را شبیه یک جغد می‌کرد.

وقتی سوزی بچه‌دار شد، دو تا از توله‌ها با گوش‌هایی خمیده متولد شدند.

یکی از آن توله‌ها توسط ویلیام راس، یک کشاورز علاقه‌مند به گربه خریداری شد. راس سپس این نژاد گربه را در انگلستان ثبت کرد.

نام اسکاتیش فولد در سال ۱۹۶۶ برای این نژاد از گربه انتخاب شد.

اولین نمونه در آمریکا

اسکاتلندی فولد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ به ایالات متحده وارد شد. در اواسط دهه ۱۹۷۰، آنها توسط اکثر انجمن های گربه در آمریکای شمالی به رسمیت شناخته شدند. آنها را می توان به موهای کوتاه آمریکایی و موهای کوتاه بریتانیایی تقسیم کرد.

ویژگی‌های جسمانی متمایز و نادر این نژاد، ان را به یکی از حیوانات خانگی بسیار پرطرفدار تبدیل کرد.

جثه و ویژگی ها

  • گربهٔ اسکاتیش، یک گربه با جثهٔ متوسط است و نرها معمولاً ۴ تا ۶ کیلوگرم و ماده‌ها ۲٫۷ تا ۴ کیلوگرم وزن دارند.
  • کل ساختار بدن فولدها، به‌ویژه سر و صورت، به‌طور کلی گِرد و چشم‌ها نیز بزرگ، گرد و دور از هم هستند.
  • بینی، کوتاه با یک انحنای ملایم و پاها، متوسط تا کوتاه و گردن، بسیار کوتاه است.

اسکاتیش‌ها می‌توانند موهای بلند یا کوتاه داشته باشند و تقریباً هر رنگ پوشش یا ترکیبی از رنگ‌ها از جمله سفید را داشته باشند.

موکوتاه‌ها دارای خزی ضخیم و نرم هستند و مو بلندها دارای خز بلندتر و فوق‌العاده متراکم در بالای ران، انگشتان پا، گوش‌ها و دم هستند.

  • اسکاتیش‌ها به خوابیدن به پشت معروف هستند.
  • آن‌ها معمولاً صداهای ملایمی دارند و مجموعه‌ای پیچیده از میو و غرغرهایی را که در نژادهای دیگر، کمتر یافت می‌شود، به نمایش می‌گذارند.
  • طول عمر اسکاتیش فولدها به‌طور معمول ۱۵ سال است.

نژاد شناسی گربه اسکاتیش

بیماری ها

گربه‌های این نژاد، مستعد بیماری کلیه پلی‌کیستیک (PKD) و کاردیومیوپاتی یا بیماری ماهیچه قلب هستند.آن‌ها همچنین مستعد بیماری‌های دژنراتیو مفصلی هستند که بیشتر بر دُم، مچ پاها و زانو تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش دامنه حرکتی می‌شود.

استیوکندرو دیسپلازی یک اختلال رشدی است که بر رشد غضروف و استخوان در سراسر بدن تأثیر می‌گذارد. این وضعیت باعث می‌شود که گوش در اسکاتیش‌ها، چین بخورد. طبق مطالعات انجام شده، همهٔ گربه‌های این نژاد، با شدت‌های مختلف، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

نحوی مراقبت

کت اسکاتلندی فولد را هر روز شانه بزنید تا موهای مرده از بین برود و چربی پوست پخش شود.

  • برای اطمینان از عدم ایجاد گره مو، ممکن است نیاز باشد چند بار در هفته مرتب شود.
  • برای جلوگیری از بیماری پریودنتال دندان ها را مسواک بزنید. بهداشت روزانه دندان بهترین است، اما مسواک زدن هفتگی بهتر از هیچ است.
  • ناخن ها را هر دو هفته یکبار کوتاه کنید. گوشه های چشم را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید تا ترشحات از بین برود.
  • برای هر چشم از یک قسمت جداگانه از پارچه استفاده کنید تا در معرض خطر انتشار عفونت نباشید.

گوش ها را هر هفته چک کنید، به خصوص اگر محکم تا شده باشند. اگر کثیف به نظر می رسند، آنها را با یک پنبه یا پارچه مرطوب نرم که با آب گرم مرطوب شده است پاک کنید.

  • از استفاده از سواب های پنبه ای که می تواند به داخل گوش آسیب برساند، خودداری کنید.
  • جعبه ادرار اسکاتلندی فولد را کاملا تمیز نگه دارید.
  • گربه ها در مورد بهداشت حمام بسیار خاص هستند و یک جعبه ادرار تمیز به تمیز نگه داشتن کت نیز کمک می کند.

نژاد شناسی گربه اسکاتیش

 

 

گردآورنده: گزارش توسط فهیمه پورحسین برای بیمارستان دامپزشکی درین تهیه شده است.

 

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.