بیمارستان دامپزشکی درین

مسمومیت با شکلات در سگ ها

مسمومیت با شکلات در سگ ها

مسمومیت با شکلات در سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی مشکل مسمومیت با شکلات در سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

مسمومیت با شکلات ( chocolate poisoning )

این مسمومیت در حقیقت مسمومیت با تئوبرومین است‌. از نظر ساختاری تئوبرومین، کافئین، تئوفیلین، آمینوفیلین یا تئین همه در گروه متیل گزانتین‌ها قرار می‌گیرند و این ترکیبات مدر و محرک CNS هستند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند. در سیستم تنفسی هم برونکودیلاتو ر( گشاد کننده مجاری تنفسی ) هستند و در تنگی نفس کاربرد دارند.

مسمومیت با شکلات در سگ‌ها خیلی شایع است چون به طعم آن خیلی علاقه دارند.

تئوبرومین در کاکائو، چای، قهوه، کوکاکولا وجود دارد و از گیاه تئوبروما کاکائو به‌دست می‌آید.

علائم بالینی مسمومیت با شکلات:

تهوع، استفراغ، اسهال، پلی‌اوری(افزایش ادرار)، تاکی کاردی(افزایش ضربان قلب)، آریتمی، بی‌قراری، اضطراب، سرگیجه، آتاکسی(عدم تعادل)، تشنج

تشخیص مسمومیت با شکلات در سگ ها:

با توجه به علائم بالینی و گرفتن تاریخچه می‌توان تشخیص داد.

درمان مسمومیت با شکلات در سگ ها:

این مشکل درمان اختصاصی ندارد. آلودگی‌زدایی دستگاه گوارش به منظور کاهش جذب سم باید انجام شود.

برای این کار از داروهای استفراغ آور ( مثل شربت ایپکا،زایلازین در گربه‌ها، آپومورفین در سگ‌ها ) یا شست‌ و شوی معده استفاده می‌شود.

همچنین از داروهای مسهل سریع‌الاثر مثل مسهل‌های اسمتیک یا نمکی و هیدروکسید منیزیم استفاده می‌شود.

در کنار آن درمان علامتی هم انجام می‌دهیم مثل سرم تراپی، کنترل سیستم قلبی عروقی و اصلاح فشار خون و آریتمی ، اصلاح اسید و باز و الکترولیت‌ها، و استفاده از دیازپام در صورت تشنج و تحریک‌پذیری بالا، به همراه کنترل دمای بدن

تهیه شده توسط رومینا شهیدی دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج

مسمومیت با شکلات در سگ ها

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.