بیمارستان دامپزشکی درین

انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها

انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها

انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

هنگامی که یک گربه را به عنوان حیوان خانگی جدید خود را به خانه می آورید، مسئولیت رسیدگی به سلامتی حیوان و هرگونه مشکلی که ممکن است با آن مواجه شود، بر عهده شماست. اما فقط به این دلیل که ممکن است گربه شما بیمار شود، به این معنی نیست که همیشه انتظار داشته باشید گربه‌تان دچار مشکلات سلامتی و بیماری مداوم شود.

در این مقاله ما به معرفی مواردی می پردازیم که از طریق آنها ممکن است بیماری های خود ایمنی گربه‌تان را تشخیص دهید. با این حال، اطلاعاتی که ما ارائه می کنیم به هیچ وجه جایگزین راهنمایی و معاینه دامپزشکی نیست. اگر مشکوک به یک مشکل خودایمنی هستید یا فقط احساس می کنید مشکلی وجود ندارد، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

۳ نوع بیماری خود ایمنی در گربه ها

بیماری خودایمنی مشکلی است که باعث می شود بدن گربه شما به سلول های سالم خودش حمله کند. این بیماری می تواند تقریباً هر جنبه ای از بدن را تحت تأثیر قرار دهد و با علائم مختلفی ظاهر می شود و نیاز به درمان های خاصی دارد.

۱- بیماری خود ایمنی عضلانی اسکلتی

بیماری های خودایمنی اسکلتی عضلانی، به عضلات، مفاصل و تاندون ها حمله می کنند.

انواع بیماری های خود ایمنی اسکلتی عضلانی که در گربه ها دیده می شود :
  • پلی آرتریت با واسطه ایمنی
  • روماتیسم مفصلی

علائم: بی حالی، لنگش پا، درد عضلانی، تحلیل رفتن بافت نرم در مفاصل

علل: در حالی که برای این بیماری علل خاصی به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالا با عوامل ژنتیکی یا محیطی مرتبط است.

درمان: از آنجایی که این نوع بیماری خودایمنی باعث درد شدید مفاصل می شود، اطمینان از راحتی گربه در خانه بسیار مهم است. اگر کلیه‌هایشان تحت تأثیر قرار گرفت، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی آنها را تغییر دهید. به علاوه، مکمل‌هایی مانند گلوکزامین برای حمایت از مفاصل به آنها بدهید.

بهبودی: در حالی که بیماری خودایمنی اسکلتی عضلانی در گربه ها غیر قابل درمان است، درمان مناسب می تواند علائم را به حداقل برساند و به گربه شما زندگی با کیفیتی بدهد.

۲- بیماری خود ایمنی برون ریز (پوست)

بیماری های خودایمنی برون ریز، پوست را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر گربه شما علامت این بیماری را داشته باشد، دامپزشک شما احتمالاً بیوپسی از ناحیه آسیب دیده را برای بررسی بیشتر انجام می دهد.

انواع بیماری های خود ایمنی پوستی که در گربه ها دیده می شود:
  • مجتمع پمفیگوس
  • پمفیگوئید تاولی
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • لوپوس اریتماتوز دیسکوئید

علائم: تحریک پوست، جوش، زخم، تب

علل: در حالی که علل خاص به طور کامل شناخته نشده است، احتمالا با عوامل ژنتیکی یا محیطی مرتبط است.

درمان: سرکوب سیستم ایمنی درمان احتمالی یک بیماری خودایمنی پوستی در گربه است. دامپزشک شما یک برنامه درمانی را انتخاب می کند که برای گربه شما بهترین کار را دارد.

بهبودی: در حالی که اگر درمان نشود ممکن است تهدید کننده زندگی باشد، بیماری های خودایمنی برون ریز را می توان مدیریت کرد. این بیماری ها به ندرت قابل درمان هستند. آنها نیاز به نظارت مداوم، آزمایش های تشخیصی و درمان خاص دارند.

انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها

 

۳- بیماری خود ایمنی کلیوی

بیماری خودایمنی کلیوی به طور مستقیم بر کلیه های گربه شما تأثیر می گذارد. برای تشخیص این بیماری، گربه شما نیاز به بیوپسی کلیه دارد. با این حال، گاهی اوقات یک نمونه ادرار برای تشخیص کافی است.

انواع بیماری های خود ایمنی کلیه در گربه ها:
بیماری کلیوی ناشی از لوپوس اریتماتوز یا لوپوس دیسکوئید

علائم: وجود خون در ادرار، کاهش وزن، کاهش توده عضلانی، آسیت، تورم

علل: لوپوس اریتماتوز یا لوپوس دیسکوئید

درمان: درمان به علت اصلی مشکل بستگی دارد، اما اغلب، سرکوب سیستم ایمنی، مکمل‌ها و تغییرات رژیم غذایی انجام می شود.

بهبودی: پیش آگهی بیماری از موردی به مورد دیگر متفاوت است، زیرا به مسائل اساسی بستگی دارد. در حالی که گربه شما نیاز به نظارت مداوم دارد، اما باید به راحتی زندگی کند و امکان درمان مناسب را فراهم کند

زندگی با بیماری های خود ایمنی در گربه ها :

در بیشتر مواقع، مراقبت از گربه مبتلا به بیماری خودایمنی آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. البته همیشه نیاز به یکسری تنظیمات وجود دارد و درمان بسته به موضوع متفاوت خواهد بود.

بیماری خودایمنی می تواند بر رژیم غذایی و سبک زندگی گربه تأثیر بگذارد. بنابراین ممکن است در ابتدا مجبور شوید تغییرات زیادی ایجاد کنید. بسته به هزینه ای که برای مکمل ها، وعده های غذایی، داروها و موارد دیگر می پردازید، باید حواستان به تنظیم بودجه موردنیاز باشد. اگر مجبورید که برای سلامتی گربه خود هزینه های مستمر انجام دهید، حتما این مورد را با دامپزشک خود مطرح نمایید تا در صورت لزوم داروهای ارزان قیمت تری را به شما پیشنهاد دهد.

انواع بیماری خود ایمنی در گربه ها

نتیجه :

فهمیدن اینکه گربه شما یک بیماری خودایمنی دارد، قطعاً مسیر همه چیز را تغییر خواهد داد. اما لزومی ندارد که این یک عامل استرس زا باشد، زیرا بسته به مورد منحصر به فرد گربه خود، می توانید تشخیص و درمان موثری داشته باشید.

اگر شک دارید که گربه شما یک بیماری خودایمنی دارد، حتما به یک دامپزشک متخصص مراجعه نمایید.

منبع:

این مطلب برگرفته از مقاله Autoimmune Diseases in Cats می باشد.

گردآورنده:

این گزارش توسط مهسا عبدالهی دانشجوی ترم ۸ دانشگاه علوم و تحقیقات برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین به صورت انحصاری گردآوری شده است.


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

هرگز نباید فراموش کرد ، بیمارستانهای دامپزشکی حیوانات خانگی , و مراکز دامپزشکی در تهران بعنوان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمان و بهداشت و سلامت جامعه مطرح می باشد. و از این جهت دارا ی اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایه های انسانی ،مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده و کاربردی در مراکز دامپزشکی در پایتخت و حتی دامپزشکی در خاورمیانه قرار می دهند تا ضمن مسئولیت تامین و حفظ “سلامت حیوانات خانگی ” که موجب ارتقا بهداشت و سلامت افراد و نهایتا جامعه را فراهم می نمایند نقشی اساسی بعنوان ستیا در دامپزشکی و رفع مشکلات اجتماعی از جمله اشتغالزائی را نیز عهده دار یاشند و رابطه ایرانیان و دامپزشکی را بیش از پیش نمایان گردانند

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات

در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند.

همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

از آنجائی که بواسطه رشد جامعه شهرنشینی و نگهداری حیوانات خانگی بصورت روز افزون در حال رشد است و متعاقب آن خطر بروز حوادث و اتفاقات برای این موجودات بیش از پیش وجود دارد ایجاد واحدی بعنوان

  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه میباشد ” بیمارستان دامپزشکی ” درین اقدام به راه اندازی بخش ” امداد و فوریتهای دامپزشکی ” و راه اندازی ” کلینیک سیار حیوانات ” یا کلینیک سیار دامپزشکی ” با تهیه و تجهیز ” آمبولانس دامپزشکی ” که در واقع از آن بعنوان ” آمبولانس حیوانات خانگی ” نام برده می شود نموده تا خدمات ” اورژانس و امداد و فوریتهای دامپزشکی ” را بهتر و سریعتر ارائه نماید.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.