بیمارستان دامپزشکی درین

انتقال خون در سگ ها

انتقال خون در سگ ها

 انتقال خون در سگ ها

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت خونریزی و نیاز به انتقال خون در سگ ها به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط ساناز نقدی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه علوم تحقیقات که به عنوان کارورز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان انکولوژی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: –
  • جنسیت: ماده
  • نام: جسی
  • وزن:-
  • سن: –
  • دما: –
  • وضعیت:
علت مراجعه:

جسی به دلیل سرطان، شب گذشته باحالت خون دماغ مراجعه کرده که متاسفانه خونریزی بینی بند نیامده و خون زیادی از دست داده و همچنان ادامه داشت.

تشخیص :

جهت تشخیص بیماری کیت cbc گرفته شد.

درمان:

جسی خون زیادی از دست داده و باتوجه به آزمایش خون و lymphopenia بودن ،دکتر مجبور به انتقال خون شدند.

جسی از یک سگ بومی که گروه خونیش به جسی می خورد خون دریافت کرد .

گروه های خونی و انتقال خون در سگ ها :

گروه های خونی با وجود یا عدم وجود برخی آنتی ژن ها (پروتئین ها و قندها) در غشای گلبول قرمز مشخص می شوند.

به طور معمول سگها آنتی بادی در برابر هیچ یک از آنتی ژنهای موجود در گلبولهای قرمز خود یا سایر آنتی ژنهای گروه خونی سگ ندارند مگر اینکه قبلاً با تزریق در معرض آنها قرار گرفته باشند.

با این حال ، گاهی اوقات آنتی بادی های ضد آنتی ژنها در سگهای دیگر بدون هیچگونه تماس قبلی وجود دارند..

سگها بیش از ۱۲ گروه خونی دارند و گلبولهای قرمز خون آنها ممکن است حاوی هر ترکیبی از این گروهها باشد زیرا هر گروه خونی به طور مستقل به ارث برده می شود.

مهمترین آنها سگ اریتروسیت آنتی ژن (DEA) 1.1 نام دارد.

تایپ اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون قبل از تزریق انجام می شود.

تقریباً ۴۰ درصد از سگها دارای DEA 1.1 هستند ، به این معنی که آنتی ژن را روی گلبولهای قرمز خون خود دارند.

اگر سگ DEA 1.1 منفی باشد و خون DEA 1.1 مثبت به او داده شود.

در صورت تزریق مجدد تزریق DEA 1.1 مثبت ، ممکن است آنتی بادی هایی ایجاد شود که به سرعت گلبول های قرمز خون را از بین می برد.

با انتخاب حیوانات اهدا کننده فاقد DEA 1.1 یا مطابق با گیرنده ، می توان خطر حساسیت گیرنده را به حداقل رساند.

سگ مثبت DEA 1.1 ممکن است خون مثبت یا منفی دریافت کند.

گروه بندی خون سگ ها :

گروه خونی حیوانات با اندازه گیری واکنش نمونه کوچکی از خون به آنتی بادی های خاص تعیین می شود.

سگها معمولاً فقط برای قوی ترین آنتی ژن DEA 1.1 تایپ می شوند.

علاوه بر DEA 1.1 حداقل ۱۲ سیستم گروه خونی دیگر وجود دارد.

اگرچه خطر کمتر است ، اما اگر آن سلول ها به سگ حساس شده قبلی داده شود ، ممکن است واکنش ایجاد کند.

هر سگی که قبلاً تزریق شده است ممکن است آنتی بادی هایی نسبت به آنتی ژن های گروه خونی داشته باشد که در گلبول های قرمز خود وجود ندارد.

این آنتی بادی ها را می توان با آزمایش گلبول های قرمز خون از اهدا کننده احتمالی با پلاسما (قسمت مایع شفاف و زرد رنگ خون) که از گیرنده گرفته شده است ، تشخیص داد.

به این روش مسابقه متقابل عمده می گویند.

اگر آگلوتیناسیون رخ دهد ، گیرنده آنتی بادی هایی دارد که می تواند گلبول های قرمز اهدا شده را از بین ببرد، آن اهدا کننده ناسازگار است و نباید از آن استفاده کرد.

انتقال خون در سگ ها :

اغلب ، نیاز به تزریق خون یک وضعیت اضطراری است ، مانند خونریزی شدید یا تخریب ناگهانی گلبول های قرمز به دلیل بیماری های دیگر.

همچنین ممکن است برای درمان کم خونی به تزریق خون نیاز باشد.

حیواناتی که دارای اختلالات انعقادی خون هستند اغلب نیاز به تزریق مکرر خون کامل ، گلبول های قرمز خون ، پلاسما یا پلاکت ها دارند.

جدی ترین خطر انتقال خون تخریب حاد گلبول های قرمز است که معمولاً توسط آنتی بادی قبلی DEA 1.1 یا آنتی ژن دیگر ایجاد می شود که خوشبختانه این مورد نادر است.

مشکل رایج در سگ هایی که چندین بار تزریق شده اند ، تاخیر در تخریب گلبولهای قرمز خون است که توسط آنتی بادی های برخی از آنتی ژنهای گروه خونی کوچک ایجاد می شود.

سایر عوارض انتقال خون شامل عفونت ناشی از خون آلوده ، کاهش سطح کلسیم خون و تجمع مایع در ریه ها در نتیجه حجم زیاد خون است.

گاهی اوقات کهیر پوست ، تب یا استفراغ مشاهده می شود.

خوشبختانه اکثر تزریق ها بی خطر و موثر هستند.

 

 

 

انتقال خون در سگ ها

انتقال خون در سگ ها

انتقال خون در سگ ها

 

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.