بیمارستان دامپزشکی درین

اسهال و استفراغ بصورت کف در سگ

اسهال و استفراغ بصورت کف در سگ

اسهال و استفراغ بصورت کف در سگ

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت وجود اسهال و استفراغ بصورت کف در سگ به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط سید مهراس هاشمی دولابی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد شبستر که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: ژرمن شپرد
  • جنسیت: ماده
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۶.۲ گیلوگرم
  • سن: ۴ماهه
  • دما: – درجه
  • وضعیت: واکسینه نشده/ عقیم نشده
علت مراجعه:

این کیس با علائم بی حالی، عدم اشتها و به پشت افتاده به بیمارستان مراجعه کرد.

معاینه :

یافته ها و معاینات بالینی: حیوان در وضعیت نامناسبی بوده و به شدت بدن دهیدراته بوده و بنا به گفته صاحب حیوان، چندین بار استفراغ وجود داشته و کف استفراغ شده و چند روز هم اسهال داشته است و حیوان اشتها به غذا و آب ندارد .

 

تشخیص:

روش های تشخیص: معاینه بالینی، آزمایش خون (CBC) .

تشخیص: با مشاهده علائم، کیس مشکوک به بیماری پارو ویروس بوده و با گرفتن آزمایش خون، بدن حیوان به شدت عفونی بوده و گلبول های سفید حیوان بسیار پایین تر از دامنه نرمال خود بوده و تعداد گلبول های سفید کم بوده و بیماری ویروسی پاروو تایید شد .

پارو ویروس:

پارو ویروس، ویروسی بوده که به دلیل شدت بیماری و گسترش سریع آن در بین سگ ها مورد توجه قرار گرفته است.

منبع ویروس، وجود ویروس در مدفوع سگ آلوده می باشد. سگ ها در تماس با ویروس و خوردن موارد آلوده، دچار این بیماری می شوند. پس از بلع ویروس، ویروس به روده منتقل شده و به دیواره روده تهاجم برده و باعث التهاب ناحیه می شود.

این ویروس در محیط، بسیار پایدار بوده و در برابر گرما، بسیاری از مواد شوینده مقاوم بوده. به دلیل ثبات محیطی این ویروس، به راحتی از طریق مو و پای سگ های آلوده و هر جسمی که در تماس با مدفوع الوده باشد، می تواند ناقل ویروس بشود و سگ های دیگر را آلوده کند.

علائم پاروو ویروس:

استفراغ شدید و اسهال، بوی متعفن مدفوع، وجود خون در مدفوع، قطع اشتها، بی حالی و تب. این ویروس می تواند در هر سنی سگ ها را آلوده کند ولی بیشتر در سگ های واکسینه نشده کمتر از یکسال دیده می شود. توله های زیر ۵ ماه بیشتر آسیب می بینند و درمان آنها سخت تر می باشد.

این ویروس به صورت مستقیم باعث مرگ نمی شود، بلکه آسیب به دستگاه گوارش حیوان را تلف می کند، به این ترتیب که آسیب به روده باعث از دست رفتن آب از بدن می شود، عدم تعادل الکترولیت، بوجود آمدن سپتی سمی. اگر سپتی سمی بوجود بیاید احتمال مرگ بسیار زیاد خواهد بود.

درمان:

جهت درمان داروهای زیر تجویز گردید و روش استفاده از آنها به صاحب کیس آموزش داده شد

  • سرم رینگر
  • ویال پنتوپرازول ۴۰
  • آمپول اندانسترون
  • ویال آمپی سیلین ۵۰۰
  • ویال سفتریاکسون ۵۰۰
  • انفوزیون مترونیدازول ۰.۵٪

 

اسهال و استفراغ بصورت کف در سگ

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.