بیمارستان دامپزشکی درین

تورم بیضه ها و بلوغ همستر

تورم بیضه ها و بلوغ همستر

تورم بیضه ها و بلوغ همستر

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان همستری بودیم که برای تورم بیضه ها و بلوغ همستر به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط کار آموز رشته دامپزشکی آیدا جهان آرای دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی در بخش کلینک اگزوتیک و حیوانات خاص در بیمارستان دامپزشکی درین، همراه با عکس از مراحل مختلف تهیه شده و تقدیم حضور می گردد :

بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص كلينيک دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: همستر
  • نژاد: –
  • جنسیت: نر
  • نام: –
  • وزن: –
  • سن: ۲ سال
  • دما:-
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

صاحب کیس احساس کرده بود که حیوان دچار تورم بیضه‌ها شده و نگران شده بود و به همین دلیل مراجعه کرده بودن.

معاینه و تشخیص :

بعد از معاینه توسط دکتر مشخص شد که همستر به بلوغ جنسی رسید و تورم بیضه‌ها در واقع نشان دهنده‌ی آمادگی حیوان برای جفتگیری است و موضوع مهمی نیست‌.

همچنین صاحب کیس راجع به تغذیه‌ی حیوان سوال کردند که دکتر فرمودن همستر‌ها تقریباً همه‌چیز میخورند مثل : لوبیا، عدس، گردو، موز، هویج، بروکلی، پسته، جعفری، ریحون و از غذای آماده مخصوص همسترها هم می توان استفاده‌ کرد‌‌.

چند نکته راجع به همسترها:

بارداری همسترها دو هفته طول می کشد و در هر بارداری بین پنج الی هجده بچه زاده می‌شود.

همستر کوتاه ترین دوران بارداری در میان پستانداران را دارد.

همسترها همه‌چیز خوارند و در انتخاب غذا سختگیر نیستند اما باید توجه شود که جیره‌ی غذایی آن‌ها باید شامل پروتئین، چربی‌ها، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای آن‌ها باشد.

متداول ترین نژاد های همستر شامل syrian hamster و dwarf hamster است.

میانگین طول عمر همستر ها:

Syrian hamster: 1/5 – 3 years

Dwarf hamster : 1/5 – 2 years

همسترها فاقد غدد عرقی هستند و قادر به panting هم نیستند در نتیجه نسبت به تنش های حرارتی به شدت حساس‌اند.

بنابراین در روزهای تابستان باید در محیطی خنک نگهداری شوند.

به diarrhea در همسترها اصطلاحاً wet tail گفته می شود. که باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد چون می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت سبب مرگ شود.

 

 

 

 

 

نگهداری از حیوانات خانگی

انسان امروز و محدودیتهایش در کنار حس علاقه و نیاز های عاطفی وپرورش حس مسئولیت پذیری و حفاظتی ، بستر نگهداری از حیوانات خانگی یا PET را برای خود فراهم نموده ، حیواناتی که بالقوه برای شخص نگهدارنده و سایر اطرافیان و خانواده او خطر و تهدیدی نداشته باشند و البته آنچه باید مورد توجه ودقت قرار گیرد فضا و امکاناتی است که باید فراهم گردد تا حیوان بتواند در محیط کوچک خانه نیازهای فیزیولوژیک مانند جفتگیری ، همسرگزینی ، زایمان و پرورش فرزند را براحتی انجام دهد ، تا بتوانند سودمندی های عاطفی و فیزیکی را برای نگهدارنده و اطرافیان خود ایجاد نمایند.

حیوانات خانگی را در دو گروه حیوانات عادی و معمول مانند سگ و گربه و انواع پرنده و ماهی و … و دسته دوم را بعنوان حیوان خانگی غیر معمول و یا اگزوتیک ( EXOTIC) مانند خرگوشها، همستر و موشها و میمون و جوجه تیغی و … میتوان دسته بندی و تقسیم کرد و البته در کنار آنها دسته سومی هم هستند که بعنوان حیوان خانگی نبوده و هر آن امکان بیداری غرایز ذاتی و فیزولوژیک وحشی آنها بروز کرده و تعهدیدی برای نگهدارنده و اطرافیان باشند مانند انواع شیر و ببر و پلنگ و تمساح و انواع خزنده و مار و … که هرچند از بدو تولد و کودکی در محیط خانه رشد یافته باشند باز هم به دلایل مذکور خطرناک هستند

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد ( ۲۴ ساعته ) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

3 دیدگاه

  1. ابوالفضل گفت:

    سلام همستر من بیضه خاش قرمز رنگ شده و مقعد هم فکر کنم بزرگ شده مشکلش چیه ؟
    خطرناک هست

  2. ثمین گفت:

    اگر از بیضه های همسترم خون بیاد مشکلش چیه؟

  3. زینب گفت:

    سلام همستر من نره و چندروز بود بیضه هاش ورم کرده بود ولی الان دیگه کلا نیست انگار ک اون قسمت جدا شده
    خطرناکه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.