بیمارستان دامپزشکی درین

بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ ها

بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز در سگ ها (Canine Ehrlichiosis and Anaplasmosis)

ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ در سراسر جهان از طریق کنه منتقل می شود.
بیماریهای ناشی از گونه های Ehrlichia و Anaplasma ، موجودات ریکتسیال هستند که تک هسته ای ، گرانولوسیتی ، یا سلولهای ترومبوسیتیک از ویژگی آن ها است

*شایع ترین عامل ایجاد کننده

عوامل آن Ehrlichia canis و Anaplasma phagocytophilum هستند ، اما سایر گونه های Ehrlichia و Anaplasma نیز می توانند تولید کننده بیماری باشند. عفونت های بالینی و زیر بالینی در سگ ها شایع هستند.

*علایم بیماری

تب ، افسردگی ،بی حالی ، کاهش وزن خفیف و بی اشتهایی، خونریزی که معمولاً توسط پتشی های پوستی ، اکیموزها یا هر دو آشکار می شود.

دیاتز ، مانند اپیستاکسی ، ممکن است رخ دهد. علائم دیگر ممکن است شامل لنفادنومگالی ، اسپلنومگالی ، هپاتومگالی و به ندرت ، یووئیت قدامی یا خلفی ، پلی میوزیت ، پلی آرتریت و علائم سیستم عصبی مرکزی (به عنوان مثال ، تشنج ، آتاکسی ، نقایص دهلیزی ، اختلال عملکرد مخچه).

*روش تشخیص

۱٫ هموگرام: نورموکرومیک ، نورموسیتیک غیر ترمیمی، کم خونی ، ترومبوسیتوپنی یا لکوپنی شایع است.

۲٫ محل مراقبت یا آزمایشگاه مرجع ایمونوفلورسنت غیر مستقیم ،آزمایش آنتی بادی یا ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم

۳٫ سنجش (ELISA): تشخیص سرم آنتی ارلیشیا و ضد آنتی بادی های آناپلاسما اگر نتایج آزمایش اولیه منفی باشد ، یاید ۲ تا ۳ هفته بعد آزمایش را تکرار کنید زیرا نتایج منفی کاذب می تواند در سگهای بیمار حاد رخ دهد. به همین ترتیب ، نتایج مثبت کاذب (بیشتر نشان دهنده قرار گرفتن در معرض نسبت به عفونت) ، به ویژه در سگهای سالم در مناطق بومی
۴٫ تکنیک PCR (خون ، آسپیرات مغز استخوان ، طحال)، آسپیرات: تشخیص آنتی ژن ارلیشیا و آناپلاسما.

*درمان

۱٫ مراقبت های حمایتی (به عنوان مثال ، مایعات ، انتقال خون) باید انجام شود در صورت نیاز ارائه می شود.

۲٫ درمان انتخابی داکسی سایکلین ۱۰ میلی گرم/کیلوگرم PO q 12 است تا ۲۴ ساعت به مدت ۲۸ روز

۳٫ درمانهای جایگزین شامل موارد زیر است:

■ مینوسیکلین ۱۰ میلی گرم/کیلوگرم PO q 12 ساعت

■ تتراسایکلین ۲۲ میلی گرم/کیلوگرم PO q 8 ساعت به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز

کلرامفنیکل (یعنی برای توله سگهای کمتر از ۶ ماه)

۲۵ تا ۵۰ میلی گرم/کیلوگرم PO ، SC ، یا IV q 8 ساعت به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز

id Imidocarb dipropionate 5 میلی گرم IM دو بار ، ۲ تا ۳

فاصله بین هفته ها ممکن است موفقیت متغیری داشته باشد

 

بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ ها

بیماری ارلیشیوز و آناپلاسموز سگ ها

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.