بیمارستان دامپزشکی درین

بیرون زدگی زائده گوشه چشم سگ

بیرون زدگی زائده گوشه چشم سگ

بیرون زدگی زائده گوشه چشم سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت بیرون زدگی زائده گوشه چشم سگ به بیمارستان درین آورده شده بود.

از زمان های قدیم حیوانات خانگی بعنوان همدم و همراه انسانها بوده اند و از جمله فعالیت های لذت بخش و مفرح سرگرمی و بازی و همدمی با این موجودات بوده و البته نگهداری از حیوانات مسائل و مشکلات خود را دارد ضمن آنکه نگهداری از حیوانات خانگی رسیدگی و مسئولیت پذیری به همراه رعایت نکات بهداشتی و درمانی را طلب می کند. مراجعه بصورت برنامه ریزی شده و مرتب به درمانگاه دامپزشکی و یا بیمارستان دامپزشکی و یا کلینیک دامپزشکی جهت کنترل وضعیت حیوان خانگی از لازمه های نگهداری حیوانات در خانه می باشد.

اگر چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین ، همه روزه از ساعت ۶ تا ۲۱ شب را دارد.

در گزارش زیر که توسط نسترن ناصحی دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج. که دوره کار آموزی خود را در بیمارستان دامپزشکی درین سپری میکند ، در مورد بیمار با مشحصات زیر تهیه و ارسال گردیده که با همدیگر می خوانیم :

بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات خانگی كلينيك دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: شیتزو
  • جنسیت: –
  • نام: ریتا
  • وزن: ۷.۵کیلوگرم
  • سن: ۳سال
  • دما: –
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

ریتا با بیرون زدگی زائده ای در گوشه داخلی چشم به بیمارستان دامپزشکی مراجعه نمود. در معاینه چشم مشخص شد که ریتا دچار عارضه ی پرولاپس غده پلک سوم یا اصطلاحاً cherry eye شده است. این عارضه بیشتر در سگ ها و توله های کمتر از یکسال دیده می شود. عمده ترین عامل بروز آن شل شدن بافت همبند ناحیه اطراف غده پلک سوم می باشد. فاکتور های ژنتیکی نیز می توانند در بروز این عارضه دخیل باشند.

معاینه :

تنها درمان قطعی این عارضه جراحی می باشد که به دو طریق برداشت کامل غده پلک سوم یا جا زدن غده پلک سوم به روش pocket صورت می گیرد. از آنجایی که ترشحات غده پلک سوم ۳۰٪ در تولید اشک نقش دارد و متعاقب برداشتن غده پلک سوم خشکی قرنیه و ملتحمه چشم (keratoconjuctivitis sicca) رخ می دهد پس ترجیحاً غده ی پلک سوم به روش pocket جا زده می شود. البته ممکن است تا ۳-۴ مرتبه ی دیگر غده ی پلک سوم پس از جراحی بیرون بزند، اما ۸۰٪ شانس موفقیت دارد. نکته ی حائز اهمیت در این جراحی مخفی کردن گره نخ بخیه است بطوریکه با سطح قرنیه تماس نداشته باشد و باعث تخریش قرنیه نشود.

 

درمان و دارو :

بعد از اتمام جراحی قطره ی کلرامفنیکل در چشم مبتلا استفاده شد.

همچنین برای بعد از جراحی قطره ی کلرامفنیکل هر ۸ساعت ۱ قطره در چشم و

انروفلوکساسین ۵٪ بصورت تزریق داخل عضلانی هر ۲۴ ساعت ۰.۲ سی‌سی تا ۳ روز تجویز شد.

جراح: آقای دکتر ایرانی نژاد

 

خدمات کلینیکی خاص

همچنین چنانچه تمایل و علاقه به نگهداری از حیوانات اگزوتیک ( حیوانات خاص ) مانند خزندگان ؛ جوندگان و انواع مختلف آنها را دارید شما می توانید برای چکاپ و برسی وضعیت حیوان و نحوه نگهداری و دریافت خدمات مشاوره ای بصورت مرتب و دوره ای حیوان خود را به کلینیک اگزوتیک و حیوانات خاص بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین آورده و توسط دامپزشکان متخصص در زمینه حیوانات خاص و اگزوتیک مورد معاینه قرار دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.