بیمارستان دامپزشکی درین

سنگ بینی عروس هلندی

سنگ بینی عروس هلندی

سنگ بینی عروس هلندی

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان یک عروس هلندی بودیم که به علت مشاهده التهاب بینی و احتمال ابتلا به سنگ بینی عروس هلندی به بیمارستان درین آورده شده بود. در گزارش زیر شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

بخش پرندگان بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات خانگی كلينيك دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: پرنده
  • نژاد: عروس هلندی
  • جنسیت: چیکو: ماده و کوکو : نر
  • نام: کوکو و چیکو
  • وزن: کوکو : ۸۲ و چیکو :۸۳ گرم
  • سن: –
  • دما: –
  • وضعیت:
علت مراجعه:

چند وقتی است که در بینی کوکو یک تورم و التهابی وجود دارد که هنگامی که تنفس انجام می دهد انگار یک جسمی بالا و پایین روی بینی می رود

معاینه و تشخیص:

پزشک ابتدا به معاینات عمومی بالینی پرداختند و با نگاه دقیق تر کوکو بیان کردند که این التهاب و قرمزی بخاطر بیماری به نام سنگ بینی عروس هلندی یا Rhinolith است.

همچنین با معاینات بالینی پرنده ماده بیان کردند که پرنده ی ماده پر های مناسبی ندارد و مستهلک است

درمان:

پزشک توضیح دادند که فعلا شست و شوی بینی کافی است و لازم به خارج کردن سنگ بینی نیست.

جهت درمان استهلاک پرنده ماده نیز پزشک بیان کردند که علت آن استهلاک کبد است.

برای درمان آن از hepatocarnitol استفاده می شود که شربت است و برای این مورد باید ۱۰ قطره در ۵۰۰ سی سی آب حل شود و داده شود

سنگ بینی عروس هلندی

سنگ بینی پرنده یا Rhinolith :

رینولیت ها در اثر سفت شدن ترشحات مخاطی در حفرات بینی تشکیل می شوند. هر ذرهٔ کوچکی که همراه با هوا استنشاق می شود می تواند تبدیل به جسم خارجی در حفرات بینی شود. در اصل سنگ بینی یا Rhinolit پدیده رسوب مواد مخاطی است که جنس آن رسوبات آهکی است که معمولاً در اطراف عروق لخته شده خون و رسوب نمک های کلسیم و منیزیم تشکیل می شود. اجسام خارجی گاهاً وارد بینی می شوند اما بدلیل ساختار بینی و مژک های آن امکان ورود به انتهای حفره بینی را ندارند.اما در صورت ورود جسم خارجی و التهاب و خونریزی بینی گاهاً رسوب ترشحات مخاط بینی و سینوس حول جسم خارجی منجر به تشکیل سنگ بینی می شود.ین توده معمولاً با گذر زمان بزرگ و بزرگ تر شده و گاهاً تنفس فرد را از طریق حفره بینی دچار مشکل می کند.

علائم بالینی سنگ بینی پرنده :

در طوطی ها علائم اغلب به صورت ناگهانی به شکل ترشحات از بینی، احساس ناراحتی در ناحیه صورت و عطسه شروع می شوند.

پیشگیری از بروز سنگ بینی پرنده :

بهترين راه پيشگيري از اين عارضه رعايت و حذف علل گفته شده در بالا و انجام چكاپ منظم دوره اي و در صورت لزوم شستشوي كانال بيني توسط دكتر متخصص پرندگان و عدم تجمع ذرات خارجي در بيني است.

راه درمان سنگ بینی پرنده :

راه درمان قطعی تخلیه ی بینی برای خروج سنگ و رسوبات از آن است که باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

سنگ بینی عروس هلندی

 

 

 

 

گردآورنده: کارآموز محمد مهدی قنادها دانشجوی دکتری حرفه دامپزشکی دانشگاه علوم تحقیقات

نگهداری از حیوانات خانگی

از زمانهای قدیم حیوانات خانگی بعنوان همدم و همراه انسانها بوده اند و از جمله فعالیتهای لذت بخش و مفرح سرگرمی و بازی و همدمی با این موجودات بوده و البته نگهداری از حیوانات مسائل و مشکلات خود را دارد ضمن آنکه نگهداری از حیوانات خانگی رسیدگی و مسئولیت پذیری به همراه رعایت نکات بهداشتی و درمانی را طلب مبکند مراجعه بصورت برنامه ریزی شده و مرتب به درمانگاه دامپزشکی ویا بیمارستان دامپزشکی و یا کلینیک دامپزشکی جهت کنترل وضعیت حیوان خانگی از لازمه های نگهداری حیوانات در خانه می باشد

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۸ الی ۲۱ ( ۶ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

1 دیدگاه

  1. پوریا گفت:

    عروس هلندی من برای اولین بار از قفس بیرون آوردمش ور پرواز کرد.و به دیوار خورد ور واسط بینیش یک زره خونی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.