بیمارستان دامپزشکی درین

ایست قلبی -تنفسی در گربه

ایست قلبی -تنفسی در گربه

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان گربه ای بودیم که با احتمال ایست قلبی -تنفسی در گربه به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود.اين گزارش توسط بنیامین شیخ‌فتحعلی، دانشجوی ترم۱۱ دکتری دامپزشکی دانشگاه شبستر برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه‌مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 
مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: گربه
  • نژاد: DSH
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان :_
  • وزن: ۷۰۰ گرم
  • سن: کمتر از ۴ماه
  • دما: –
علت مراجعه:

همراه حیوان او را هر روز در حال بازی و زندگی طبیعی در خیابان نزدیک منزل خود مشاهده می‌کرد اما دیروز متوجه عدم تعادل حيوان شده و امروز او را در حالتی تقریبا بي هوش در خيابان يافت.

معاینه : 

در معاینات، علاوه بر حالت lateral recumbency ، کم‌رنگی مخاطات، دمای بسیار پایین(۳۲/۳°c) و ضربان ضعیف قلبی ملاحظه شد.

زخم تیپیک کلسی ویروسی روی زبان نیز دیده شد که در حال حاضر در درجه نخست اهمیت نمی‌باشد.

با معاینات عصبی حیوان،وضعیت هوشیاری گربه  بحرانی گزارش شده و پروگنوز خوبی متصور نیست.

همچنین حیوان به دلیل صدای غیرطبیعی تنفسی و فرم نامناسب تنفسی، به بخش رادیولوژی(به کمک اکسیژن) ارجاع شد.

نتیجه رادیوگرافی و تشخیص: 

در تصویر رادیولوژی، علاوه بر مشکل قلبی، حالت و رادیولوسنسی غیرطبیعی ریه مشاهده و گزارش گشت.

با توجه به علائم بالینی و گزارش رادیولوژی، بیماری اولیه وی قلبی بوده و مشکل قلبی با عامل عفونی تشدید شده، بر دستگاه تنفس تاثیر گذاشته و حیوان را به حالت کماتوز کشانده است.

با توجه به وخامت اوضاع حیوان و سطح پایین هوشیاری ، درمان‌ها شامل سرم‌تراپی، داروهای تقویتی، داروی مدرن(جهت بهبود وضعیت تنفسی و کشیدن مایعات از شش‌ها)،اکسیژن‌تراپی و داروهای قلبی، موثر نبوده و موفقیتی در جهت تثبیت حال حیوان حاصل نشد و با ایست قلبی تنفسی،در نهايت حیوان جان داد.

احیای این کیس نیز به دلیل شرایط نامساعد عمومی ناموفق بوده و ثبات نیافتن وضعیت عمومی اجازه‌ی بررسی دقیق مشکل قلبی به وسیله اکوکاردیوگرافی را نداده و عامل اولیه ناشناخته باقی ماند.

 

درباره cardiopulmonary arrest:

ایست جریان خون و تهویه ریوی به دلیل از بین رفتن هماهنگ عملکرد ریوی و قلبی که در همه‌ی سنین، نژادها و جنس‌های سگ و گربه ممکن است حادث شود، ایست قلبی تنفسی خوانده می‌شود.

عدم تحریک پذیری، نبود هوشیاری، گشاد شدگی مردمک، تقلای تنفسی دردناک یا عدم تنفس، عدم وجود پالس‌های محیطی و عدم وجود صداهای قلبی قابل سمع علائم آن شناخته می‌شوند.

دلایل آن شامل انواع هایپوکسی‌ها، انواع شوک‌ها، بیهوشی‌ها، آسیب‌های CNS، عدم تعادل اسید و باز و عوامل عفونی بوده و ریسک فاکتورها شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، تروما، سپتیسمی و اندوتوکسمی می‌باشد.

در زمان بروز این رخداد اگر حیوان در مراکز دامپزشکی نباشد و دسترسی به امکانات اورژانس نداشته باشیم، عملا شانسی برای بازگشت نخواهیم داشت.

منبع:Manual of Canine and Feline Cardiology, 5th ed. 2016 pp. 153–۱۸۰

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات
  2. داروخانه دامپزشکی
  3. آزمایشگاه حیوانات
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند:

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.