بیمارستان دامپزشکی درین

التهاب پانکراس (پانکراتیت) سگ

التهاب پانکراس (پانکراتیت) سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان كيسي بوديم که به دليل وجود التهاب پانکراس (پانکراتیت) سگ به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. این گزارش توسط بنیامین شیخ‌فتحعلی دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه شبستر و کارآموز بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین گردآوری شده است و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:

  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: اشپیتز
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۸/۱۵۰کیلوگرم
  • سن: ۲ سال و نیم
  • دما:۳۸/۵°سانتی گراد
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

حیوان ۴روزی است که استفراغ دارد و پس از آن، اشتهایی برای غذا خوردن ندارد.

قبلا تحت درمان ضداستفراغ و آنتی بیوتیک قرار گرفته است اما نتیجه بخش نبوده و اسهال نیز به علائم اضافه گشته است.

معاینه و تشخیص:

پپس از معاینه محوطه شکمی و اخذ تاریخچه، با توجه به جیره غذایی چرب (تشویقی فراوان و غذای خانگی نامناسب) شک به مشکلات لوزالمعده به وجود آمده و جهت بررسی دقیق‌تر نمونه خون گرفته شد.

پس از گزارش نتیجه آزمایش و بالا بودن میزان دو آنزیم مرتبط، التهاب پانکراس تایید شده و راهکارهای مدیریت و درمان عارضه، مدنظر قرار گرفت.

درمان :

درمان این عارضه به شرط رعایت موارد تغذیه‌ای ممکن خواهد بود.

از این رو توصیه گردید جیره‌ی حیوان به غذای خشک کم چرب و سهل الهضم (digestive lowfat) یا مناسب عوارض معدی(gastric) تغییر یابد.

در صورتی که حیوان تمایلی به این گونه غذاهای تجاری نداشت، از بخش‌های کم چرب‌تر مرغ برای تهیه غذای خانگی استفاده گردد.

همچنین برای کاهش موارد استفراغ، در اختیار گذاردن میزان کمتر غذا، در وعده‌های بیشتر، می‌تواند برای کاهش تهوع کمک کننده باشد.
درمان دارویی شامل موارد زیر در نظر گرفته شد:
۱. سرم تقویتی و حاوی الکترولیت‌ها
۲. آنتی‌بیوتیک
۳. ضدتهوع

آشنایی با پانکراتیت(Pancreatitis):

التهاب پانکراس که به دو حالت ناگهانی و با اندکی یا بدون تغییرات پاتولوژیک پایدار (پانکراتیت حاد) و یا به صورت پیوسته یا متناوب و به همراه تغییرات مورفولوژیک مانا مانند فیبروز و آتروفی پانکراس (پانکراتیت مزمن) رخ می‌دهد، پانکراتیت خوانده می‌شود.
رخداد این بیماری بیش از ۱درصد در سگ‌ها گزارش شده است اما فرم حاد در نژادهای مینیاتور اشناوزر، یورک شایر و سایر تریرها و فرم مزمن در کاکر اسپنیل و کاوالیرکینگ چارلز اسپنیل بیشتر دیده‌ شده است.

همچنین فرم حاد در سگ‌های میانسال تا پیر(بالای ۷سال) بیشتر رخ می‌دهد و براساس گزارش‌ها، جنسیت ماده مستعدتر شناخته می‌شود.
علائم بیماری براساس شدت و فرم گوناگون است و درجات مختلفی از بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تهوع، ضعف، دردشکمی(در فرم حاد) و اسهال دیده می‌شود. همچنین دهیداراتاسیون(به دلیل عوارض گوارشی شایع)، تب(در حالات حاد) ، دیسترس تنفسی، خون ریزی و آریتمی‌های قلبی(سه علامت آخر نادر هستند)، دیگر علائم محتمل هستند.

دلالیل رخداد پانکراتیت اغلب نامعلوم هستند اما علل تغذیه‌ای، ایسکمی و ترومای پانکراس، رفلاکس دوازدهه، انسداد مجرای پانکراس، کمبود کلسیم، داروها و سموم و علل عفونی(بابزیوز) مهم تلقی می‌شوند.

عوامل خطرآفرین در این بیماری شامل نژاد(اشناوزر)، اضافه وزن، بیماری گوارشی پیشین، ناهنجاری‌های تغذیه‌ای(دسترسی به زباله،سموم، داروها و غذای چرب) و جراحی‌های شکمی می‌باشند.
برای حل این مشکل،اصلاح جیره، مدیریت استفراغ، درمان دارویی و درصورت لزوم، جراحی لازم است.

منبع:Canine and Feline Gastroenterology. St. Louis, MO: Elsevier, 2013, pp. 812–۸۲۱

 

التهاب پانکراس (پانکراتیت) سگ

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.