بیمارستان دامپزشکی درین

نارسایی قلبی و کلیوی در گربه

نارسایی قلبی و کلیوی در گربه

نارسایی قلبی و کلیوی در گربه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان كيسي بوديم که به دليل احتمال وجود نارسایی قلبی و کلیوی در گربه به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. این گزارش توسط آقای امیر پورمحمدیان رودسری دانشجوی دکترای حرفه ای رشته دامپزشکی ترم ۱۰ دانشگاه آزاد شبستر برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:

  • نوع حیوان: گربه
  • نژاد: dsh
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۴/۳۰۰ کیلوگرم
  • سن: دو ماه
  • دما:-
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

سرپرست کیس از اینکه گربه اش بر خلاف حالت عادی، بی حال و کسل است گله دارد. کیس دچار بی اشتهایی ست و غذا نمی خورد. همچنین کیس در مراجعه قبلی دچار مسمومیت شده بود که به صورت سرپایی درمان شد ولی باید پس از درمان مسمومیت کنترل و چک آپ می شد.

معاینه و تاریخچه پزشکی حیوان:

کیس قبلا دچار مسمومیت شده بود. وزنش به ۴/۱۰۰ کیلوگرم رسیده بود که در حال حاضر به ۴/۳۰۰ کیلوگرم رسیده است.

چند بار سرم تراپی شده بنابراین ادرار زیاد می کند ولی دفع مدفوع یا استفراغ ندارد. هنگام سرم زدن سرحال است و کمی اشتها دارد اما بعد دوباره بی حال و کسل می شود.

دکتر دستور تهیه اکوکاردیوگرافی برای قلب و آزمایش خون برای آنزیم های کلیوی، کبدی و… را داده بودند.

ابتدا دکتر اعضای کیس را، مانند چشم، با معاینه دستی بررسی کردند. مخاطات حیوان مورد بررسی قرار گرفت و سپس با گوشی پزشکی صداهای قلبی و فضای شکمی را معاینه نمودند. با دماسنج دمای کیس گرفته شد و دمای ثبت شده ۳۷/۵ است که می تواند نشانه ای از بهتر شدن وضعیت گربه باشد. در آخر نتایج آزمایش های کیس مورد بررسی قرار گرفت.

تشخیص:

در اکوکاردیوگرافی مشخص گردید که کیس مبتلا به hcm یا بزرگ شدن بافت عضلانی متمرکز در دیواره تیغه بین بطنی و دیواره آزاد بطن چپ است.

در آزمایش خون، آنزیم های کبدی کاملا نرمال اند و مشکلی ندارند ولی آنزیم های کلیوی طبیعی نیستند و کیس دچار crf است. همچنین نسبت برخی آنزیم های کلیوی به هم در آزمایش خون غلط است که صحت آسیب کلیوی را تایید می کند.

رنگ مخاطات کیس بهتر شده است که نشانه ای دیگر از بهبود وضعیت کیس است.

نارسایی قلبی و کلیوی در گربه

درمان :

۱. اصلاح کمبود الکترولیت و املاح

۲. سرم حاوی قند، آمینواسید و ویتامین

۳. ویتامین تراپی

۴. قرص برای مشکل کلیوی

۵. قرص برای کنترل مشکل قلبی و تقویت عملکردی تا مراجعه بعد

۷. چک آپ مجدد برای کنترل نسبت های آنزیم های کلیوی

 

آشنایی بیشتر با هایپرتروفی کاردیومیوپاتی Hypertrophic Cardiomyopathy (HCM):

هایپرتروفی کاردیومیوپاتی یک بیماری اولیه مربوط به میوکارد یا لایه میانی عضله قلب است که با هایپرتروفی یا بزرگ شدن بافت عضلانی متمرکز در دیواره تیغه بین بطنی و دیواره آزاد بطن چپ مشخص می شود. این بیماری در سگ های نژاد پوینتر بیشتر رویت می شود.

هایپرتروفی کاردیومیوپاتی و هایپرتروفی انسدادی کاردیومیوپاتی، اشکال نادری از بیماری میوکارد در سگ سانان اند. با توجه به اتیولوژی و یافته های پاتولوژیکی، تفاوت های قابل توجهی بین فرم بیماری در سگ سانان با فرم بیماری که بیشتر در گربه ها و انسان ها مشاهده می شود، به نظر می رسد.

نارسایی قلبی و کلیوی در گربه

منبع :
Textbook of Veterinary Internal Medicine, 8th Edition by Stephen Ettinger, Edward Feldman and Etienne Cote

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.