بیمارستان دامپزشکی درین

خس خس کردن سینه و مشکلات تنفسی سگ

خس خس کردن سینه و مشکلات تنفسی سگ

بیمارستان دامپزشکی درین حسب وظیفه مراکز درمانی و بعنوان یک بیمارستان حیوانات ، که متشکل از انواع کلینیک دامپزشکی و پت شاپ همراه با متخصصین و کادر کار آزموده ، مخصوص حیوانات خانگی و اصلاح و شستشو حیوانات ، درمان پرندگان و درمان حیوانات خاص و اگزوتیک فعالیت می نماید در بحران ویروس کرونا بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی و همراه شما می باشد.

بیمارستان دامپزشکی درین با امکان تشخیص و درمان بیماری حیوانات خانگی وامکان بستری حیوان همچنین فراهم بودن فضای پانسیون حیوان و آمادگی انجام خدمات درمان حیوانات خانگی در انواع کلینیک دامپزشکی تخصصی مستقر در بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین مانند کلینیک پرندگان ، کلینیک اگزوتیک ، کلینیک داخلی ، کلینیک جراحی، کلینیک دندانپزشکی حیوانات ، کلینیک چشم حیوانات ، کلینیک سرطان و بیماری های خاص و سایر امکانات به همراه کادر متخصص موجب گردیده این مرکز بعنوان یکی از بزرگترین ومجهزترین مراکز درمان حیوانات خانگی در میان علاقمندان و دوستداران حیوانات مطرح و زبانزد گردد.

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: اشپیتز پامر
  • جنسیت: نر
  • نام: لویی
  • وزن: _
  • سن: _
علت مراجعه:

طبق اظهارات صاحب کیس قفسه سینه سگ خس خس می کند و مشکلات تنفسی دارد.

معاینه:

دکتر تشخیص داد که سگ آسم دارد.

آسم Asthma (برگرفته شده از واژه یونانی ἅσθμα به معنی «آسما» یا «نفس نفس زدن») یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن عبارتند از علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش است.

نشانه‌های رایج آن عبارتند از خس خس، سرفه و تنگی نفس که به علائم سه‌گانه آسم معروف است.

در سگ ها دو نوع آسم دیده می شود:

آسم ناشی از آلرژی ( که اغلب همانند آسم در انسان ارثی است) و دیگری آسم قلبی که به مراتب متداول تر از آسم آلرژی می باشد.که در گونه مراجعه کننده آسم ناشی از آلرژی مشهود بود.

این بیماری حالت ارثی داشته و سگ با یک حساسیت شدید نسبت به مواد ویژه ای مانند: مو، گرد و غبار و یا گرده ی گیاهان آلرژی پیدا می گیرد.

در این هنگام حیوان بارها به حملات سرفه و تنگی نفس دچار می گردد.

گوش فرا دادن به ریه ها صدای غیر طبیعی (رال) نشان می دهد. آنچه رخ می دهد این است که حملات فراوان سرفه باعث می شود که دیواره ی  فضاهای کوچک تنفسی پاره شوند، تا اینکه سرانجام کیسه های بزرگ هوایی در ریه ها ایجاد می گردد و ورود هوا به این کیسه ها و خروج هوا از آن ها باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی در رال مبتلا به آسم می گردد.
بدیهی است هرچه تعداد حملات بیشتر باشد، آسیب بیشتری به ریه ها وارد می شود.

علائم رفتاری در سگ هنگام درگیری تنفسی:

  • عطسه
  • سرفه
  • افزایش تعداد و سطحی شدن تنفس( تاکی پنه)
  • سختی و تنگی نفس (دیس پنه)
  • له له زدن بیش از حد
  • تنفس با دهان باز نه مثل حالت له له زدن
  • کشیدن گردن و سر به سمت جلو به‌هنگام تنفس
  • باز کردن آرنج به سمت خارج از بدن به هنگام تنفس
  • در هنگام تنفس سوراخ‌های بینی بیش از حد باز می شوند
  • افزایش حرکات قفسی سینه و شکم هنگام تنفس

البته کیس مراجعه کننده علایم خفیفی داشتند که میتواند در ارتباط با آلرژی هایی مانند: دانه ی گرده ی گیاهان،برخی از عطرها،مواد غذایی و شوینده باشد.

درمان:

علاوه بر تشخیص اولیه ی دکتر حبیبیان ،طبق تجویز خود آقای دکتر رادیولوژی از دستگاه تنفسی برای اطمینان در تشخیص اولیه صورت گرفت.

از جمله داروهایی که تجویز شد کوآموکسی کلاو ( هر ۱۲ ساعت سی سی تا یک هفته)،فلوتیکازون و سالبوتامول بود( هر ۱۲ ساعت دو پاف تا سه روز، و بعد از آن در صورت دیدن علائم نه به صورت دائم می‌توان برای درمان استفاده کرد).

فلوتیکازون به دلیل اثرات کاهش التهاب کورتیکواستروئیدها در آسمو رینیت آلرژیک به کار می‌رود.

سالبوتامول که جزء داروهای گشادکننده مجاری هوایی می باشد. کاربرد اصلی این دارو در پیشگیری و درمان تنگی نفس در بیماران مبتلا به آسم می باشد. علاوه بر این سالبوتامول در بیماران دچار آسم ورزشی، برونشیت مزمن، آمفیزم و سایر بیماری هایی که موجب اشکال در تنفس می شوند، نیز استفاده می شود. اصولا سالبوتامول با شل کردن عضلات جدار مجاری هوایی و در نتیجه باز کردن آنها باعث تسهیل تنفس می گردد. سالبوتامول به شکل اسپری، شربت، محلول استنشاقی، قرص و تزریق تولید می شود.


گزارش از کار آموز دپارتمان داخلی کلینیک دامپزشکی بخش کلینیک اگزوتیک وپرندگان و درمان حیوانات خانگی در بیمارستان دامپزشکی درین

7 دیدگاه

  1. یگانه گفت:

    سلام جناب دکتر .بنده سه تا سگ شیتزو تریر دارم یکیشون بعدعید تنفسی مشکل پیدا کردم بردم دکتر شربت سفیکسیم وازیترومابسین ویه قرص داذن بعد از ۱۰روزبردم گفتن مشکلش حل شده .۱۰روزپیش دوباره همونطور شد وبه حالتی که دهان بازهرازگاهی که فعالیت داره نفس میکشه ونفس عمیق میکشه. گردنش میلرزونه مجدد بعد ازاموکسی سیلین که خورد بردمش گفتن اگه خوب نشده ببرید تهران عکس وازمایش بده البته کم غذاهم شده .به نظرشما چکارکنم

  2. فرید گفت:

    سلام وقت بخیر آقای دکتر من سگم وقتی تحرکش میره بالا نمی تونه راحت با بینیش نفس بکشه و انگار یه چیز تو بینیش هست وشبها که میاد کنار من با بینی نفس میکشه خس خس میکنه البته دکتر بردمش میگه حساسیت داره ولی دارو به سگم نداده شما اگه بتونید راهنمایم کنید ممنون میشم و هزینه هم پرداخت میکنم

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام و وقت بخیر
      متاسفانه امکان راهنمایی اینترنتی وجود ندارد و باید حتما حیوان بصورت حضوری ویزیت شود. درصورت امکان به بیمارستان درین یا سایر مراکز معتبر مراجعه نمایید.

  3. سوگل دولتشاهی گفت:

    سلام من امروز با صدای خس خس سگم بیدار شدم
    هیچکدوم از علائم و نداره فقط انگار که یه چیزی تو گلوس باشه هی سرفه های ریز پشت سر هم‌میکردمثل خروپف البته تموم شد
    ولی میخوام ببینم نگران باشم یا میتونه یه مشکل ساده تنفسی باشه
    چون خیلی شیطونه

  4. محسن گفت:

    لطفا لطفا سگم انگاری میخواد بمیره و خیلی مشکل داره لطفا کسی راه حل تنفس را دارد به این شماره زنگ بزنه ترو خدا ۰۹۰۵۹۵۷۹۶۲۴

  5. Sara گفت:

    میشه این داروهارو واسش بگیرم. علائمشو داره

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام و وقت بخیر
      لطفا از خوددرمانی حیوانات پرهیز نموده و جهت تشخیص دقیق تر به مرکز درمانی معتبر یا دامپزشک مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.